دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۴
سلامت نیوز: اغلب افراد در كنترل خشم و احساسات منفی خود با مشكل مواجه هستند. عصبانیت از جمله احساساتی است كه از نظر اكثر افراد «قابل قبول» است؛ اما این به آن معنا نیست كه زمانی كه فرد دیگری در مقابل آنها از خود عصبانیت نشان می‌دهد، آنها برخورد مناسبی را در برابر او از خود نشان دهند. از آنجایی كه عصبانیت یك احساس منفی قوی بوده و باعث ایجاد ناراحتی در افراد می‌شود، معمولا اینطور گفته می‌شود كه ایجاد آن هم درست نیست.

نتیجه این حالت این است كه هیچكس یاد نمی‌گیرد كه چگونه به درستی می‌تواند خشم خود را كنترل و مدیریت كند. گاهی اوقات زمانی كه افراد عصبانی می‌شوند حتی نمی‌توانند متوجه شوند كه عصبانی هستند. برخی دیگر هم آنقدر عصبانیت خود را پنهان می‌كنند، تا سرانجام یك مرتبه از طریق لغات و كارهای اهانت‌آمیز آن را بروز می‌دهند.

تحقیقات، گویای این مطلب هستند كه توانایی تشخیص و نامگذاری صحیح احساسات و صحبت كردن رك و پوست‌كنده در مورد آنها تا زمانی كه آن احساس به‌طور كامل درك شود، سبب می‌شود كه احساسات منفی به خودی خود از هم پاشیده شوند و پیرو آن مطلب، برانگیختگی روانی نیز تا حد بسیار زیادی كاهش پیدا می‌كند. گاهی اوقات در میان گذاشتن این مطلب كه چرا ناراحت هستیم، در ما آرامش ایجاد می‌كند، به‌ویژه اگر دلیل ناراحتی خود را به فرد مقابل بگوییم. روان‌شناسان بر این باورند كه احساس آرامشی كه در یك چنین شرایطی به ما دست می‌دهد، به دلیل تخلیه شدن نیست بلكه به این خاطر است كه احساسات خود را شناسایی كردیم، آنها را مخاطب قرار داده و برای یافتن راه‌حل روی آنها كار كرده‌ایم.
این امر نكات مثبتی را كه عصبانیت می‌تواند در بر داشته باشد، به وضوح برای ما روشن می‌كند. همین مساله خود می‌تواند به عنوان نوعی مشوق قوی برای تغییر نگرش‌های منفی ما به حساب آید. این امر ما را تشویق می‌كند كه در مورد چیزهایی كه ما را اذیت می‌كنند راحت‌تر بتوانیم صحبت كنیم. اما موفقیت اصلی زمانی حاصل خواهد شد كه بدانیم چگونه می‌توان این كار را به شیوه صحیح انجام داد، چراكه خشونت ممكن است سبب شود كه ما عكس‌العمل بیش از اندازه تند از خود نشان دهیم. بنابراین اولین و مهم‌ترین كاری كه باید انجام دهید، این است كه گنجایش فردی خود را افزایش دهید تا هر مساله كوچك و جزیی نتواند شما را ناراحت كند و سپس به سمت یافتن راهی سازنده قدم بردارید.

نفس عمیق بكشید
زمانی كه عصبانی می‌شوید، بدن شما منقبض می‌شود. نفس عمیق به شما كمك می‌كند تا استرس از شما دور شده و فشار كمتری روی بدن وارد شده و احساس بهتری پیدا كنید.

فضا را تغییر دهید
یكی از بهترین شیوه‌هایی كه به واسطه آن می‌توانید خشم خود را از میان بردارید، این است كه برای مدت پنج دقیقه در هوای آزاد راه بروید. در ترافیك‌گیر كرده‌اید؟ پس در ذهن خود این كار را انجام دهید، صدای ضبط را زیاد كرده و آهنگ را با صدای بلند بخوانید.

دلیل عصبانیت خود را پیدا كنید
در مورد افراد، موقعیت‌ها و حوادثی كه سبب ایجاد ناراحتی در شما می‌شوند، فكر و آنها را ردیابی كنید. عصبانیت معمولا سبب ایجاد ترس‌های عمقی در وجود افراد می‌شود. در زمانی كه احساس می‌كنید به اوج عصبانیت نزدیك شده‌اید، از خودتان بپرسید چه ترسی در وجودتان نهفته كه سبب می‌شود احساسات‌تان تحریك شود.

احساسات خود را ابراز كنید

ابتدا فكر كنید و از لغات و حركاتی استفاده كنید كه روی آنها فكر كرده‌اید. با حالت غیرتدافعی به طرف مقابل بقبولانید كه عصبانی هستید، شرایط‌تان را به‌طور كامل به او توضیح دهید و نهایتا خیلی رك و راست به او بگویید كه چه چیز عصبانی‌تان می‌كند.

محتاط باشید
شرایطی وجود دارند كه بروز عصبانیت در آنها ممكن است سبب ایجاد خطر شود. یكی از این موارد داشتن شریكی حسود و بد زبان است. به جای اینكه حرف‌های خود را با او در میان بگذارید با یكی از دوستان‌تان در مورد اوضاع عصبانیت خود صحبت كنید. ممكن است دوست‌تان راه‌حل‌های نابی را به شما پیشنهاد كند كه تاكنون به ذهن‌تان هم نرسیده باشد.

جمله‌های مثبت به كار ببرید

می‌توانید چند جمله مثبت را حفظ كنید تا زمانی‌كه عصبانی شدید، آنها را به خودتان بگویید تا عصبانیت‌تان فروكش كند. این كار به شما یادآوری می‌كند كه خودتان حق انتخاب دارید و می‌توانید واكنش‌های‌تان را آگاهانه انتخاب كنید.

منبع: روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha