دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۰
سلامت نیوز: به گفته مقامات انتظامی پایتخت رنج سنی مزاحمان تلفنی این نهاد نیز نوجوانان و جوانان دانش‌آموز هستند و چون اپراتورهای شیفت صبح این مرکز خانم هستند، تعداد مزاحمان مرد در شیفت صبح بیشتر است.

یکی از مشکلات پیشرفت‌های تکنولوژی این است که همراه با پیشرفت،‌ فرهنگ استفاده از‌ آن در جامعه فراگیر نمی‌شود. حدود یک دهه پیش که هنوز تلفن‌های ثابت مجهز به سیستم آیدی کالر نشده بود، مردم از مزاحمان تلفنی که وقت و بی‌وقت برای سایرین مزاحمت ایجاد می‌کردند، به ستوه آمده و برای رهایی از آن دست به دامان مراجع انتظامی و قضایی می‌‌شدند.
با ورود تکنولوژی آیدی کالر به کشور و مجهز شدن تلفن‌های ثابت به آن، هرچند مزاحمان تلفنی دیگر کمتر جرات این را پیدا کردند که برای سایرین مزاحمت‌ تلفنی‌ ایجاد کنند،‌ اما این آسایش خاطر دیری نپایید که با ورود سیم‌کارت‌های اعتباری، از بین رفت و معظل مزاحمت جامعه را فراگرفت.
فارغ از مزاحمت‌های تلفنی که از طریق تلفن ثابت، همگانی،‌ همراه و سیم‌کارت‌های اعتباری انجام و مخاطب آن اشخاص حقیقی هستند،‌ برخی از این مزاحمت‌های تلفنی با سازمان‌های خدماتی همچون آتش‌نشانی،‌اورژانس و پلیس می‌تواند به قیمت گرفتن جان و مال یک شهروند باشد. تماس‌هایی که برای مزاحمان جنبه سرگرمی و مزاح دارد، برای شهروند دیگری که در همان زمان درگیر حادثه‌ است و نیازمند کمک، جنبه حیاتی پیدا می‌کند.
 

مزاحمت‌هایی که با جان حادثه‌دیدگان بازی می‌کند
یکی از مراکز مهم در خدمت رسانی برای فوریت های پزشکی اورژانس است که به گفته حسن عباسی مدیر روابط عمومی اورژانس تهران، در سال گذشته سه میلیون و 636 هزار و 846 تماس با این مرکز گرفته شده که بیش از 49 درصد آن مزاحمت تلفنی بوده است.
او در گفت وگو با قانون با بیان اینکه اورژانس تهران ماموریت های خود را الک می کند، گفت: بسیاری از مزاحم ها را شناسایی و شماره های آنها را داریم. از طرف دیگر همکارانی که در اپراتور پاسخگوی تماس های مردم را می‌دهند نیز به لحن تماس گیرندگان نیز توجه می‌کنند چرا که اصولا لحن فرد مضطرب با فردی که در حال تظاهر است و همچنین کسی که دردمند است با کسی که خود را به حالت درد آورده است، کاملا مشخص است و همکاران ما نیز دراین رابطه حرفه‌ای شده‌اند.

مدیر روابط عمومی اورژانس تهران ادامه می‌دهد: زمانی که گزارشی مشکوک به مزاحمت باشد، همکاران مجددا با آن شماره تماس و پس از تایید گزارش، آمبولانس اعزام می‌شود. در برخی از موارد نیز نمی‌توان ریسک کرد و به محض گزارش، آمبولانس اعزام می‌شود و اگر همکاران در بررسی موضوع، متوجه واهی بودن گزارش شدند، به آمبولانس موضوع را اطلاع و ماموریت کنسل می‌شود.

عباسی میانگین زمان حضور آمبولانس های امدادی را در محل حادثه، 5/11 دقیقه عنوان کرد و گفت: در حال حاضر در تهران 140 پایگاه وجود دارد تا در هیچ کجای پایتخت نقطه کوری وجود نداشته باشد یا دسترسی به بیمار را سخت نباشد. از این رو مکانی که اپراتورها نشسته اند با مکانی که آمبولانس‌ها از آنجا اعزام می‌شوند، متفاوت است. زمانی که مردم با شماره تلفن 115 تماس می گیرند، یکسری کارشناسان پرستاری پاسخگوی مردم هستند که ضمن ارائه مشاوره و توصیه های پزشکی، آدرس مکان حادثه را گرفته و به قسمت بی سیم موضوع را گزارش می دهند. همکاران مرکز بی سیم نیز نزدیک ترین پایگاه را به محل اعزام می کنند.

او در پاسخ به این پرسش که میزان مزاحمت های تلفنی به چه میزان در دیر رسیدن اورژانس به محل حادثه نقش دارد، اظهار کرد: مزاحمت تلفنی انرژی همکاران ما را می‌گیرد و مستقیم نمی‌تواند در دیر رسیدن‌ آمبولانس موثر باشد. یکی از علت‌های افزایش پایگاه های امدادی در سطح شهر این است که اگر در نزدیکی محل حادثه آمبولانسی به هر دلیل اعم از اینکه در حال ماموریت دیگری باشد یا خیر، وجود نداشت، نزدیک ترین پایگاه دیگر بتواند در کمترین زمان ممکن خدمت‌رسانی کند.

عباسی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه هر دقیقه زودتر رسیدن به محل حادثه، می‌تواند موجب نجات چند بیمار شود، گفت: در این رابطه آمار دقیقی وجود ندارد اما اینکه آمبولانس هرچه زودتر بر بالین بیمار برسد، احتمال زنده ماندن مصدوم بیشتر است، یک اصل ایست. بطور مثال در عارضه سکته قلبی زمان طلایی برای نجات حدود 6 الی 7 دقیقه است از این رو این زمان هر چقدر که بگذرد، درصد زنده ماندن فرد کمتر می‌شود و هرچقدر زمان کوتاه تر شود، احتمال نجات بیمار بیشتر می شود.

 
90درصد تماس‌ها با آتش‌نشانی یا مزاحمت است یا غیرمرتبط
سازمان آتش نشانی نیز از دیگر نهاد های خدمت رسانی محسوب می شود که برای نجات جان و مال شهروندان وارد عمل شده و حتی جان خود را نیز به خطر می اندازند. به گفته سید علیرضا علوی مدیر روابط عمومی آتش نشانی تهران نیز در سال گذشته یک میلیون و 751 هزار و 391 تماس با این مرکز گرفته شده که به طور میانگین روزانه حدود 4 هزار و 800 مورد بوده است.
علوی نیز از مزاحمت تلفنی برای همکارانش ابراز گلایه می کند و می گوید: به طور میانگین در طول روز در حدود 10 درصد تماس ها مربوط به خود سازمان آتش نشانی و منجر به عملیات می شود و 90 درصد ما بقی یا مزاحمت تلفنی است یا اینکه شهروندان برای تماس با مراکزی چون شرکت آب و فاضلاب، برق و یا حتی خرید وسایل ایمنی به اشتباه با شماره 125 تماس می گیرند.
مدیر روابط عمومی آتش نشانی تهران نیز بیشتر مزاحمان تلفنی این نهاد را، دانش آموزان و مردانی معرفی می کند که از طریق سیم کارت های اعتباری ایرانسل و تلفن های همگانی برای این مرکز مزاحمت ایجاد می کنند و می گوید: متاسفانه مزاحمت های تلفنی که از طریق سیم کارت های ایرانسل صورت می پذیرد، قابل ردیابی نیست. از سوی دیگر ، در شش ماهه دوم سال و با بازگشایی مدارس تعداد مزاحمان تلفنی افزایش پیدا کرده و هزینه های اضافی را به سازمان متحمل می کند.

علوی میانگین حضور نیروهای آتش نشان در محل حوادث را کمتر از پنج دقیقه و در برخی از موارد سه دقیقه عنوان کرد و در خصوص اینکه اگر مزاحمت های تلفنی به صفر برسد، به چه میزان می توان جلوی ورود خسارات بیشتر در حوادثی چون آتش سوزی را کاهش داد، گفت: طبیعتا این امر تاثیر بسزایی در میزان خسارات وارده در حوادث خواهد داشت. ماموران آتش نشانی وظیفه دارند هر تماسی که با آنها می شود، به محل حادثه نیرو اعزام کنند، هرچند که احتمال مزاحمت را هم بدهند. بارها رخ داده به خاطر تماسی که به صورت واهی بوده است، نیرو اعزام و همزمان حادثه دیگری در همان منطقه به وقوع پیوسته است. به دلیل اینکه ماموران ایستگاه با تماس اول از مرکز خارج شده اند، ماموران ایستگاه دیگری به محل حادثه دوم اعزام شده‌اند که به خاطر بعد مسافت و تاخیر در رسیدن به محل حادثه، خسارات جبران ناپذیری وارد شده است. در صورتی که اگر آن مزاحم تماس نمی‌گرفت، ماموران نزدیک‌ترین ایستگاه به محل حادثه، در محل حادثه دوم در اسرع وقت حاضر و اقدامات لازم را انجام می‌دادند تا خسارات کمتری وارد شود.

 مزاحمان با فحاشی ارضا می‌شوند

پیمان نیک بخت رییس ستاد فرماندهی آتش نشانی نیز در این رابطه به خبرنگار قانون گفت: رنج سنی مزاحمان تلفنی آتش نشانی نوجوانان و جوانان و بیشتر آقایان هستند تا خانم‌ها. حجم بالای مزاحمت‌های تلفنی به این مرکز حکایت از آن دارد که نتوانسته‌ایم حساسیت موضوع را در جامعه نشان دهیم. متاسفانه در سیستم آموزشی نیز به این مسائل اهمیت زیادی داده نشده است.
او در پاسخ به این پرسش که مزاحمان تلفنی بیشتر چه مسائلی را در پشت تلفن مطرح می‌کنند، اظهار کرد: شکل مزاحمت ها فرق می‌کند اما بیشتر فحاشی است و مزاحمان فکر می‌کنند که با فحاشی و بی‌ادبی راحت و ارضا می‌شوند. از سوی دیگر برخی از افراد مزاحم نیز مسن هستند که به خاطر تنهایی با مراکزی چون آتش نشانی تماس و به دنبال همدم و حرف زد هستند.
او ادامه می‌دهد: خوشبختانه در طول چند سال اخیر حراست سازمان با همکاری مخابرات برخی از این مزاحمان را شناسایی و برخورد با آنها را در دستور کار قرار داده است به همین دلیل تعداد مزاحمان سال گذشته نسبت به سال های قبل کاهش یافته است.
رییس ستاد فرماندهی آتش نشانی نیز بر لزوم فرهنگ‌سازی در این زمینه تاکید و از نقش رسانه ها در نهادینه کردن این فرهنگ و کاهش مزاحمان تلفنی تقدیر کرد.

 سفارش ساندویچ از 110
سامانه 110 نیروی انتظامی نیز از دیگر مراکزی که تعداد مزاحمان تلفنی آن نیز کم نیست. هرچند که ترس از پلیس، تعداد مزاحمان تلفنی این مرکز را نسبت به سایر مراکز کاهش داده است اما مواردی از سوی خود مقامات نیروی انتظامی عنوان شده که فردی برای سفارش ساندویچ با این مرکز تماس گرفته است.
به گفته مقامات انتظامی پایتخت رنج سنی مزاحمان تلفنی این نهاد نیز نوجوانان و جوانان دانش‌آموز هستند و چون اپراتورهای شیفت صبح این مرکز خانم هستند، تعداد مزاحمان مرد در  شیفت صبح بیشتر است.

مزاحمت تلفنی؛‌ کاری برای  پرکردن اوقات فراغت
دکتر محسنی تبریزی؛ روانشناس اجتماعی نیز بررسی علت مزاحمت تلفنی را نیازمند کار مطالعاتی عمیق عنوان کرد و گفت: در رابطه با اینگونه مسائل نمی‌توان با حدس و گمان به رفتار شناسی این دست از افراد که به نوعی بیمار هستند، پرداخت. ممکن است نوجوانان و جوانانی که مبادرت به مزاحمت تلفنی برای نهادهایی همچون اورژانس و آتش نشانی می‌کنند به دنبال پرکردن اوقات فراغت و یا هیجان‌جویی هستند از این رو برای شناخت دقیق علت بروز چنین رفتاری باید تحقیق میدانی و جامعی انجام داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha