شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۴
سلامت نیوز: اگر شما هم دقت کرده باشید حتماً متوجه شده‌اید که وقتی راه می‌روید به طور غیر ارادی دست‌های خود را در کنار بدنتان مانند یک آونگ حرکت می‌دهید. محققان به تازگی متوجه شده‌اند که این حرکت غیر ارادی اگر از حالت طبیعی خود خارج شود می‌تواند نشانه‌های اولیه ابتلا به پارکینسون باشد.

حتماً می‌دانید که پارکینسون یک بیماری وابسته به سن است که در آن نوع خاصی از سلول‌های مغزی تخریب شده و باعث اختلال در حرکت فرد و کند صحبت کردن او می‌شوند. این بیماری با لرزش در زمان استراحت و سفت شدن و خشکی اندام‌ها و بدن شناخته می‌شود. متاسفانه این بیماری معمولاً زمانی تشخیص داده می‌شود که 50 تا 80 درصد سلول‌های عصبی دوپامینی از بین رفته‌اند. اهمیت این خبر از آن جهت است که هرچه بیماری زودتر تشخیص داده شود، پزشکان خواهند توانست با درمان فوری جلوی تخریب سلول‌های مغزی را بگیرند.

محققان کالج پزشکی پن استیت هرشی با بررسی وضعیت راه رفتن بیماران پارکینسونی متوجه شدند که این افراد در هنگام راه رفتن دست‌های خود را به شکل غیر‌قرینه حرکت می‌دهند و دامنه حرکت پاندولی یکی از دست‌هایشان بسیار کمتر از دیگری است.

در حالیکه در انسان‌های عادی حرکت آونگی دست‌ها قرینه و دامنه حرکت تقریباً با هم مساوی است. علت این قضیه هم این است که پارکینسون یک بیماری غیر‌قرینه است و به همین علت یکی از بازو‌ها زودتر از دیگری حرکت آونگی خود را از دست می‌دهد. اگر باور نمی‌کنید از فردا به حرکات دست‌های افراد توجه کنید و آن را با بیماران پارکینسونی مقایسه کنید!

منبع: روزنامه اطلاعات

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha