با اعلام شناسنامه‌دار شدن برخی اقلام تجهیزات پزشکی از سوی مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، مشخص می‌شود که متولیان اصلی درمان و سلامت جامعه پذیرفته‌اند که باید به این وضع آشفته سروسامانی بدهند.

سلامت نیوز: با اعلام شناسنامه‌دار شدن برخی اقلام تجهیزات پزشکی از سوی مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، مشخص می‌شود که متولیان اصلی درمان و سلامت جامعه پذیرفته‌اند که باید به این وضع آشفته سروسامانی بدهند.

انتقادات چند روز اخیر از کیفیت تجهیزات پزشکی وارداتی به کشور و مشکلاتی که برای بیماران به وجود آمده باعث شده تا وزارت بهداشت به فکر چاره بیفتد. اگرچه در گزارش‌های رسانه‌ها به نقش وزارت بهداشت و سهل‌انگاری برخی زیرمجموعه‌های این وزارتخانه در واردات تجهیزات پزشکی دست‌دوم و بی‌کیفیت اشاره شده بود، اما این وزارتخانه با انکار و تکذیب توپ را به زمین شرکت‌های واردکننده انداخته بود. حالا با اعلام شناسنامه‌دار شدن برخی اقلام تجهیزات پزشکی از سوی مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مشخص می‌شود که متولیان اصلی درمان و سلامت جامعه پذیرفته‌اند که باید به این وضع آشفته سروسامانی بدهند. سعیدرضا شاهمرادی گفته شناسنامه اصالت کالا برای 10 قلم از تجهیزات پزشکی صادر خواهد شد تا زمان ورود و شرکت واردکننده دستگاه‌های حساس پزشکی مانند سی تی اسکن، ام.ار.آی، اکو، رادیولوژی دیجیتال و سنگ‌شکن‌ها مشخص و ثبت شود.
در ابتدای هفته جاری دبیر شورای عالی نظام پزشکی با انتقاد از افزایش جنس بی‌کیفیت پزشکی در بیمارستان‌های داخلی گفته بود: «آزمایشگاه‌ها و بیمارستا‌ن‌ها از جنس بنجل چینی پر شده است.» صاحب‌الزمانی برای مستند کردن ادعایش مثالی هم آورده بود: «همین چند روز پیش یک پلاک به پای بیماری نصب کردند که بعد از 2 روز شکست و مشخص شد جنس بی‌کیفیت چینی بوده که از بازار آزاد تهیه شده است.»

واردات تجهیزات پزشکی بی‌کیفیت، دست دوم و از همه خطر‌ناک‌تر دستگاه‌های آلوده موضوعی است که این روزها بحث داغ رسانه‌ها و محافل پزشکی است و نوک اصلی انتقادات را هم به سمت وزارت بهداشت نشانه رفته بود. مدیر یک شرکت واردکننده این تجهیزات به قانون گفته است: «اگر کالایی مستعمل و دسته‌دوم باشد؛ تا وزارت بازرگانی و وزارت بهداشت مجوز ندهند، قابل ورود به کشور نیست.» پیشتر نیز حسین حسنی‌بافرانی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفته بود سودجویان در قالب شرکت‌های واردکننده و با ارز دولتی 1200 تومانی این قبیل تجهیزات را وارد می‌کنند و از آن طرف همان محصولات را با نرخ آزاد به فروش می‌رسانند.
انتقادات از تجهیزات پزشکی با انتشار گزارشی در روزنامه‌ جام‌جم از دستگاه‌های آندوسکوپی آلوده و امکان انتقال بیماری‌هایی مانند ایدز و هپاتیت از طریق آن‌ها وارد فاز جدیدی شد. در این گزارش آمده بود: «اگر مسئولان بیمارستان‌ها یا مطب‌های خصوصی بخواهند برای هر بیمار یک پنس آندوسکوپی استفاده کنند، هزینه درمان بسیار بالا می‌رود و کمتر بیماری حاضر می‌شود چنین هزینه‌ای را بپردازد.» استفاده غیراصولی از این دستگاه پرکاربرد پزشکی به ادعای این گزارش خطر انتقال بیماری‌های ویروسی را در بیمارستان‌ها افزایش خواهد داد. گزارشی که البته با واکنشی از سوی وزارت بهداشت همراه نبود.
حال مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، شناسنامه تجهیزات پزشکی را همانند برگ سبز خودروها معرفی می‌کند که به‌نوعی هویت کالا را مشخص خواهد کرد. نظارت بیشتر و بهتر و البته مستمر مسئولان بهداشت و درمان کشور بر روی کیفیت، واردات، توزیع و استفاده درست و سالم از تجهیزات پزشکی می‌تواند واکنش مناسبی به انتقادات و خبرهای دو هفته گذشته باشد که نگرانی‌هایی را برای حوزه سلامت و استفاده‌کنندگان از خدمات درمانی به وجود آورده بود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha