یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۶
کد خبر: 47006
سلامت نیوز : مطالعه تازه‌ای نشان می‌دهد که رده جدیدی از دارو‌ها که برای درمان حملهٔ خواب (حالت خوابزدگی شدید) ساخته شده است در تغییر بی‌حالی و خواب آلودگی‌های ناشی از بیماری نیز موثر خواهد بود.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا ؛  بر اساس این مطالعه که توسط بیمارستان کودکان دوئنبکر وابسته به دانشگاه بهداشت و علوم ایالت اورگن (آمریکا) انجام گرفت، سامانه علامت دهی در مغز که از پیش نشان داده شده است عهده دار تنظیم خواب می‌باشد عامل حس بی‌حالی و خواب آلودگی در هنگام بیماری نیز به شمار می‌آید.
این مطالعه از آن جهت اهمیت دارد که به طور ضمنی نشان می‌دهد گروه تازه‌ای از دارو‌ها که برای درمان اختلال‌های خواب ساخته شده است می‌تواند حالت رکود و حس خستگی مفرط به دنبال ابتلا به بیماری‌های وخیم را برعکس کند. این پژوهشگران می‌گویند: اگرچه این دارو‌ها در ابتدا برای درمان حمله خواب ساخته شدند، آن‌ها دارای این امکان بالقوه هستند که انرژی و انگیزه را در بیمارانی که از بیماری‌های وخیم و مزمن رنج می‌برند به آن‌ها بازگردانند. یافته‌های این پژوهشگران در مجله علمی جورنال اف نوروساینس به چاپ رسیده است.
به گفته دکتر دنیل ال. مارکز، پژوهشگر اصلی این تحقیق همه ما می‌دانیم معنای حالم خوش نیست در هنگامی که بیماری سختی داریم چیست. به ویژه بیماران مبتلا به امراض مزمن نوعی بی‌انگیزگی در رفتار را تجربه می‌کنند. آن‌ها دلشان نمی‌خواهد از جایشان بلند شوند و کاری انجام دهند. با این همه، سازوکاری در مغز که در پس این تجربه همگانی قرار دارد تاکنون ناشناخته مانده بوده است. برای تعیین علت این بی‌حالی ناشی از بیماری مارکز و همکارانش مغز موشهای آزمایشگاهی را مورد مطالعه قرار دادند. آن‌ها تشخیص دادند که این حالت بی‌حالی به دلیل التهاب سلولهای عصبی واقع در سیستم انتقال دهنده عصب‌ها و احساسات است که کنترل فعالیت و تحرکات بدن را در اختیار دارند. این ناحیه اورکسین نام دارد.
این تحقیق نشان داد با تحریک و تقویت این منطقه (اورکسین) بی‌حالی ناشی از بیماری درمان می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha