دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۳
کد خبر: 47148

خالکوبی از زمان‌های قدیم در بین تمام جوامع رایج بوده است. در کشور ما نیز سابقه‌ای طولانی و همراه با تاریخچه فراوان داشته است. این رسم در گذشته در بین دسته افراد خاص رایج بوده که متاسفانه امروزه در جامعه در بین جوانان و نوجوانان به ویژه در بین زنان مرسوم شده است. درحالی که از بیماری‌های عفونی و عواقب جبران ناپذیر آن بی‌اطلاعند.

شیوع خالکوبی در زنان بدون آگاهی از عوارض مخرب آن
سلامت نیوز : دکترحبیب انصارین متخصص پوست و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضو هیئت مدیره انجمن متخصصان پوست در گفتگو با سینا نیوز در ابتدا به تاریخچه خالکوبی و آداب و رسوم آن در گذشته اشاره نمود و بیان کرد: «خالکوبی عبارت است از وارد کردن مواد رنگی به داخل پوست. این رسم از دیر باز به صورت‌های متفاوت رایج بوده است. در برخی اقوام ازخالکوبی برای مشخص کردن مشخصات خانوادگی و یا قبیله‌ای استفاده می‌شده است که در حال حاضر نیز در برخی از تمدن‌ها وجود دارد. نوع دیگر در افراد نیرومند رایج بوده است که فرم‌ها و شکل‌های خاص خود را داشته و سومین کاربرد خالکوبی امروزه به عنوان زیبایی مطرح است که موارد خاصی را شامل می‌شود و نمونه‌هایی که امروزه رایج شده و تحت عنوان مد از آن پیروی می‌شود به صورت تاتو رایج شده است.» وی افزود: «آخرین نوع خالکوبی که از گذشته وجود داشته و در حال حاضر نیز رایج است و خاصیت درمانی دارد خالکوبی طبی است که برای افرادی که به طور مثال دچار عارضه درد در دست، غده و یا التهاب بودند استفاده می شد که امروزه برای برخی از ضایعات پوستی از آن استفاده می‌شود.»

برطرف کردن عارضه پوستی با خالکوبی
انصارین با توجه به استفاده طبی از خالکوبی افزود: «در برخی افراد که دچار لکه‌های سفید پوستی و ضایعات پوستی می‌باشند برای همرنگ کردن پوست و از بین بردن ضایعات ازخالکوبی طبی استفاده می‌شود که از نظر ظاهری قابل قبول بوده و روشی از درمان است که برای پوشش زیبایی از آن استفاده می‌شود.»
این متخصص پوست با اشاره به خالکوبی و مطرح شدن آن به عنوان زیبایی در جامعه گفت: ‌«امروزه خالکوبی در بین زنان برای زیبایی استفاده می‌شود. در این زمینه فرد باید اطمینان خاطر داشته باشد که مواد مورد استفاده کاملا استاندارد است وتوسط متخصص مربوطه صورت می‌گیرد زیرا امکان دارد فرد علیه ماده وارد شده حساسیت داشته باشد.»

بیماری‌های ناگوار عوارض ناشی از خالکوبی
وی با اشاره به عدم رعایت بهداشت و بیماری‌های ایجاد شده بر اثر خالکوبی افزود: «در خالکوبی ممکن است سیستم دفاعی بدن دچار اختلال شده و عدم رعایت بهداشت باعث بروز عفونت در فرد ‌شود. در صورت آلوده بودن سوزن فرد را دچار هپاتیت و ایدز و برخی موارد امکان بروز جذام را ایجاد می‌کند.»
عضو هیئت مدیره انجمن متخصصان پوست در پایان خاطرنشان کرد: «متاسفانه خالکوبی دربین زنان بیشتر شایع شده درحالی که از عواقب آن بی اطلاعند. ترک برداشتن و پوست‌اندازی اطراف لب و چشم، بروز مشکل در هنگام غذا خوردن، نفوذ مواد رنگی به داخل مویرگ‌ها و لایه‌های جلدی پوست و تولید حساسیت از جمله معضلات مخرب خالکوبی بر بدن فرد خالکوبی شونده است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha