بر اساس آخرین آمار، سرانه مصرف شیر در سال گذشته 14 درصد کاهش داشته و پیش‌بینی می‌شود با ادامه بحران در صنایع شیر این سرانه باز هم کاهش پیدا کند و نتیجه‌ این کاهش‌های مکرر بیماری‌های فراوانی است که در انتظار هموطنان است.

سلامت نیوز: اگر متوسط قیمت یک لیتر شیر را ۱۳۰۰ تومان در نظر بگیریم، هر نفر باید در سال حداقل ۲۳۰ هزار تومان را صرف خرید شیر کند که این کار در سال برای یک خانوار چهار نفره حداقل ۹۰۰ هزار تومان هزینه دارد. حساب کنید با این وضعیت اقتصادی چنددرصد از خانواده‌ها توان هزینه کردن چنین پولی را دارند.

کاهش مصرف شیر در ایران نگران‌کننده است و انتظار می‌رود با روند رو به کاهش مصرف شیر، جامعه ایران در سال‌های آینده با بیماری‌هایی از جمله پوکی استخوان بیش از گذشته دسته‌وپنجه نرم کند.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون، این روزها بازار تولید و مصرف شیر نابسامان است، از یک سو مصرف شیر کاهش یافته و از سوی دیگر قیمت شیر در چند مقطع افزایش چشمگیری داشته است. شیر منبع خوبی برای تأمین پروتئین و مواد معدنی مهمی مانند کلسیم هستند که مصرف به اندازه همین کلسیم می‌تواند باعث محکم شدن استخوان‌های ما و پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان شود.
متخصصین تغذیه و رژیم‌درمانی می‌گویند که یکی از مشکلاتی که بیشتر جوامع در حال روبه‌رو شدن با آن هستند، مشکل بالا رفتن سن افراد جامعه و معضلات ناشی از آن است. جامعه ما هم از این مشکل مستثنی نیست و به نظر می‌رسد که شاید در آینده نه چندان دور، پوکی استخوان پس از بیماری‌های قلبی و عروقی دامن‌گیر افراد جامعه شود. استحکام استخوان‌ها، سلامت دندان‌ها، تسکین افسردگی، اختلالات خلقی، کمردرد و سردرد، جلوگیری از بیماری‌‌های قلبی و ‌عروقی و پوکی استخوان و سکته‌های قلبی و هزاران فایده مفید دیگر از نتایج مصرف شیر است.
بر اساس آخرین آمار، سرانه مصرف شیر در سال گذشته 14 درصد کاهش داشته و پیش‌بینی می‌شود با ادامه بحران در صنایع شیر این سرانه باز هم کاهش پیدا کند و نتیجه‌ این کاهش‌های مکرر بیماری‌های فراوانی است که در انتظار هموطنان است.


چقدر شیر بنوشیم؟
در حال حاضر استاندارد جهانی مصرف شیر دنیا 240 لیتر، در اروپا 350، در فرانسه 400 و برخی کشورهای اروپای غربی 500 لیتر در سال است، این در حالی است که در کشور ما سرانه مصرف شیر 89 لیتر است، یعنی یک سوم استاندارد جهانی.
سازمان‌های ملی و بین‌المللی اعلام کرده‌اند هر فرد بالغ باید روزانه نیم لیتر شیر مایع، 25 تا 35 گرم پنیر و 200 گرم ماست مصرف کند.کودکان هم باید روزانه 2 فنجان شیر، 2/1 فنجان ماست، 15 گرم پنیر، نوجوانان باید روزانه 2 لیوان شیر، 1 لیوان ماست، 25 گرم پنیر و زنان آبستن و شیرده هم باید روزانه 3 لیوان شیر، 1 لیوان ماست، 35 گرم پنیر، افراد سالمند هم روزانه 3 لیوان شیر، 1 لیوان ماست، 35 گرم مصرف کنند. حداقل نیاز هر فرد به شیر و فرآورده‌های آن در سال 156 کیلوگرم، حد مطلوب 300 کیلوگرم و میزان ایده‌آل 450 کیلوگرم است و گمان می‌رود و با حذف یارانه شیر در کشور ما میزان سرانه مصرف از حد کنونی نیز کمتر شود.
طبق اظهارات مسئولان وزارت بهداشت، مردم در کشور به صورت میانگین دو سوم استکان در روز شیر مصرف می‌کنند که این میزان بسیار کمتر از حد استاندارد است.


چرا کم‌مصرفیم؟
وزارت بهداشت در برنامه چهارم توسعه برنامه داشت که مصرف شیر در کشور به سرانه 160 کیلوگرم برسد، اما شواهد حاکی از آن است که مصرف شیر به سرعت مسیر عقب‌گرد را می‌رود. هدفمندی یارانه‌ها هم مزید علت شده تا قیمت شیر باز هم افزایش پیدا کند. گران بودن قیمت شیر و ناکافی بودن آموزش مصرف شیر در جامعه از دلایل پایین بودن سرانه مصرف شیر در کشور است.
در حال حاضر یک کیسه شیر یارانه‌ای یک هزار تومان و قیمت بدون یارانه آن 1600 تومان است. اگر همان حداقل یعنی 150 لیتر در سال در نظر بگیریم، هر ایرانی باید حداقل نیم لیتر شیر در روز مصرف کند و اگر متوسط قیمت یک لیتر هم 1300 تومان در نظر بگیریم، یک نفر باید در سال حداقل 230 هزار تومان را صرف خرید شیر کند که در سال برای یک خانوار چهار نفره حداقل 900 هزار تومان هزینه دارد. حالا شما حساب کنید با این وضعیت اقتصادی خانواده‌ها چند درصد توان پرداخت چنین پولی را دارند.
در عین حال فرهنگ مصرف شیر نیز در بین ایرانیان وجود ندارد. کمتر خانواده‌ای است که مصرف شیر در آن به صورت الگو درآمده باشد. فراموش هم نکنید در عوض بعضی خانواده‌های ایرانی سالانه چقدر هزینه مواد خوراکی ناسالم می‌کنند.
به هرحال با این وضعیت عرضه و مصرف شیر، اوضاع شیر تو شیری در انتظار جامعه ایران است. آن هم در آینده نه چندان دور!
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha