سلامت نیوز : وقتی از خیابان عبور می‌کردم ساختمان نیمه کاره‌ای را دیدم که پیرمردی در حال چای خوردن روی صندلی به فکر فرو رفته بود به همین دلیل از آنجایی که روز ملی کارگر نزدیک بود بهانه‌ای داشتم تا با او درباره مشکلات و خاطراتش صحبت کنم و او با مهربانی جواب سوالات من را داد.
دستان پیرمرد پینه بسته بود، مو‌هایش پر از گرد و خاک بود و لباس‌هایش کثیف، سال‌ها میهمان ساختمانان نیمه کاره‌‌ای بود که بعد از تمام شدن و زحمات طولانی آنجا را ترک می‌کرد و به ساختمان یا زمین خالی می‌رفت تا مکان دیگری را آباد کند.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا ؛ با روزهای سرد و گرم مدارا کرده بود چرا که کار کردن برای او ننگ وعار نیست. چرا که می‌داند این روزی حلال بالاخره در جایی به کمکش می‌آید. حسین آقا سالیان سال کارگری کرده اما راضی است. راضی از اینکه با نان حلال بچه‌هایش را سرو سامان داده.در هنگام صحبت کردن نفس نفس می‌زد، چرا که ریه‌هایش به دلیل گرد خاک و هزار ماده مضر دیگر، توان چندانی نداشت. در میان صحبت‌هایش دستش را به کمر گرفته و از درد کمرش صحبت کرد. خب طبیعی است بارهای سنگین و کارهای سخت این درد‌ها را برای او به یادگار گذاشته است یادگاری که هیچ وقت از یاد نمی‌برد. از خاطراتش می‌گوید. خاطرات تلخ و شیرین. روزهایی که با دوستانش در یک ماهی تابه نیمرو درست می‌کردند و برای هم خاطراتشان را تعریف می‌کردند. روزهایی که شاهد شکستن و یا حتی سقوط دوستانش بود و چه ماههایی که از خانواده خود دور می ماند. دوست ندارد درباره خاطرات تلخش بگوید ولی با گلایه می‌گفت خیلی از دوستانم به دلیل سقوط خانه نشین شده‌اند و هیچ کسی از آنان حمایت نمی‌کند. امروز روز کارگر است. روزی که امثال آقا حسین‌ها انتظار قدردانی کوچکی از سوی افراد جامعه به خصوص کارفرمایان و مسئولان دارند. قدرانی که نشان دهد زحماتی که در این سال‌ها کشیده‌اند بی‌نتیجه نبوده است. و یا شاید امنیتی می‌خواهند که سال‌ها با وعده مسئولان آرزوی آن را داشته‌اند.

بسیاری از تخت‌های بیمارستانی توسط کارگران آسیب دیده اشغال می‌شود
به گفته دکتر ابوالقاسمی،رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر اساس آمارهای جهانی بیش از ۲۷۰ میلیون نفر در دنیا در مخاطرات ناایمن بودن مشاغل قرار دارند و ۶۰ میلیون نفر نیز در خطر عوامل وسایل کار هستند. همچنین این موارد هزینه‌های بسیاری بر نظام سلامت و بیمه‌ها وارد می‌کند در حالی که پیشگیری در این موارد کار سختی نیست و باید مدیران عامل کارخانجات را با همکاری وزارت کار در زمینه بهداشت و محیط حرفه‌ای برای ایمنی بیشتر کارگران ساماندهی بهتری کرد.

قوانین عملی نشده است
دکتر ناصر الهی، رئیس انجمن علوم ایمنی ایران در این زمینه به خبرنگار سینانیوز گفت: «نکته‌ای که برای کارگران مهم است اجرای برنامه ایمنی توسط مسئولان کشور است تا نسبت به امنیت، سرمایه و نیروی زحمتکش تلاش کنند ولی متاسفانه علی رغم قوانین زیادی که برای حفظ و بهداشت کارگران وجود دارد و یک فصل به این موضوع اختصاص داده شده، عملا هیچ کار موثری انجام نشده است.» وی افزود:«همچنین بر اساس قانون، در مکانهای که ۲۵ کارگر وجود داشته باشد باید کمیته فنی حفاظت کار در جهت حسن اجرای مقررات بهداشتی و پیشگیری از حوادث و بیماری‌های ناشی از کار حضور داشته باشد تا در جهت ارتقاء سلامت کارگران و سالم‌سازی آنان تلاش کنند ولی متاسفانه در این زمینه خوب کار نشده به نحوی که نیروهای ارزشمندمان را که می‌توانند در چشم انداز و تولید ملی کمک کنند را از دست می‌دهیم.»

۲۰ درصد حوادث مربوط به صنعت ساختمانی است
به گفته رئیس انجمن علوم ایمنی ایران، طبق آمار، حوادث در کشور ما هر ساله رشد داشته است. به نحوی که در همه موراد آمار کشور ما نسبت به سایر کشور‌ها بالا‌تر است. به عنوان مثال در سال ۸۹ نسبت به سال ۸۸، ۳/۷۷ رشد داشتیم که این آمار در استان خوزستان ۳/۹ بوده است.

خوزستان بیشترین آمار در حوادث ساختمانی
دکتر الهی در پایان با اشاره به حوادث صنعت ساختمان که در کشور ما نیز به طور گسترده انجام می‌شود افزود: «طبق آمار ۲۰ درصد حوادث مربوط به صنعت ساختمانی بوده به نحوی که این آمار در سال ۸۹ نسبت به سال ۸۸ تنها در استان خوزستان ۴۰ درصد رشد داشته است.»

مشاغل زیان‌آور همچنان غرق در مشکلات
همچنین دکتر بهرامی، معاون بهداشت حرفه‌ای مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار سینانیوز با اشاره به اهمیت مخاطرات شغلی بیان کرد: «عوامل شیمیایی (کلیه مواد شیمیایی)، عوامل فیزیکی (صدا، ارتعاش، گرما و سرما) و عوامل مکانیکی از نظر ایمنی دارای اهمیت هستند.» وی ادامه داد: «تطبیق کار و کارگر از جمله مسائلی است که به آن باید توجه شود لذا اگر این مخاطرات کنترل نشوند باعث زیان و آسیب‌های شغلی به کارگران و در ‌‌نهایت بیماری‌ می‌شود در نتیجه این موارد را باید بر اساس اهمیت بیماری‌زایی کنترل کنیم.» دکتر بهرامی تاکید کرد: «در اکثر صنایع بهداشت ایمنی رعایت می‌شود ولی در برخی از مشاغل سخت و زیان‌آور مشکلاتی داریم که بازرسان کشور براین امر نظارت می‌کنند و چنانچه کارفرمایی هر کدام از موارد را رعایت نکند بعد از ۳ بار اخطار آن محل پلمپ خواهد شد.» معاون بهداشت حرفه‌ای مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت به مشاغل سخت اشاره کرد و گفت: «در مشاغل ریخته‌گری، ذوب فلزات و صنایع دباغی و ساختمان سازی مشکلاتی داریم که امسال با برنامه‌ریزی‌هایی پیش‌بینی کرده‌ایم تا عوامل شیمیایی را کنترل کنیم.» وی همچنین در خصوص کارگران ساختمانی خاطر نشان کرد: «عوامل مخاطره‌زا با همکاری وزارت کار و امور اجتماعی در دست بررسی است تا کارگران در محیط بهداشتی و مناسب فعالیت کنند.»سرو صدا، محیط آلوده به سرب و آزبست، کارهای نفس گیر و سخت، نبود آرامش درکار و استرس از جمله مشکلاتی است که کارگران با آن روبرو هستند ولی با وجود این خطرات و آگاهی مسئولان، باز هم حمایت خوبی حداقل برای سلامتی انان نمی‌شود و تنها در یک روز به طور نمادین از آنان تقدیر شده و بازهم دادن وعده‌های تکراری، تکرار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha