شنبه ۲ تیر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 4703

روش جدید مرتب كردن دندان‌ها كه طول دوره درمان كوتاه‌تری دارد به ایران وارد شده است.

ارتودنسی یا مرتب کردن دندان‌ها این روز‌ها طرفداران زیادی دارد و بسیاری از کوچک‌تر‌ها را می‌بینید که دندان‌هایشان را سیم‌کشی کرده‌اند. تحلیل ریشه و لقی دندان‌ها از عوارض پس از مرتب کردن دندان‌‌هاست.

 به تازگی روشی (سیستمی) برای ارتودنسی در دنیا معرفی شده است که دردسر‌های فوق را ندارد و می‌توان در حالی‌که شما در حال مرتب کردن دندان‌هایتان هستید با خیال راحت لبخند بزنید، بدون این‌که از ظاهر کشش‌های رنگی و فلزات نگینی شکل روی دندان‌هایتان نگران باشید. این سیستم جدید رفت‌و‌‌آمد‌های شما را به مطب کمتر کرده چرا‌که در کوتاهترین زمان ممکن شما را به نتیجه دلخواهتان می‌رساند. دیمون «DAMON» نام این سیستم جدید ارتودنسی است.

تا پیش از این متخصصان ارتودنسی کشورمان برای شرکت در دوره‌های آموزشی تکنیک نوار تودنسی، باید بار سفر می‌بستند و در یکی از کشور‌های اروپایی یا آمریکایی این تکنیک جدید را می‌آموختند. ولی چندی پیش نخستین همایش آموزشی ارتودنسی به روش Damon در کشورمان برگزار شد.

 فناوری دیمون یکی از جدید‌ترین روش‌های ارتودنسی روز دنیاست. حسام‌الدین قریشی دبیر این همایش، با تأکید بر این‌که برای تنظیم و نگه داشتن دندان‌ها در این روش نیاز به دستگاه‌های دیگر در داخل و خارج دهان نیست، این سیستم را بسیار سازگار با استخوان‌بندی و عضلات صورت می‌داند و می‌گوید:

 معمولاً در روش‌های قدیمی‌تر ارتودنسی، مرتب کردن دندان‌ها و هدایت رشد عضلات و استخوان‌های صورت در فاز جداگانه درمانی انجام می‌شود ولی در این سیستم صاف و ردیف شدن دندان‌ها هم‌زمان و متناسب با ماهیچه‌ها و استخوان‌بندی فک و صورت انجام می‌گیرد. از سوی دیگر با درمان معمول ارتودنسی برای حرکت دادن دندان‌ها، نیرو‌های سنگین و مقطعی به دندان‌ها وارد شده و ریشه دندان‌ها تحلیل رفته و لقی ناخواسته دندان‌ها رخ می‌دهد، اما سیستم دیمون با وارد کردن نیرو‌های سبک و مداوم به دندان‌ها که در حد تحمل فیزیولوژیک آن‌هاست، از این عوارض ناخواسته پیشگیری خواهد نمود.

درد کمتر در حین مرتب کردن دندان‌ها، پایدار بودن نتایج درمان، افزایش سرعت درمان و کاهش جلسات ملاقات با دندان‌پزشک و مهم‌تر از همه کاهش 90درصدی احتمال کشیدن دندان از دیگر برتری‌های سیستم دیمون شمرده شده است.

 یک تکنیک، 3 تفاوت تکنیک

 (سیستم) ارتودنسی دیمون، 3 کلید اصلی برای موفقیت خود در روی بیماران دارد و طراحان این سیستم همین 3 کلید را علت اصلی کوتاهتر شدن زمان درمان، پایداری نتایج، راحتی بیشتر و دستیابی به نتایج سریع‌تر و پایدار‌تر می‌دانند.

 نخست این‌که در این سیستم دیگر خبری از آن کش‌های رنگارنگی که هر بار به سیم‌ها و براکت‌های شما وصل می‌کنند نیست. براکت‌ها در این سیستم به گونه‌ای طراحی شده‌‌اند که یک جفت و بست باز‌شونده دارند که به راحتی می‌توان سیم را با باز کردن چفت درون براکت‌ جای داد و سپس چفت براکت را دوباره بست.

کلید دوم موفقیت ارتودنسی به روش دیمون این است که سیستم‌های ارتودنسی که در آن استفاده می‌شوند، دارای حافظه بالایی هستند و به گونه‌ای ساخته شده و شکل داده شده‌اند که دندان‌ها را به سرعت حرکت داده و نیاز به تنظیم کردن کمتری دارند به همین دلیل است که لازم است در حین درمان كمتر به مطب دندان‌پزشکی برای تنظیم سیم‌ها و براکت‌ها مراجعه کنید.

مزیت سوم تکنیک دیمون این است که اگر برای ردیف کردن دندان‌هایتان از این روش استفاده کنید دیگر لازم نخواهد بود که برای به دست آوردن فضای کافی در فکتان یک یا تعدادی از دندان‌هایتان را بکشید و یا دندان‌پزشک مجبور نخواهد شد برای به دست آوردن فضا، درز وسط فک بالای شما را با اعمال نیرو‌های سنگین در زمان کوتاه، باز کند تا اندازه قوس دندانی‌تان بزرگتر شود.

 سیستم دیمون به گونه‌ای طراحی شده است که شما به آسانی بتوانید اطراف سیم‌ها و براکت‌ها را تغییر دهید در حالی‌که در روش‌های معمول پلاک‌های میکربی اطراف کش‌ها، براکت‌ها و سیم‌های ارتودنسی جمع می‌شوند و رعایت بهداشت دهان را به ویژه‌ برای کودکان کم‌سن و سال دشوار خواهند کرد.

 آن‌ها که استفاده کرده‌‌اند

گفته می‌شود تاکنون یک میلیون نفر در کشو‌های اروپایی و آمریکایی از این سیستم برای مرتب کردن دندان‌هایشان استفاده کرده‌اند. در این روش طول درمان ارتودنسی حدوداً 6 ماه کاهش می‌یابد و این نیز یکی از امتیازات «دیمون» است. از آن‌جایی‌که در این روش نیرو‌های سبک بر دندان‌ها وارد می‌شود، اکثر بیماران می‌گویند که در طور درمان یا مقدار کمی درد و ناراحتی را تجربه کرده‌اند و یا اصلاً چنین مشکلاتی را احساس نکرده‌اند.

خیلی از پدرومادر‌ها دوست ندارند قبل از شروع درمان ارتودنسی تعدادی از دندان‌های کودکشان برای به دست آوردن فضا، کشیده شو، در تکنیک‌ دیمون از آن‌جایی‌که حرکت دندان‌ها و تغییرات استخوانی هماهنگ با هم رخ می‌‌دهند نیازی به کشیدن دندان‌ها نیست فقط در تعداد کمی از افراد برای حفظ زیبایی نیم‌رخ در آینده و حفظ تقارن و بالانس اجزای صورت شاید کشیدن دندان لازم شود.

بنابراین در این موارد نیز کشیدن دندان برای به دست آوردن فضا در فک انجام نمی‌گیرد و بلکه فقط برای حفظ زیبایی صورت و لبخند، انجام می‌شود. دستگاه‌هایی مانند «چانه‌بند» و غیره که بر روی صورت، چانه و یا سرگردن بچه‌های تکیه دارند، در ارتودنسی کودکان بسیار استفاده می‌شوند که به ویژه برای پسر‌بچه‌های شیطان خطر‌آفرین است و می‌تواند موجب پارگی صورت آن‌ها حین ورزش و بازی شود و یا شاید دختر‌های کوچک نیز آن را دلیلی برای نازیبا کردن چهره خود بدانند، سیستم «دیمون» از این جهت نیز کودکان را رها کرده است چون در صورت استفاده از این سیستم، دیگر نیازی به استفاده از دستگاه‌های ارتودنسی خارج دهانی نخواهد بود.

در سیستم دیمون از سیستم‌های هوشمندی استفاده می‌شود که در دمای بدن فعال می‌شوند. این سیستم‌های هوشمند نیرو‌هایی در محدوده صحیح و کنترل‌شده اعمال می‌کنند.

 کدام مطب؟ کدام دندان‌پزشک؟

شاید سؤال شما این باشد که برای استفاده از این سیستم ارتودنسی باید به کدام دندان‌پزشکان مراجعه کنید؟ در حال حاضر در تمام دنیا، دندان‌پزشکان عمومی و متخصصان ارتودنسی که دوره آموزشی این سیستم را گذرانده باشند، گواهینامه‌ای دریافت می‌کنند که می‌توانند بر اساس آن به درمان بیمارانشان با استفاده از این سیستم جدید بپردازند.

 تا پیش از این دندان‌پزشکان و متخصصان ارتودنسی در کشورمان که تمایل به استفاده از این سیستم داشتند، در دوره‌های آموزشی آن در خارج از کشور شرکت می‌کردند و سپس در مطب خود از این آموزش‌ها برای درمان بیمارانی که این سیستم برایشان مناسب بود، استفاده می‌کردند، اما برای نخستین بار دوره آموزشی سیستم «دیمون» در کشور با حضور 100 نفر از متخصصان ارتودنسی برگزار شده است و این دندان‌پزشکان که این دوره آموزشی را گذرانده باشند، می‌توانند از آن برای درمان بیمارانشان استفاده کنند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha