دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۰
کد خبر: 47076
سلامت نیوز :تعداد مرگ و میر ناشی از بیماری سرخک بین سالهای 2000 تا 2010 میلادی به میزان  74 درصد کاهش یافته است اما این پیشرفت با توجه به اهداف سازمان بهداشت  جهانی همچنان اندک می باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛  هدف سازمان بهداشت جهانی کاهش میزان ابتلا به بیماری سرخک در سالهای 2000 تا 2010 میلادی تا 90 درصد بوده است. در عین حال، آنتونی لایک، رئیس هیئت مدیره صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) گفت: این دستاورد یکی از مهمترین پیروزیها در عرصه بهداشت عمومی به شمار می رود. وی خواهان افزایش تلاشها برای واکسیناسیون علیه بیماری سرخک شد. کارشناسان بهداشت می‌گویند که واکسیناسیون تنها راه جلوگیری از ابتلا به سرخک است و طرح های بزرگ واکسیناسیون در سطح جهان عامل اصلی کاهش میزان مرگ و میر بوده است.

 به گفته این کارشناسان، بیش از یک میلیارد دوز واکسن در طول دهه گذشته تهیه شده است. این کارشناسان بهداشت افزوند که نیاز مردم جهان به واکسن افزایش یافته است و بیماری سرخک همچنان به طور روزانه باعث مرگ 382 نفر در جهان می‌شود که اکثر آنها کودکان زیر ۵ سال هستند. سرخک یک بیماری عفونی و مسری است که توسط ترشحات تنفسی گسترش پیدا می‌کند و این بیماری بیشتر در کودکان خردسال دیده می‌شود. علائم سرخک در بچه‌ها معمولاً با تب شروع می‌شود و آبریزش شدید بینی، قرمزی چشم‌ها و ریزش اشک از علائم مهم دیگر آن هستند.

 بعد از چند روز ممکن است دانه یا لکه ای که نشانه سرخک است، در دهان ظاهر شود و بعد از 2 روز بثورات پوستی سرخک به تدریج روی صورت و گردن بیمار ظاهر می‌شود و پشت بیمار را هم می‌گیرد.سپس دانه‌های سرخک بازوها و دست‌ها و در نهایت پاهای بیمار را فرا می‌‌گیرد. دانه‌های سرخک در ابتدا به صورت لکه‌های قرمز و صاف هستند اما ممکن است بصورت یک برآمدگی کوچک در بیاید.همین طور که بثورات ظاهر می‌شوند تب نیز بالاتر می‌رود و دانه‌ها ممکن است خارش دار نیز بشوند. ممکن است تهوع،استفراغ،اسهال و تورم غدد لنفاوی در سرخک دیده شود، دانه‌ها حدود 5 روز ادامه خواهند داشت و پس از این مدت به تدریج ناپدید می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha