دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۲
کد خبر: 47097
سلامت نیوز: با بالا رفتن سن احتمال شکستن استخوان بیشتر می شود. به نوشته سایت «Readers digest » از هر ۲ زن بالای ۵۰ سال یک نفر دچار شکستگی مربوط به پوکی استخوان می شود، اما ممکن است بعضی زنان در دهه ۲۰ و ۳۰ سالگی دچار این ناراحتی شوند.

خوب است بدانیم تا ۳۵ سالگی بدن هرچه استخوان از دست دهد مجدد آن را بازسازی می کند در حالی که با رسیدن به ۳۵ سالگی بیشتر از آن چه که استخوان سازی کند استخوان از دست می دهد و در نتیجه آرام آرام اسکلت بدن دچار فرسودگی می شود. در این مطلب به ۷ موضوع مهم درباره سلامت اسکلت بدن اشاره شده است.

- مصرف مکمل های کلسیم کافی نیست؛

اگرچه مصرف مکمل ها برای سالم نگه داشتن استخوان ها لازم است اما کافی نیست. در واقع نتایج بسیاری از بررسی ها نشان می دهد مصرف برخی مواد غذایی نسبت به مصرف دارو از استخوان محافظت بیشتری می کند.

برای حفظ سلامت استخوان مصرف ویتامین D (موجود در غلات و تخم مرغ) و ویتامین K (موجود در سبزی هایی مانند اسفناج، کلم برگ و کلم بروکلی) مفید است. نتایج تحقیقی که در آمریکا انجام گرفت نشان می دهد، زنان یائسه که به مدت یک سال حداقل ۳ روز در هفته کلم بروکلی مصرف می کنند، نسبت به افرادی که هفته ای یک بار از این گیاه استفاده می کنند ۸۰ درصد کمتر در معرض شکستگی لگن قرار دارند.

* اگر به پوکی استخوان مشکوک هستید، پزشک خود را مطلع کنید:کوتاه شدن قد از علائم از دست دادن استخوان است که پزشک در صورت اندازه گیری مرتب بیمار پس از یائسگی متوجه آن خواهد شد.

* شکستن استخوان در دهه ۳۰ هشداردهنده است:شکستن استخوان در این سن به نوعی هشدار برای پوکی استخوان است مگر این که فرد دچار حادثه شده باشد. زنان جوان نباید دچار شکستگی استخوان شوند. اگر هم پس از زمین خوردن دچار شکستگی شدند بهتر است از پزشک تقاضای آزمایش تراکم استخوان کنند.

* عواملی که در ادامه می آید نشانه خطر بروز پوکی استخوان است و بهتر است به آن ها بیشتر توجه کنید.

- بر اثر حادثه معمولی و در سن ۳۰ سالگی دچار شکستگی استخوان شدن

- داشتن سابقه شکستگی در خانواده

- بالا بودن سن

- لاغری

- مصرف برخی از داروها به خصوص از نوع کورتیکو استروئیدها، ضد تشنج، بیماری ها خود ایمنی و...

- پایین بودن میزان استروژن به علت یائسگی.

- ورزش نکردن

- داشتن رژیم غذایی حاوی کلسیم ناکافی

* بیماری لثه ممکن است نشانه ای از پوکی استخوان باشد.

نتایج بررسی های مقدماتی روی زنان مسن نشان می دهد افرادی که بیماری لثه دارند، به احتمال زیاد دچار پوکی استخوان نیز هستند بنابراین حتما معاینه شوید.

* پوکی استخوان تنها مختص زنان نیست:

اگرچه از دست رفتن توده استخوان در مردان کمتر از زنان است، اما مردان هم به کمردرد و شکستگی لگن مستعد می شوند.

* تست تراکم استخوان شاید خطری را که با آن مواجهید، آشکار نکند: از دست رفتن استخوان در تمام بدن یکسان نیست زیرا در یک قسمت از بدن ممکن است استخوان بیشتری از دست برود.قسمت های مهم که باید اندازه گیری شود لگن و ستون فقرات است که حادترین شکستگی ها در آن نواحی رخ می دهد. یکی از آزمایش های توصیه شده برای تراکم استخوان دستگاهی به نام «DEXA» است.

منبع: روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha