رییس دانشگاه علوم پزشكی تهران ضمن تاكید براین كه لازم است میزان شیوع پدیده «زیرمیزی» در كشور ارزیابی شود، گفت: البته در شهر تهران در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشكی تهران، تقریبا پدیده زیرمیزی وجود ندارد.

رییس دانشگاه علوم پزشكی تهران: زیرمیزی در بیمارستان‌های دانشگاه نداریم
سلامت نیوز : دكتر باقر لاریجانی در گفت وگو با (ایسنا)،‌افزود: ممكن است این پدیده به صورت بسیار نامشهود در بیمارستانی وجود داشته باشد و ما از آن اطلاع نداشته باشیم ولی به هیچ وجه در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشكی تهران، شایع نیست. بنابراین زیرمیزی جزو مشكلات این دانشگاه نیست و خوشبختانه استادان دانشگاه علوم پزشكی تهران افراد شناخته شده و ارزشمندی هستند البته نمی‌توان وجود پدیده زیرمیزی را در بخش خصوصی شهر تهران نفی كرد.

وی با بیان اینكه زیرمیزی‌ یكی از پدیده‌های نامطلوب در حوزه پزشكی است، گفت: امروزه یكی از پروژه‌هایی كه مركز اخلاق دانشگاه علوم پزشكی تهران به آن می‌پردازد، مشاركت در منافع و پدیده‌های غیراخلاقی در ارتباط مالی بین پزشك و بیمار است و لازم است به راهكارهای حل این مشكل اندیشید تا حد امكان پدیده زیرمیزی كاهش یابد.

رییس دانشگاه علوم پزشكی تهران افزود: پدیده زیرمیزی به مسایل مختلفی مربوط است. اگر مراكز درمانی بتوانند خدمات خود را با كیفیت خوب به مردم ارایه دهند، پدیده‌هایی مانند زیرمیزی از نظام سلامت رخت بر می‌بندد. به عنوان مثال مركز قلب تهران و بیمارستان شهید رجایی خدمات خوبی را به بیماران در زمینه‌های بیماری قلب و عروق ارایه می‌دهند، در این شرایط دلیلی وجود ندارد كه بیماران به مراكزی مراجعه كنند كه زیرمیزی از بیماران دریافت می‌كنند.وی درباره تاثیرمیزان تعرفه‌های پزشكی بر رواج پدیده زیرمیزی گفت: تعرفه‌های پزشكی در این زمینه نقش دارند. اگر تعرفه‌ها به صورت معقول تصویب ومتناسب با هزینه‌ها تعیین شوند، بیمارستان‌های دولتی می‌توانند به مردم خدمات مناسبی ارایه دهند. در این شرایط راه برای دریافت زیرمیزی بسته می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشكی تهران در ادامه درباره علل تجویز خدمات اضافی از سوی برخی از پزشكان برای بیماران اظهار كرد: بسیاری از خدمات ‌باید از راهنماهای بالینی و درمانی صحیح برخوردار باشد. خوشبختانه با اجرای طرح پزشك خانواده پزشكان باید براساس راهنماهای درمانی به پزشكان دیگر بازخورد دهند و همین امر احتمال تجویز خدمات اضافی را برای بیماران كاهش می‌دهد.لاریجانی در پایان گفت: در همه كشورهای دنیا مشكل احتمال ارائه خدمات به شیوه‌ای نادرست وجود داد. صندوق‌های بیمه‌ معمولا تلاش می‌كنند با پرداخت خدمات بیمه‌ای بر اساس روش‌های درمانی، این وضعیت را كنترل كنند. ما نیز در كشورمان باید این مسیر را دنبال كنیم.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha