سلامت نیوز: یک عضو شورای عالی نظام پزشکی، با اشاره به مشکلات عدیده جامعه مامایی کشور از وعده‌های مسؤولان برای حل این مشکلات که هنوز عملی نشده‌اند، انتقاد کرد و گفت: ماماها از ادامه این وضعیت خسته و ناامید شده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، نوشین زنده زبان در آستانه روز جهانی ماما، با انتقاد شدید از عدم رسیدگی مسؤولان حوزه سلامت به مشکلات و دغدغه‌های جامعه مامایی گفت: سال‌هاست که مشکلات ماماها عنوان می‌شود و هر سال مسؤولان در روز ماما قول همکاری و حل این مشکلات را می‌دهند اما هنوز اقدامی در این خصوص انجام نشده و من نمی‌دانم که امسال در روز ماما مسؤولان چه حرف و چه وعده‌ای برای گفتن خواهند داشت.

وی با اشاره به برخی از این مشکلات، افزود: اجرا نشدن قانون سختی کار درباره ماماها، فقدان پوشش بیمه‌ای خدمات مامایی و زیر بار نرفتن بیمه‌ها در این خصوص و بیکاری نزدیک به 35 هزار ماما در کشور تنها بخشی از مشکلات جامعه ماماهای کشور هستند.

عضو شورای عالی نظام پزشکی ادامه داد: متأسفانه بیمه‌های درمانی کشور به بهانه اینکه تحت پوشش قرار دادن خدمات مامایی بار مالی زیادی برای آنها دارد از این کار امتناع می‌کنند در حالی که با عدد و رقم به آنان نشان داده‌ایم که این اقدام حداکثر یک یا دو درصد هزینه‌های آنان را افزایش خواهد داد در حالی که برای سلامت مادران و کودکان کشور بسیار مفید خواهد بود.

وی افزود: چنانچه در شرایط ایده‌آل شرح وظایف ماماها که 3 سال پیش توسط وزیر وقت بهداشت و درمان ابلاغ شده به صورت کامل اجرایی شود (که البته تاکنون اجرا نشده) و حتی اگر ماماها بتوانند صد نوع دارو هم تجویز کنند، بدون پوشش بیمه‌ای خدمات و داروها، بیماران به ماماها مراجعه نخواهند کرد و گرایش آنان به سمت متخصصان خواهد بود که این موضوع علاوه بر افزایش پرداخت از جیب مردم در حوزه سلامت، باعث بیکاری بیشتر ماماها می‌شود.

زنده‌زبان، همچنین از پیش‌نویس طرح پزشک خانواده شهری و جایگاه نامناسب ماماها در آن انتقاد و اظهار کرد: متأسفانه در تبیین وظایف ماماها در این پیش‌نویس عدالت رعایت نشده و در آن ذکر شده که خدمات مامایی می‌تواند توسط پرستاران نیز انجام شود. همچنین با وجود جمعیت بالای مامای بیکار در کشور، در طرح پزشک خانواده شهری تمرکز بر استفاده از کارشناسان بهداشت قرار گرفته است و به نظر می‌رسد طرح پزشک خانواده شهری هیچ کمکی در حل معضل بیکاری ماماها نخواهد کرد.

وی درآمد کم ماماها در طرح پزشک خانواده را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: جذب ماماها به طرح پزشک خانواده با دستمزد پایین و در جایگاه نامناسب صورت می‌گیرد و می‌تواند تعادل در ارایه خدمات مامایی به صورت غیر دولتی و دولتی را به هم زده و حتی بیکاری آن دسته از ماماهایی که در مطب خصوصی فعالیت می‌کنند را به دنبال داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha