شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۶
سلامت نیوز: تا به حال شده از سر کار برگردید و احساس کنید از بس دیگران به شما زور گفته‌اند مریض شده‌اید؟ شوخی نمی‌کنیم. محققان این احساس را در میمون‌ها تایید کرده‌اند. آنها با بررسی میمون‌های ماكائو دریافته‌اند كه استرس‌های اجتماعی و زورگویی اطرافیان علاوه بر خدشه‌دار كردن احساسات، باعث ضعف سیستم ایمنی بدن می‌شود.

محققان دانشگاه دوك در كارولینای شمالی تأثیرات زورگویی را بر روی 10 گروه از میمون‌های ماكائو ماده مورد بررسی قرار دادند. آنها متوجه شدند زمانی كه یك میمون وارد یك گروه جدید می‌شود، به دلیل زورگویی اعضای قدیمی دچار استرس شده و سیستم ایمنی او تضعیف می‌شود. رتبه میمون در بین اعضای یك گروه را می‌توان در هنگام فعالیت‌هایی مانند غذا خوردن یا حمام كردن تشخیص داد و بیشتر میمون‌ها پیش از قرار گرفتن در گروه جدید در رتبه متوسط قرار دارند.

بد نیست بدانید در تحقیقات قبلی مشخص شده بود كه میمون‌ها در رتبه‌های پایین تر، دچار تغییرات زیادی در سطح هورمون‌های استرس زا می‌شوند. محققان از فناوری ریزآرایه (Microarray) كه امكان اسكن هزاران ژن را فراهم می‌كند، برای بررسی سلول‌های ایمنی میمون‌ها استفاده كردند. نتایج تحقیقاتشان نشان می‌دهد، هرچه حیوان در گروه پایین‌تر و تحت زورگویی بیشتری قرار گیرد، از سیستم ایمنی ضعیف‌تری برخوردار است.

كشف تأثیر استرس‌های اجتماعی و به تبع آن تضعیف سیستم ایمنی میمون‌ها می‌تواند به محققان برای بررسی اثرات مشابه بر روی انسان كمك كند. البته به نظر می‌رسد انسان‌ها قاعدتاً نباید زورگویی دیگران را به این راحتی تحمل کنند و تن به بیماری بدهند. شاید بهتر باشد برخلاف میمون‌ها که در گروه جدید می‌مانند، انسان محل کارش را ترک کند تا دیگر مجبور به تحمل زورگویی دیگران نباشد.

منبع: روزنامه اطلاعات

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha