شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۵
سلامت نیوز: حتماً شما هم شنیده‌اید این جمله را که قلبش مثل ساعت کار می‌کند. شاید پیش از این وجه شباهت قلب و ساعت خیلی به نظر علمی نمی‌آمد اما به تازگی محققان دانشگاه کیوتو متوجه شده‌اند که اختلال در کار ساعت فیزیولوژیک بدن می‌تواند منجر به بیماری قلبی شود. همانطور که می‌دانید در بدن انسان به طور طبیعی نظم مشخصی وجود دارد که تکرار می‌شود. این ساعت که در واقع یک ریتم شبانه‌روزی 24 ساعته است و به ریتم سیرکادین معروف است، بسیاری از واکنش‌های شیمیایی بدن را تنظیم می‌کند و به همین علت در بسیاری بیماری‌ها اهمیت دارد. مثلاً چرخه خواب و بیداری، نوعی ریتم سیرکادین (24 ساعته) است که با افزایش و کاهش میزان هورمون ملاتونین تنظیم می‌شود. تغییر فشار خون و دمای بدن و ترشح برخی هورمون‌ها هم از همین ریتم هستند.

اصلی‌ترین ساعت زیستی انسان در هسته فوق‌کیاسمایی هیپوتالاموس قرار گرفته که گاهی تحت‌تأثیر بعضی از عوامل، به هم می‌ریزد. شب کاری، تغییر در ناحیه زمانی (جت لگ)، خوردن موادی مانند قهوه و نوشابه‌های کافئین‌دار، سیگار و سالمندی از جمله عواملی هستند که می‌توانند در ساعت‌های زیستی اختلال ایجاد کنند.

این محققان ژاپنی متوجه شدند موش‌هایی که ریتم سیرکادین آنها غیر‌طبیعی است، فاقد جفت مولکول‌های کریپتوکروم بوده و به علت سطح بالای هورمون آلدوسترون و احتباس مایعات در کلیه، مستعد فشار خون بالا هستند. آنها در مجله پزشکی نیچر اعلام کرده‌اند ژن‌های مشابهی در انسان وجود دارد که با اختلال در این ریتم شبانه‌روزی باعث بالا رفتن فشار خون انسان هم می‌شود. همانطور که می‌دانید فشارخون بالا موجب حمله قلبی، سکته مغزی و آسیب رساندن به کلیه و مشکلات دیگر می‌شود. بنابراین بهتر است بیشتر مراقب این ساعت فیزیولوژیک باشید و به زنگ آن توجه کنید!

منبع: روزنامه اطلاعات

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha