دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۷
کد خبر: 47110
سلامت نیوز: محمد ترابی: حمام‌های خانه كه معمولا جزو اتاق‌های كوچك خانه محسوب می‌شوند، می‌توانند مكان‌های خطرناكی باشند. طبق آمار مراكز كنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریكای شمالی، هرساله حدود 235‌هزار نفر در سنین بالای 15 سال به دلیل صدمات وارده در حمام به بخش اورژانس بیمارستان‌ها مراجعه می‌كنند و تقریبا 14‌درصد از آنها بستری می‌شوند.

بیش از یك‌سوم این آسیب‌ها، هنگام حمام كردن و دوش گرفتن رخ می‌دهند و تنها حدود 14‌درصد آنها موقع استفاده از سرویس بهداشتی تعبیه‌شده در حمام‌ها اتفاق می‌افتند. بررسی‌ها نشان داده كه این‌گونه صدمات پس از 65سالگی به اوج خود می‌رسند.

 اما نكته جالب این است كه آسیب‌های وارده در وان حمام یا موقع دوش گرفتن به نسبت، بین سنین 15 تا 24 سال شایع‌تر هستند و در سنین بالای 70 سال رواج كمتری دارند. بیش از نیمی از صدماتی كه به افراد بالای 70 سال وارد می‌شود، در سرویس‌های بهداشتی رخ می‌دهد.

 از حال رفتن یا غش كردن یا سرگیجه شدید از علل رایج این آسیب‌ها نیست، اما در سنین بین 15 تا 24 اغلب به همین علت است. پژوهشگران اشاره كرده‌اند كه استفاده از موادمخدر و الكل نیز می‌تواند یكی از این عوامل باشد اما هیچ‌گونه اطلاعات دقیقی برای اثبات آن وجود ندارد.

تجزیه و تحلیل‌ها بیانگر این است كه میزان آسیب‌های وارده در حمام برای خانم‌ها 72‌درصد بیشتر از آقایان است. مطالعات نشان داده‌اند كه خانم‌ها نسبت به مردان بیشتر در خطر زمین خوردن هستند و این پژوهشگران فكر می‌كنند كه نابرابری تفاوت‌ها در فعالیت فیزیكی، قدرت بدنی كمتر، توده استخوانی یا حتی میل بیشتر به دنبال كردن درمان نیز در این زمینه نقش دارند. خطرناك‌ترین فعالیت‌ها برای تمامی سنین، دوش گرفتن، استحمام و بیرون آمدن از وان حمام هستند. (تنها 2/2‌درصد از حادثه‌ها مربوط به داخل شدن به وان حمام بوده، اما 8/9‌درصد هنگام خارج شدن از آن روی می‌دهد.) آسیب‌های وارده در وان حمام یا دستشویی‌ها دلیل بیش از دوسوم مراجعه‌ها به اورژانس بیمارستان‌ها در حوادث فردی هستند. جودی‌ای. استیونس، جامعه‌شناس در مركز كنترل بیماری‌ها و رییس پژوهشگران این گزارش، می‌گوید: «صدمات وارده هنگام ورود یا خروج از دستشویی در افراد بالای 65 سال تقریبا میزان بالایی است. نصب میله‌هایی برای تكیه بر آن در سرویس‌های بهداشتی برای افراد سالخورده می‌تواند بسیار مفید باشد .

منبع: روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha