تحقیقات تازه دانشمندان حاكی است، كودكانی كه به عنوان اولین فرزند خانواده بزرگ می‌شوند، ضریب هوشی بالاتری دارند.

پایگاه اینترنتی "بی‌بی‌سی" روز شنبه با بیان این مطلب افزود: ضریب هوشی بالاتر در بچه‌های اول می‌تواند ناشی از این باشد كه آنها نقش آموزگار را برای كوچكترها ایفا می‌كنند.

تیمی از محققان نروژی دریافتند كه بچه‌های اول خانواده و همچنین كودكانی كه پس از مرگ خواهر یا برادر بزرگتر جای فرزند بزرگ خانواده را گرفته‌اند، نمره بهتری در تست هوش می‌آورند.

این مطالعه كه نتایج آن در نشریه "ساینس" منتشر شده حاصل بررسی بیش از ‪ ۲۵۰‬هزار سرباز مذكر در ارتش نروژ است.

كارشناسان طی چند دهه گذشته در مورد تاثیر ترتیب تولد در خانواده بر هوش و موفقیت در زندگی اختلاف نظر داشته‌اند.

حامیان این نظریه استدلال می‌كنند كه بیشترین توجه پدر و مادر نصیب بزرگترین فرزند می‌شود چرا كه او ابتدا تنهاست.

اما سایرین ادعا می‌كنند كه تغییراتی در رحم پیش از تولد روی می‌دهد كه عامل این وضع است چرا كه مادر در بارداری‌های بعدی میزان بیشتر و بیشتری پادتن كه می‌تواند به مغز جنین صدمه بزند، تولید می‌كند.

از سوی دیگر برخی كارشناسان ارتباط میان ترتیب در تولد و ضریب هوشی را انكار می‌كنند و به گفته آنها این تصور غلط ناشی از این است كه به‌طور تاریخی زوج‌هایی كه ضریب هوشی پایین‌تری دارند در مقایسه با زوج‌هایی كه ضریب هوشی آنها بالاتر است، فرزندان بیشتری به دنیا می‌آورده‌اند.

پروفسور "پیتر كریستنسن"، از موسسه ملی بهداشت حرفه‌ای در اسلو و "تور بیركدال" از سازمان بهداشت نیروهای مسلح نروژ گفتند، هر چند تفاوت‌های هوشی میان فرزندان یك خانواده در گروه مورد مطالعه كم بوده، اما قابل توجه است.

آنها گفتند، یافته‌های آنها حاكی از آن است كه این پدیده ناشی از تفاوت های اجتماعی است نه بیولوژیكی.

برای مثال مردانی كه سومین فرزند خانواده بوده‌اند اما خواهر یا برادر بزرگتر را در همان ابتدای كودكی از دست داده‌اند و در نتیجه به‌عنوان فرزند دوم بزرگ شدند در تست ضریب هوشی تقریبا به خوبی بچه‌هایی كه واقعا فرزند دوم خانواده بودند، عمل كردند.

"فرانك سالووی"، از موسسه شخصیت شناسی و تحقیقات اجتماعی در دانشگاه كالیفرنیا كه در مورد چگونگی تاثیر نحوه تربیت بر شخصیت و هوش مطالعه كرده، معتقد است كه ضریب هوشی بالاتر در بچه‌های اول می‌تواند تا حدودی ناشی از این باشد كه آنها به خواهر و برادر كوچكتر خود چیزهایی یاد می‌دهند.

به علاوه تمایل بچه‌های اول به پر كردن نقش سرپرست دوم، و به عهده گرفتن نقشی آگاهانه، منضبط و پخته، ممكن است ضریب هوشی بالاتر بچه‌های اول را توضیح دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha