رییس اداره ایدز وزارت بهداشت با اعلام این‌ كه برنامه دوم كنترل و پیشگیری از ایدز با انجام اصلاحات به زودی به تصویب هیات دولت خواهد‌ رسید، گفت: این برنامه برای مدت سه سال از سال 86 تا 88 همسو با برنامه چهارم تدوین شده است.

دكتر صداقت در گفت‌وگو با ایسنا، اظهاركرد: این برنامه چندی پیش به كمیسیون اجتماعی دولت ارائه و مقرر شد برنامه با اعمال اصلاحاتی به دولت بازگردانده شود كه هم اكنون این اصلاحات به انجام رسیده است.

وی به برگزاری نشست استانی با دست اندركاران و مدیران مربوط به HIV/ ایدز درخصوص نحوه عملیاتی كردن برنامه اشاره كرد و افزود: تا بدین ترتیب به محض تصویب، ظرف دو تا سه هفته در كل كشور عملیاتی شود.

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت با بیان این ‌كه برنامه دوم كنترل و پیشگیری از ایدز چهارگروه هدف را مورد توجه قرار داده است، گفت: این چهار گروه شامل جمعیت عمومی ، گروههای در معرض خطر، افراد دارای رفتارهای پرخطر و بیماران مبتلا به HIV/ ایدز هستند.

وی گفت: این استراتژی از 5 ماه پیش مورد توجه قرار گرفت و براین اساس با اعتماد سازی در افراد HIVمثبت، آنان به حضور در سطح جامعه و بهره مندی از حقوق سایرین دعوت شدند.

صداقت هدف از این اقدام را قطع زنجیره انتقال بیماری از فرد مبتلا به دیگران برشمرد و از آن به عنوان طرح پیشگیری مثبت یاد كرد و افزود: 10 استراتژی و ابعاد مختلف آموزش و اطلاع رسانی پیشگیری و درمان بیماریهای آمیزشی در قالب این برنامه وجود دارد.

وی گفت: در این استراتژی 75 هدف و 495 فعالیت برای كلیه سازمانهای دست اندركار شامل سازمان زندانها، آموزش و پرورش، صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، سازمان بهزیستی ، سازمان انتقال خون، جمعیت هلال احمر و دیگر دستگاهها پیش بینی شده است.

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت با بیان این‌ كه هم اكنون بر اساس آمارهای ثبت شده 14 هزار و 544 فرد مبتلا به ویروس HIV/ ایدز و همچنین 928 بیمار مبتلا به این ویروس شناسایی شده است، ادامه داد: همچنین یكهزار و 827 نفر مبتلا به این بیماری در كشور فوت شده‌اند.

صداقت یادآور شد: در میان الگوی انتقال بیماری، تزریق با 5/60 درصد بیشترین علت انتقال شناسایی شد، همچنین 9/24 درصد از موارد ابتلاء به این بیماری با علت نامشخص و 4/7 درصد از طریق آمیزشی بوده است كه طبق پیش بینی كارشناسان، علت عمده انتقال نامشخص این ویروس نیز، ارتباط جنسی بوده كه به علت تابو بودن این امر مخفی می‌شود.

وی با بیان این كه بیشترین گروه سنی مبتلایان ثبت شده 25 تا 44 سال است، گفت: این گروه سنی 71 درصد موارد ابتلاء را به خود اختصاص می‌دهد كه 56 درصد از این گروه افراد دارای 25 تا 34 ساله‌اند.

صداقت اظهار كرد: با توجه به این كه ایدز بیماری مرتبط با رفتارهای پرخطر است و از مراجعه فرد مشكوك به ابتلاء به كلینیك مشاوره و یا به پایگاههای دیده وری زمانی طول می‌كشد بنابراین به نظر می‌رسد مبتلایان كشور در سنین پایین‌تر از این سن به این ویروس آلوده می‌شوند.

وی تاكید كرد: بر این اساس توجه به پیشگیری از ابتلا به بیماری در سنین جوانی و نوجوانی باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد، زیرا ایران، كشوری با جمعیت جوان و در معرض تهدیدات سلامت مرتبط با رفتارهای پرخطریست كه جوانان به علت داشتن حس كنجكاوی قصد دارند این رفتارها را تجربه كنند.

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت، یادآور شد: برنامه‌ریزی برای پیشگیری از ابتلاء به بیماری ایدز، از دوران كودكی بدان معنا نیست كه با آنها در این خصوص صحبت شود بلكه باید توانمندی‌های كودكان در مهارت نه گفتن را آموخت .

وی با تاكید بر لزوم آموزش عمومی برای خانواده‌ها به منظور كاهش رفتارهای پرخطر نوجوانان در آینده، گفت: هم اكنون رفتارهای متفاوت والدین در درون خانواده و سطح جامعه و همچنین تهاجم فرهنگی و نمایش فیلمهایی كه نامتناسب با سن كودكان موجب شده ، عده‌ای از نوجوانان و جوانان به سمت رفتارهای پرخطر جذب شوند.

صداقت با بیان این كه بعد از موج دوم شیوع ایدز دو سناریو مطرح است، گفت: از سویی پس از اوج انتقال ویروس ایدز از طریق سرنگ معتادان با توجه به گسترش این بیماری در كشورهای آسیای جنوب شرقی وپیش بینی بحران این بیماری در سال 2010 در كشورهای هندوستان، روسیه، چین و سایر كشورها در نزدیكی ایران، احتمال شیوع موج سوم از طریق ارتباطات جنسی فراهم می‌شود.

وی تصریح كرد: از سویی دیگر پیش بینی می‌شود، با كمی وقفه در شیوع انتقال ویروس ایدز از طریق سرنگ معتادان پس از به اشباع رسیدن این بیماری در این گروه، رفتارهای پرخطر جنسی مهمترین روش انتقال این ویروس شود.

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت در ادامه تاكید كرد: به منظور عدم شكل گیری این سناریوها مسلما وزارت بهداشت به تنهایی قادر به كنترل این بیماری نیست چرا كه این بیماری دارای ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی بوده و در صورت گسترش به اقتصاد سلامت و اقتصاد كلان كشور ضربه خواهد زد در نتیجه مقابله با این بیماری عزم ملی تمام دستگاهها و افراد جامعه در اقشار مختلف را می‌طلبد.

وی با تاكید بر نقش تشكلهای غیردولتی و ارتباطات برون بخشی در كنترل این بیماری، گفت: ایران در زمینه كنترل بیماریهای قابل پیشگیری در سطح منطقه از جایگاه مطلوبی برخوردار است و مشخص شده با طرح روشن مساله و ایجاد حساس سازی لازم، بسیاری از مشكلات رفع می‌شود.

صداقت در پایان تاكید كرد: اگر اقدام به موقعی نسبت به پیشگیری از گسترش این بیماری صورت نپذیرد، احتمال غافلگیری وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha