دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۷
کد خبر: 47146
سلامت نیوز: در کاشت موی طبیعی، موها از پشت سر برداشته شده و به نواحی کم مو در جلوی سر منتقل می‌شوند.


یکی از مشکلاتی که معمولا افراد با آن درگیر هستند، کم‌پشتی مو یا طاسی سر است که باعث می‌شود مبتلایان همیشه به دنبال امتحان درمان‌های مختلف و یافتن راه‌حل مناسب برای رفع این مشکل باشند. یکی از این راه‌حل‌ها، کاشت موی طبیعی است که معمولا بیشتر، از جانب آقایان مورد استقبال قرار می‌گیرد. اگرچه در هر دو گروه-  آقایان و خانم‌ها - در شرایط مختلف امکان ابتلا به کم‌پشتی مو یا طاسی سر وجود دارد اما کمتر پیش می‌آید خانم‌ها این روش را برای درمان انتخاب کنند.

دکتر تورج مکرمی، متخصص پوست و مو از دانشگاه علوم پزشکی تهران، ضمن بررسی دلایل این بی‌تمایلی خانم‌ها و موارد درست استفاده از این عمل، توضیح داده است که برخلاف آنچه تصور می‌شود کاشت موی طبیعی برای خانم‌ها نیز به‌ اندازه آقایان جواب می‌دهد و می‌تواند روش درمانی مناسبی باشد.

 

کاشتن یا نکاشتن؟

کاشت موی طبیعی، افق جدیدی را در درمان کم‌پشتی و یا طاسی سر گشوده است. آیا کاشت مو در خانم‌ها نیز به خوبی آقایان جواب می‌دهد؟ پاسخ به این سوال، مثبت است و باید گفت کاشت موی طبیعی در خانم‌ها هم مانند آقایان با نتایج درخشانی همراه است. متاسفانه خانم‌ها به خاطر داشتن دو باور غلط، کمتر متقاضی کاشت موی طبیعی هستند. این دو باور عبارتند از: الف) بیشتر خانم‌ها فکر می‌کنند کاشت موی طبیعی یک عمل مردانه بوده و برای خانم‌ها نامناسب است و حداکثر برای ترمیم ابرو یا مژه کاربرد دارد. این تصور قبلا برای عمل زیبایی بینی هم وجود داشت و مردان، رینوپلاستی را زنانه می‌دانستند. ب) بسیاری از خانم‌ها تصور می‌کنند موهای کاشته شده طبیعی نیست و به‌اندازه موهای بلند خانم‌ها رشد نمی‌کند.

 

چه کسانی واجد شرایط کاشت مو نیستند

مساله‌ای که حتما در این رابطه باید به آن توجه شود، این است که همه خانم‌هایی هم که با شکایت از کم‌پشتی موهای سر برای کاشت مو به کلینیک مراجعه می‌کنند، واجد شرایط کاشت مو نیستند. دلایل این امر در نکته‌های زیر نهفته است.


ریزش موی وسیع و پخش: در کاشت موی طبیعی، موها از پشت سر برداشته شده و به نواحی کم مو در جلوی سر منتقل می‌شوند. بنابراین خانم‌هایی که موهای ضخیم و پرپشتی در پشت سر دارند، مناسب کاشت موی طبیعی هستند ولی موهای افرادی که پشت سرشان هم ریخته و یا نازک و کم پشت شده‌اند، مناسب کاشت نیستند.
ریزش موی موقت: ریزش مو در مردان کاملا ارثی و دائمی است اما در خانم‌ها ممکن است دلایلی وجود داشته باشد که موقتا موجب ریزش مو شده است. طبیعتا در این موارد نیازی به کاشت نیست بلکه با برطرف کردن عامل مورد نظر، ریزش موها نیز متوقف می‌شود. عواملی که به طور موقت موجب ریزش مو در خانم‌ها می‌شوند، عبارتند از: کم‌خونی شدید ناشی از فقر آهن، تغییرات هورمونی، رژیم‌های غذایی غیراصولی، مصرف برخی از داروها، زایمان و دوران شیردهی، قطع مصرف قرص‌های ضدبارداری، استرس‌های شدید روحی و جسمی و علل دیگر.


انتظارات غیرواقعی: انتظارات بسیاری از خانم‌ها از کاشت موی طبیعی، منطقی و دست یافتنی نیست. بیشتر خانم‌ها انتظار پرپشتی کامل موها را دارند. این گروه توقع دارند با یک جلسه کاشت موی طبیعی، موها مانند دوران بلوغ، پرپشت شده و پوست سر دیده نشود. باید به بیماران یاد‌آوری کرد که هدف از کاشت موی طبیعی، تنها افزایش تراکم نسبت به شرایط قبلی است و اگر تراکم یا پرپشتی بیشتری در نظر باشد، باید این کار را تکرار کنند. متاسفانه درصد کمی از خانم‌ها واقع‌گرا بوده و یا چون از درمان‌های دارویی خسته شده‌اند، حتی از بهبود ‌اندک ظاهر خود استقبال می‌کنند. به طور کلی توصیه می‌شود خانم‌ها قبل از کاشت موی طبیعی، چندین عکس از سر خود تهیه کنند تا بعد از رویش موهای کاشته شده (که گاهی تا یک سال طول می‌کشد) وضعیت سر خود را با عکس‌ها مقایسه کنند و متوجه تغییرات مثبت در تراکم و پرپشتی موها شوند.
تراشیدن موها: معمولا در خانم‌ها، ناحیه طاسی کاملا بدون مو نیست و موهای نازک و کوتاه زیادی وجود دارد. معمولا پیش از کاشت لازم است موهای آن ناحیه تراشیده شود که موردپسند خانم‌ها نیست. این مساله بسیار مهم بوده و خیلی از خانم‌ها فقط به خاطر کوتاه کردن موها از عمل کاشت مو منصرف می‌شوند.

 

شایع‌ترین علت ریزش موهای سر در خانم‌ها

شایع‌ترین علت ریزش موهای سر در خانم‌ها ارثی بوده و ریزش مو با طرح زنانه (FPHL) نام دارد. ریزش مو از پدر یا مادر به ارث رسیده و یک مشکل ژنتیکی است. بنابراین دائمی و پیشرونده بوده و در موارد شدید احتمال کم‌پشتی و طاسی سر نیز وجود دارد. حدود 20 تا 30 درصد از خانم‌ها از ریزش موی ارثی رنج می‌برند. برای جلوگیری از طاسی می‌توان از کاشت موی طبیعی همزمان با درمان دارویی کمک گرفت. نکته کلیدی در کاشت موی سر خانم‌ها، آن است که در صورتی که ناحیه طاسی وسیع باشد، تعداد موهای ناحیه‌‌ دهنده برای ترمیم کل ناحیه‌ کم پشت کافی نیست؛ بنابراین باید به آن نواحی که از لحاظ زیبایی مهم‌تراست مانند خط موی جلوی سر یا فرق سر اولویت داده شود. پس از رشد موها در این نواحی می‌توان موهای پرپشت را روی نواحی کم‌پشت شانه کرد و حالت داد. خوشبختانه خانم‌ها می‌توانند با تغییر مدل موهای خود بیشترین بهره را از کاشت موی طبیعی ببرند.

 

شباهت کاشت مو در زنان و مردان
به طور عمومی روش کاشت موی طبیعی در زنان و مردان یکسان است. این کار با کمک بی‌حسی موضعی و در حالی که فرد بیدار است، انجام می‌شود و به جز تزریق داروی بی‌حسی، سایر مراحل عمل بدون درد است. بیمار می‌تواند یک روز بعد از عمل، پانسمان را عوض کرده و موها را بشوید. ممکن است چند روز تورم یا کبودی در پیشانی و دور چشم‌ها ایجاد شود. موهای کاشته شده، پس از دو تا سه ماه شروع به رشد می‌کند و پس از نه ماه حجیم و خوش‌حالت می‌شود.

 

انتخاب درست پزشک معالج

پیش از عمل باید موهای سر توسط پزشک متخصص معاینه شود. بهترین افراد برای انجام کاشت موی طبیعی، متخصصان پوست و موی با تجربه و خوشنامی هستند که سال‌ها در این زمینه فعالیت کرده‌ و دانش و مهارت لازم را در طول دوران تحصیل و کار کسب کرده‌اند. بدون شک متخصصان پوست و مو از دقت و ظرافت خاصی در کار خود برخوردارند که نظیر آن را کمتر می‌توان در رشته‌های جراحی پیدا کرد.

 

موارد استفاده از کاشت موی طبیعی
رفع طاسی بالای گوش‌ها

خانم‌های جوانی که عادت دارند موهای خود را سفت ببندند، به مرور زمان ریشه موهای دو طرف سرشان سست شده و از بین می‌روند، به نحوی که بالای گوش‌ها کاملا خالی می‌شود. در این حالت، هیچ‌گونه درمان دارویی وجود ندارد و تنها راه علاج، کاشت موی طبیعی است که عموما با نتایج شگفت‌آوری همراه است. موهای کاشته شده، زنده و طبیعی بوده و به‌اندازه موهای طبیعی خانم‌ها قابلیت رشد دارد؛ ضمن اینکه می‌توان آنها را رنگ کرد، حالت داد و آرایش کرد.


وسواس کندن موها
یکی از علل کم‌پشتی موهای سر، بیماری تریکوتیلومانی یا وسواس کندن موهاست. بعضی از خانم‌ها در یک دوره از زندگی به خاطر اضطراب یا وسواس شدید، دائما موهای جلوی سر خود را دور انگشتان دست پیچیده و از ریشه می‌کنند و با این کار تا حدی احساس آرامش می‌کنند. کندن موها با این ترتیب، پس از چند سال ریشه موها را از بین می‌برد. این گروه از خانم‌ها پس از درمان بیماری زمینه‌ای خود تحت نظر یک روانپزشک می‌توانند از مزایای کاشت موی طبیعی بهره‌مند شوند.


کاشت ابرو و مژه
خانم‌هایی که چندین بار تاتوی ابرو کرده‌اند، ممکن است ابروهایشان بریزد و نازک و کم‌پشت شود. بعضی از خانم‌ها نیز انتهای ابروی خود را تراشیده و ابروی جدیدی با دم کشیده با کمک تاتو طراحی می‌کنند اما از اینکه مو روی تاتو ندارند، احساس ناراحتی می‌کنند. در این موارد می‌توان روی تاتو، مو کاشت و ابروها را پرپشت کرد اما نکته منفی در کاشت موی ابرو آن است که زاویه رویش یا خواب موهای کاشته شده نسبت به پوست سر کاملا مانند حالت طبیعی نیست و احتمال دارد موها فاصله‌دار و کج و معوج درآید. ضمن اینکه رویش موهای کاشته شده همیشه سریع‌تر از موهای ابروست و باید مرتبا کوتاه شوند. بنابراین خانم‌ها باید در انجام کاشت ابرو بسیار محتاط باشند و حتما با متخصصان پوست و مو مشورت کنند و حتی عکس‌های بیماران قبلی را ببینند و با همسر خود صحبت کنند و خلاصه با دید باز تصمیم بگیرند. کاشت موی طبیعی در ناحیه مژه‌ها نیز کار سهل و آسانی نیست و با خطر ریزش مژه‌های طبیعی و یا آسیب به چشم همراه است و نتایج آن به خوبی کاشت ابرو نیست و به طور کل توصیه می‌شود خانم‌ها سراغ کاشت مژه نروند.


تغییر شکل و محل خط موی پیشانی

یکی دیگر از کاربردهای کاشت موی طبیعی، تغییر شکل و یا محل خط موی پیشانی است. بعضی از خانم‌ها به طور ارثی و بعضی به علت ریزش مو، دارای پیشانی بلندی هستند و خط مو به ویژه در دو گوشه سر، عقب رفته و حالت مردانه پیدا کرده است. به نحوی که وقتی موها را به عقب شانه کرده و پشت سر می‌بندند، بلندی پیشانی نمایان می‌شود. این وضعیت، چهره مردانه خشنی ایجاد می‌کند که تنها راه علاج، طراحی خط موی جدید زنانه و کاشت موهای ظریف به شکل متراکم است.

منبع: همشهری تندرستی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سارا ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    0 0
    سلام.خسته نباشید.راجع به مورد آخری که نوشتید کمک می خواستم.من دو طرف سرم مو ندارم و پیشانی بلند هستم.مدتی است پیش دکتر رفتم و دکتر به من محلول دادن که بزنم به سرم.ولی بعد از 6ماه حس میکنم بی فایده بوده محلول.چیکار کنم تا مو دربیاره؟؟؟ممنون
  • نگار ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
    27 0
    با سلام و خسته نباشید خانمی 32هستم موهای خیلی پرپشت و ضخیمی هم دارم اما متاسفانه از بچگی موهامو خیلی محکم می بستم که هم باعث بلند شدن پیشانی و هم کم پشت شدن موهای جلو سرم شده تا حدی که پوست سرم دیده میشه سابقه ریزش مو اصلا ندارم به نظرتون باید فکر کاشت مو باشم یا روش های دیگه