دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۸
کد خبر: 47101
سلامت نیوز: شاید شما هم وقتی دارو مصرف می‌كنید به عوارض جانبی این داروهای شیمیایی فكر كرده و با خودتان بگویید، كاش موادی طبیعی بودند كه مثل این داروها عمل می‌كردند. حالا ما به شما می‌گوییم در آشپزخانه‌تان موادی طبیعی پیدا می‌شوند كه استفاده از آنها هیچ عارضه‌ای ندارد و در ضمن می‌توانند به اندازه داروهای شیمیایی مفید باشند. چه دل‌درد داشته باشید، چه سرماخورده باشید و چه روی صورت‌تان دانه‌های ریز ناخوشایند ظاهر شده باشد، می‌توانید به جای رفتن سراغ قفسه داروها و استفاده از انواع قرص‌ها، كپسول‌ها و پمادها، درمان بیماری‌تان را در آشپزخانه خانه‌تان پیدا كنید. بسیاری از خوراكی‌ها قرن‌هاست كه به عنوان مواد درمانی توسط اقوام و مردم مختلف به كار گرفته می‌شوند. دكتر «فیلیپ هگان»، متخصص طب پیشگیری و پژوهشگر تغذیه به شما می‌گوید كدام مواد غذایی خواص درمانی قطعی دارند.

عسل
موارد استفاده: ترمیم و بهبود زخم‌های كوچك، بهبود سوختگی‌های خفیف، برطرف كردن سرفه‌های خشك و از بین بردن گلودرد و خارش گلو.

چطور عمل می‌كند: این‌ یك واقعیت است كه حتی بسیاری از پزشكان هم زمانی كه دچار سرماخوردگی، خارش گلو یا گلودرد می‌شوند یك قاشق عسل را در چای یا چای سبز حل می‌كنند و می‌خورند البته در هند و چین هم هزاران سال است كه از عسل برای درمان بریدگی‌ها، زخم‌ها و سوختگی‌های كوچك و متوسط استفاده می‌شود. نتیجه چند تحقیق نشان داده كه عسل واقعا در درمان سوختگی‌های خفیف تا متوسط موثر است. در مطالعه‌ای كه به تازگی در هلند انجام شده مشخص شده، عسل پروتئینی به نام دفنسینین داشته كه تا حدودی نقش ضدعفونی‌كننده و ضدباكتریایی دارد. این را امتحان كنید: كمی عسل گرم شده و ولرم را روی سوختگی یا زخم كوچك ایجاد شده بگذارید و سپس آن را با یك گاز استریل یا باند استریل بپوشانید و به یاد داشته باشید كه هر روز پانسمان را عوض كنید. نكته مهم: اگر زخم یا سوختگی شدید بود، یا تورم و ترشح داشت یا اگر تب و لرز داشتید حتما به پزشك مراجعه كنید زیرا ممكن است نیاز به استفاده از آنتی‌بیوتیك‌های خوراكی باشد.

نمك
موارد استفاده: التهاب سینوس، گلودرد و خارش گلو

چطور عمل می‌كند: دكتر هگان می‌گوید: «وقتی كه نمك را در آب حل می‌كنید، غلظتی می‌سازید كه از تمام غلظت‌های محلول‌های بدن بیشتر است. برای همین این آب و نمك مایعات را از داخل بافت‌ها و ارگان‌ها بیرون می‌كشد و باعث كاهش تورم و التهاب می‌شود.» این را امتحان كنید: برای كاهش گلودرد و خارش گلو ناشی از سرماخوردگی یا سرفه‌های خشك نصف یك قاشق چای‌خوری نمك غیریددار را در یك لیوان آب گرم بریزید و سپس به سادگی آن را قرقره كنید. برای شست‌وشوی سینوس‌ها می‌توانید یك سرنگ بزرگ یا یك پیستول را با محلول پر كنید سپس روی سینك ظرف‌شویی یا روشویی خم شوید و محلول را به داخل بینی خود پمپاژ كنید. برای اینكه همه مراحل كار درست انجام شود باید بدانید كه حتما باید از سرنگ و پیستول استریل‌شده استفاده كنید و محلول آب و نمك را هم در ظرفی بگذارید كه حتما استریل باشد یا اینكه با جوشاندن آب در آن استریل شده است.

چای نعنا
موارد استفاده: بهبود درد شكم و سوءهاضمه

چطور عمل می‌كند: بر اساس تحقیقات انجام‌گرفته روغن موجود در نعنا می‌تواند عضلات دستگاه گوارش را شل كند و باعث عبور راحت‌تر و بی‌دردسرتر غذا و گاز از بخش‌های مختلف دستگاه گوارش شود. دكتر مارتین پیكسولنر، متخصص بیماری‌های گوارش می‌گوید: «چای‌نعنا به كاهش دل‌پیچه، نفخ و دردهای شكم كمك می‌كنند اما اگر مشكل شما برگشت غذا و اسید معده به مری است اصلا از این چای استفاده نكنید. ترش كردن، برگشت اسید به سمت دهان و احساس سوزش در قفسه سینه و پشت قلب علامت‌های مشكل ریفلاكس هستند. اگر چای‌نعنا بخورید با شل شدن دریچه فوقانی معده، مقدار بیشتری اسید به داخل مری برمی‌گردد و مشكل بیشتر می‌شود.»

جوی دوسر
موارد استفاده: اگزما، آفتاب‌سوختگی و كهیر

چطور عمل می‌كند: جو منبع غنی‌ای از مواد شیمیایی است كه خاصیت‌های ضدالتهابی دارد و می‌تواند التهاب‌های بافتی را كاهش دهد كه این خاصیت در پوست كاملا مشهود است. نتایج مطالعه‌ای كه توسط انجمن پوستی كانادا انجام گرفته، نشان می‌دهد استفاده از جوی كوبیده‌شده و نرم‌شده با آب می‌تواند به اندازه برخی پماد‌های موضعی در كاهش علایم حساسیت‌ها و اگزمای پوستی موثر باشد. این را امتحان كنید: دكتر هگان می‌گوید: «بهترین كار این است كه جو را بكوبید و به شكل یك پوره دربیاورید. یك فنجان جوی دوسر را داخل دستگاه خرد و مخلوط‌كن بریزید تا آنقدر نرم شود كه بتوان آن را داخل یك لیوان آب ریخت حتی می‌توانید آن را به صورت خمیر درآورید و روی پوست بگذارید یا مخلوط را در وان حمام بریزید و در آن دراز بكشید.»

منبع: روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha