یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۶

مراكز رادیولوژی كشور در حال ورشكستگی هستند. یعنی یكی از مهم‌ترین شاخه‌های تخصصی تشخیصی درمان كشور رو به نابودی می‌رود. اتفاقی كه می‌تواند برای سیستم بهداشت و درمان كشور یك فاجعه محسوب شود و باید به‌زودی منتظر عواقب غیر قابل جبران آن بود.

سلامت نیوز: مراكز رادیولوژی كشور در حال ورشكستگی هستند. یعنی یكی از مهم‌ترین شاخه‌های تخصصی تشخیصی درمان كشور رو به نابودی می‌رود. اتفاقی كه می‌تواند برای سیستم بهداشت و درمان كشور یك فاجعه محسوب شود و باید به‌زودی منتظر عواقب غیر قابل جبران آن بود. یك كشور مانند یك بدن كار می‌كند كه تمام اندام‌ها و بخش‌های بدن با هم در ارتباط هستند. هر رخداد در هر گوشه آن می‌تواند تمام اندام‌ها و بخش‌های دیگر را نیز تحت الشعاع خود قرار دهد.

 
رئیس انجمن رادیولوژی ایران عنوان کرد

اتفاقی كه سال گذشته در بخش اقتصادی كشور رخ داد و نتیجه آن رشد تقربیا دو برابری نرخ ارز و به تبع آن تورم افسارگسیخته بود، یكی از این رخدادها است كه كم‌كم عوارض آن در بخش‌های دیگر كشور نمودار می‌شود. بهداشت و درمان و به‌ویژه بخش‌های تشخیصی مانند رادیولوژی‌ها یكی از قسمت‌هایی است

 كه با این شرایط آسیب جدی دیده‌اند تا آنجا كه به گفته عبدالرسول صداقت، رئیس انجمن رادیولوژی ایران تعدادی از این مراكز اكنون بساط كار را جمع كرده‌اند و با ادامه این روند باید منتظر بود تعداد دیگری هم به‌زودی اعلام ورشكستگی كنند. افزایش نرخ ارز طی سال گذشته موجب شده است هزینه‌های این مراكز كه بیش از 90درصد تجهیزات مصرفی و غیر مصرفی خود را از خارج از كشور وارد می‌كنند چندین برابر شود.

 صداقت در این مورد می‌گوید: علاوه بر افزایش نرخ ارز، تحریم‌هایی كه مانع ورود تجهیزات و قطعات مورد نیاز می‌شود موجب شده شركت‌های وارد‌كننده به ناچار از طریق واسطه‌ها برای خرید كالاهای مورد نیاز اقدام كنند. این موضوع هم به قیمت كالاها و تجهیزات مورد استفاده در بخش پزشكی افزوده است. در نتیجه شاهد افزایش دو تا چند برابری كالاها و تجهیزات این بخش بوده‌ایم.

تعرفه‌های رادیولوژی باید 60 درصد افزایش یابد


با توجه به شرایط به وجود آمده طی كمتر از یك سال گذشته به عنوان نمونه فقط در یك قلم، قیمت یك لیتر گاز هلیوم كه برای خنك كردن دستگاه‌های ‌ام آر آی به مصرف می‌رسد از 11 هزار تومان طی سال گذشته به 65 هزار تومان در حال حاضر رسیده است. صداقت از تعطیل شدن چند مركز ‌ام آر آی در نقاط مختلف كشور به همین دلیل خبر داده است و می‌گوید:

 
برخی دیگر از این مراكز نیز در شرف تعطیلی قرار دارند. وی تنها راه‌حل برون‌رفت از این مشكل را افزایش 60 درصدی تعرفه‌ها می‌داند و می‌گوید: این میزان افزایش در نرخ تعرفه‌ها می‌تواند مراكز رادیولوژی را از بحران نجات دهد این در حالی است كه طی جلساتی كه انجمن رادیولوژی ایران با شورای عالی نظام پزشكی داشته است حداكثر افزایش تعرفه‌ها تا سقف 30 درصد مصوب شده  و در برخی موارد این افزایش تنها 10 تا 15 درصد تعیین شده است.

 
رئیس انجمن رادیولوژی ایران ادامه می‌دهد: ما شدیدا به مصوبات دولت در بحث تعرفه‌ها معترض هستیم و معتقدیم دولت در فضای خیالی تصمیم می‌گیرد. به‌طوری‌كه سال گذشته هیچگونه افزایشی در تعرفه‌های سونوگرافی، ‌ام آر آی و سی تی اسكن نداشتیم و تنها 15 درصد افزایش برای رادیولوژی داشتیم كه آن هم با واقعیت خیلی فاصله داشت.

 
لذا، اگر دولت امسال هم حقایق و واقعیت‌های حوزه سلامت را در نظر نگیرد، مطمئن هستم كه جامعه پزشكی، دولت، بیمه‌ها و بیماران دچار چالش‌های جدی در زمینه تعرفه خواهند شد. وی معتقد است: اگر این انجمن و مراكز تابعه آن بخواهند امسال نیز منتظر تصمیم دولت در زمینه تعرفه‌ها بمانند با مشكلی جدی مواجه خواهند شد. زیرا دولت هر سال با تاخیر 4 یا 5 ماهه به وظیفه خودش در ارتباط با اعلام تعرفه‌ها عمل می‌كند. لذا ناچاریم تعرفه مصوب سازمان نظام پزشكی را عمل كنیم و منتظر باشیم ببینیم دولت چطور عمل می‌كند.

باز هم دردسر بدهی‌های معوقه تامین اجتماعی


مراكز رادیولوژی مجبورند تجهیزات و موادی را كه می‌توانستند با دلار هزار تومانی تهیه كنند حالا به چند برابر قیمت تهیه كنند چون سازمان تامین اجتماعی با گذشت یك سال نسبت به پرداخت بدهی‌هایش به مراكز رادیولوژی اقدام كرده است. صداقت در این زمینه می‌گوید: تاخیر حدود 10 ماهه بیمه تامین اجتماعی در پرداخت مطالبات مراكز پزشكی موجب مشكلات بسیاری برای این مراكز شده است.

 وی ادامه می‌دهد: مسئولان تامین اجتماعی حدود 2 هفته قبل اقدام به پرداخت تنها 2 ماه از مطالبات رادیولوژی كرده‌اند. به‌طوری كه تازه مطالبات مربوط به ماه‌های تیر و مرداد سال 90 را پرداخته‌اند و این موضوع نشان می‌دهد كه هنوز به گفته‌های خودشان مبنی بر تسویه حساب با این مراكز تا پایان سال 90 عمل نكرده‌اند.

 این در حالی است كه همین حالا هم ارزش این پول نصف شده است. چرا كه مراكز تصویربرداری پزشكی با خدماتی كه ارایه داده‌اند زمانی می‌توانستند با دلار هزار تومانی كالای مورد نیاز خودشان را بخرند اما زمانی این مطالبات پرداخت می‌شود كه ارزش آن نصف شده است. وی تاكید می‌كند: البته باید این نكته را هم در نظر داشت كه بسیاری از این مراكز برای ادامه روند كار خود و به دلیل تاخیر در پرداخت مطالبات تامین اجتماعی مجبور شده‌اند برای خریدهای‌شان وام‌های 25 درصدی از بانك‌ها بگیرند كه این خود یك ضرر دیگر است.

 
علاوه كنید بر این‌كه این مبلغ با تورم حدود 20 درصدی در تامین اجتماعی مانده است. در نتیجه مجموعا این مشكلات باعث می‌شود انگیزه رادیولوژیست‌ها در تداوم برای عقد قرارداد با بیمه‌ها به‌ویژه بیمه تامین اجتماعی زیر سوال برود. البته ما همچنان امیدواریم تامین اجتماعی در تدوام كار خودش بتواند با اعتماد‌سازی كه با مراكز پزشكی در سراسر كشور انجام می‌دهد، رضایت پزشكان و این مراكز را جلب كند.

سهم بیمه‌ها را بیش‌تر كنید

سهم بیمه‌ها از هزینه‌های درمانی باید بیش‌تر شود. این را عبدالرسول صداقت می‌گوید و ادامه می‌دهد: در حال حاضر سهم مردم از هزینه‌های درمانی 70 درصد و سهم بیمه‌ها 30 درصد است ولی با توجه به شرایط اقتصادی مردم انجمن رادیولوژی ایران معتقد است در این حوزه باید شرایط برعكس باشد یعنی سهم بیمه‌ها 70 درصد و سهم مردم 30 درصد شود.

 وی با ابراز تاسف از این‌كه دولت در زمینه پرداختن به موضوع سلامت و اختصاص بودجه به این مراكز و نظارت كافی بر اجرای صحیح قانون وظیفه خود را به درستی انجام نمی‌دهد افزود: تقویت بیمه‌ها از سوی دولت هم سبب كمك به بیمار و هم حفظ بقای مراكز ارایه خدمات رادیولوژی می‌شود. به‌ویژه كه با شرایط پیش آمده نه تنها استقبالی از سرمایه‌گذاری در این حوزه نمی‌شود بلكه حتی مراكزی هم كه دارای مجوز هستند نیز دیگر تمایلی به ادامه كار ندارند.

 رئیس انجمن رادیولوژی ایران با اشاره به هزینه‌های ایجاد یك مركز رادیولوژی می‌گوید: برای این‌كه بخواهیم یك موسسه تصویربرداری پزشكی كوچك در كلانشهری مثل تهران كه دستگاه رادیولوژی، سونوگرافی، ماموگرافی، داپلر و پانوركس برای عكس دندان داشته باشد و حدود 100 تا 120 مترمربع فضا بخواهد، راه‌اندازی كنیم، حداقل یك میلیارد تومان سرمایه نیاز است.

 
این هزینه در شهرهای كوچك فقط برای تامین ساختمان كمتر می‌شود و فرقی در هزینه تجهیزات ندارد. به‌طوری‌كه حدود 700 میلیون سرمایه می‌خواهد. از سوی دیگر طبیعتا وقتی یك میلیارد سرمایه‌گذاری می‌كنید در حالت عادی باید 20 درصد (200 میلیون تومان) سود كند كه ما به ازای سود بانكی همین مقدار پول در بانك است. اما من مطمئن هستم همین 20 درصد سود را هم در مراكز رادیولوژی به دست نمی‌آوریم. اما اگر قرار باشد یك مركز جامع تصویربرداری پزشكی شامل ‌ام آر آی، سی تی اسكن و...

 
در حداقل هزار مترمربع فضا راه‌اندازی كنیم می‌بایست بالای 10 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شود كه سود خالص آن سالانه 2 میلیارد و ماهانه 165 میلیون تومان باید باشد تا بتواند جواب 20 درصد سود بانكی را بدهد. البته این در حالی است كه باید بدانیم تمامی خریدهای مراكز تصویربرداری پزشكی چه در داخل و چه خارج از كشور، به صورت نقدی است.

 
منبع: روزنامه ملت ما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha