شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۳
کد خبر: 46978
سلامت نیوز: افزایش قیمت شیر در چند ماه اخیر باعث شد تا این کالای مفید در سلامت خانوارها مورد بی‌مهری قرار گیرد و تقاضا برای آن کاهش یابد، سال گذشته در این رابطه با چالش‌های فراوان روبرو شدیم به نحوی که کمیته تنظیم بازار بارها وارد عمل شد و در این باره جلسات فراوانی برگزار کرد. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت ،در همین راستا هفته گذشته جلسه تنظیم بازار به ریاست معاون اول رییس جمهور تشکیل شد تا قیمت ۷۲۰تومانی پیشنهادشده برای شیر را بررسی کند اما بعد از مخالفت معاون اول رئیس جمهور با این قیمت ، این امر که به عهده کارگروه تنظیم بازار، بود به وزارت کشور محول شد. جلسه تعیین قیمت شیر خام که صبح امروز در وزارت کشور برگزار شد که به نتیجه نرسید و قرار شد جلسات در سطح کارشناسی مجدادا ادامه یابد.

ما نیز بر مبنای رسالت خود در همین راستا با تعدادی از نمایندگان مجلس و مسئولین مربوطه گفت و گو کردیم تا مسیر با اطلاع رسانی بیش از پیش هموارتر گردد.آنچه می خوانید ماحصل این گفت و گو است:

بهمن محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت گفت: با توجه به خشکسالی سال‌های گذشته و قیمت بالای نهاده‌های دامی وارداتی بعید می‌دانم شیر ارزان‌تر شود.

سید مهدی صادق عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در این باره به خبرنگار اقتصادی خانه ملت گفت:اگر نقدینگی به سمت تشکیل شرکت های سهامی عام و تولید حرکت کند بازار دلالی از بین می رود.

نماینده مردم آستانه اشرفیه و بندر کیا شهر در ادامه افزود:بازار سکه در سال گذشته به صورت خود جوش و مردمی به سمت دلالی رفت که این ناشی از اقتصاد بیمار است.

به گفته وی با توجه به نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری به نام"تولید ملی،حمایت از کار و سرمایه ایرانی "وتوجه سیاست گذاران پولی و مالی به این موضوع و مدیریت ورهبری نقدینگی به سمت تولید شاهد دلالی در اقتصاد نخواهیم بود.

وی معتقد است نقدینگی زمانی به سمت دلالی حرکت می کند که سایر بخش های اقتصادی با رکود مواجه شود.

شکور اکبرنژاد عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز روابط دیپلماتیک را گزینه موثری در تعیین قیمت و بازار می داند.

این در حالی است که رضا باکری رئیس انجمن صنفی صنایع شیر معتقد است با توجه به نزدیک شدن فصل برداشت نهاده‌‌های دامی در داخل شاهد کاهش قیمت شیر باشیم.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خانه ملت به مشکلات تولید شیر در کشور اشاره کرد و گفت: در سال ۹۰ شاهد تعطیلی ۳۳۰ کارخانه تولید شیر بودیم.

رئیس انجمن صنفی صنایع شیر به مشکلات کارخانجات تولید شیر اشاره کرد و گفت: نقدینگی پایین برخی کارخانجات برای تولید و حذف شیر یارانه‌ای باعث حذف ۳۳۰ کارخانه تولید شیر شد.

به گفته وی تعدادی از این تولیدکنندگان عامل تولید و توزیع شیر یارانه‌ای بودند.

وی سرانه مصرف شیر در کشور را ۳۴ کیلو و سرانه مصرف لبنیات را ۸۵ کیلو عنوان کرد و گفت: کسانی که شیر یارانه‌ای تولید می‌کردند و در بین مغازه‌های تعیین‌شده از سوی دولت توزیع می‌کردند به دلیل ناتوانی در رقابت با صاحبان برند از صحنه تولید خارج شدند.

باکری در واکنش به سخنان معاون استاندار تهران مبنی بر اینکه تولید شیر در پایتخت در سیطره ۴ نفر است، گفت: تولید شیر خام در استان تهران ۲ هزار و ۵۰۰ تن است که ۱۲۰۰ تن آن از سوی دامداری‌های بزرگ و صنعتی تولید می‌شود که در این بین بزرگترین تولیدکننده ۱۰ درصد تولید را دارد، پس نمی‌توان گفت در سیطره ۴ نفر است و این مطلب به نوعی اغراق است.

وی قیمت تمام‌شده نهاده‌های دامی و عرضه و تقاضا را در تعیین قیمت شیر موثر دانست و گفت: پس از چانه‌زنی‌های فراوان در استانداری با دامداران قیمت ۷۲۰ تومان برای شیر تعیین شد که در ستاد تنظیم بازار این قیمت مطرح و پس از تصویب ابلاغ می‌شود.

به گفته وی کارخانجات دریافت‌کننده شیر خام اعلام کرده‌اند که دریافتی شیر خام آنها نسبت به یک‌سال گذشته ۱۸ درصد یعنی یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تن کاهش یافته است.

رئیس انجمن صنفی صنایع شیر در ادامه اظهار داشت‌: با مساعدت دولت در واردات شیر خشک و یا برداشت نهاده‌های دامی در داخل قیمت شیر به تعادل خواهد رسید.

وی گفت: فصل برداشت نهاده‌های دامی در داخل خردادماه آغاز می‌شود و باعث حذف رشد حبابی قیمت شیر خواهد شد.

وی به مقایسه قیمت نهاده‌های دامی در سال گذشته پرداخت و گفت: قیمت هر کیلو یونجه در فروردین ماه سال گذشته ۳۳۹ تومان بود که در اسفند ماه به ۵۱۱ تومان رسید.

به گفته باکری قیمت کنسانتره که برای تامین کیفیت شیر خام الزامی است فروردین سال قبل ۳۲۰ تومان بود که در فروردین ماه به ۴۸۹ تومان رسید. /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha