شنبه ۲ تیر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 4711

دبیر علمی همایش تازه‌های سرطان گفت در سراسر جهان، بیشترین مرگ ناشی از سرطان، به سرطان ریه مربوط می‌شود.

اما به گفته وی روشهای درمانی و دارویی جدید و كارگروهی بین متخصصان جراحی و طبی در به‌كارگیری چندین روش درمانی همزمان، نقش موثری در بهبود بیماران مبتلا به سرطان دارد.

دكتر "صنمبر صدیقی" متخصص خون وانكولوژی در حاشیه برپایی همایش تازه‌های سرطان ریه در گفت‌وگو با ایرنا گفت در كل جهان سرطان ریه شایعترین نوع سرطان به شمار می‌رود.

وی گفت طبق گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی سالانه ‪ ۱/۴‬میلیون نفر به علت سرطان ریه جان خود را از دست می‌دهند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران افزود طبق گزارش سازمان‌های بین‌المللی بعد از سرطان پستان و پروستات در زنان و مردان سرطان ریه شایعترین نوع سرطان در هر دو جنس است.

دكتر صدیقی با بیان اینكه بیماران مبتلا به سرطان ریه در مراحل پیشرفته بیماری به پزشك مراجعه می‌كنند افزود حدود ‪ ۹۰‬درصد بیماران مبتلا به سرطان ریه در مرحله‌ای از بیماری كه علایم آن از جمله كاهش وزن، بی اشتهایی، خلط خونی و سرفه‌های مكرر بروز می‌كند به پزشك مراجعه می‌كنند.

وی با اشاره به اینكه تنها راه درمان بیماران مبتلا به سرطان ریه جراحی نیست افزود تنها ‪ ۳۰‬درصد این بیماران قابل جراحی هستند و عمده آنان به دنبال جراحی دچار عودهای مكرر بیماری می‌شوند و اغلب به فاصله كوتاهی بعد از جراحی فوت می‌كنند.

وی در خصوص تازه‌های درمان این بیماری گفت روش‌های درمانی و دارویی جدید و به كارگیری روشهای آزمایشگاهی با عوارض كمتر، چشم انداز جدیدی در درمان سرطان ریه ایجاد كرده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران اضافه كرد: استفاده از روش‌ها و تكنیك‌های آزمایشگاهی در انتخاب درمان مناسب برای بیماران خاص، سبب كاهش هزینه‌های بهداشتی و نتیجه مطلوب تر در درمان بیماران می‌شود.

دبیر علمی همایش تازه‌های سرطان ریه گفت آشنا شدن اهل فن با روش‌های تشخیصی و درمانی جدید و جلب همكاری و كار گروهی بین متخصصان جراح و طبی در به كارگیری چندین روش درمان همزمان نقش موثری در بهبود بیماران مبتلا به سرطان ریه دارد.

دكتر صدیقی گفت سیگار مهمترین عامل موثر در ابتلا به سرطان ریه است و بطوركلی از بین هر ده بیمار مبتلا به سرطان ریه نه نفر سیگاری هستند.

وی اضافه كرد برنامه‌های پیشگیری اولیه به منظور جلوگیری از مصرف سیگار و غربالگری افراد سیگاری در جهت تشخیص زودرس از اهمیت بسزایی در كاهش آمار ابتلا و مرگ و میر ناشی از سرطان ریه برخوردار است.

این متخصص خون وانكولوژی گفت بسیاری از افراد مبتلا به سرطان ریه با مصرف طولانی مدت سیگار زمینه بروز این بیماری مهلك و مرگبار را در خود فراهم كرده‌اند.

وی افزود با توجه به نقش موثر سیگار در سرطان ریه بیشترین تلاش و تمركز باید بر روی نوجوانان و از همان سنین ‪ ۱۰‬و ‪ ۱۲‬سالگی باشد تا از گرایش آنها به سمت سیگار جلوگیری شود.

به گفته دكتر صدیقی به غیر از سیگار عواملی همچون ژنتیك، آلاینده‌های محیط زیست و علل هورمونی بخصوص در زنان در بروز سرطان ریه موثر است.

این متخصص خون و انكولوژی افزود سرطان ریه‌ای كه ناشی از سیگار نیست، بیشتر در زنان زیر ‪ ۵۰‬سال غیرسیگاری مشاهده می‌شود كه این مشكل می‌تواند ناشی از وضعیت هورمونی آنها باشد ولی علت اصلی آن بطور قطعی هنوز مشخص نشده است.

سرطان ریه بیماری مهلك و خطرناكی است كه هم اكنون در سراسر جهان یك مشكل جدی بهداشت عمومی به شمار می‌رود.

همایش یك روزه تازه‌های سرطان ریه روز پنجشنبه ‪ ۳۱‬خرداد ماه در بیمارستان امام خمینی برگزار شد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha