سلامت نیوز :فرحناز رافع امروز در نشست خبری ستاد برگزاری هفته جهانی هلال احمر که از 18 تا 24 اردیبهشت‌ است، اظهار داشت: جمعیت هلال احمر ایران امسال وارد نودمین سال تأسیس خود می‌شود و این جمعیت در طول 30 سال پس از انقلاب فعالیت‌های امدادی و بشردوستانه متعددی در کشور و جهان ارائه کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛وی افزود: سال گذشته جمعیت هلال احمر فعالیت‌های خود را بر مبنای جهاد آموزشی نامگذاری کرده بود که در این زمینه از یک مرکز آموزش علمی و کاربردی این فعالیتهای آموزشی به 32 مرکز ارتقا داده شد که در ادامه آن آموزش بین خانواده‌ها نیز در حوزه‌های امدادی گسترش یافت.

رافع تصریح کرد: دو ماموریت اصلی جمعیت هلال احمر بر مبنای امداد و نجات و فعالیت‌های بشردوستانه خلاصه می‌شود که بر این اساس شعار سال 91 برای محورها و فعالیت‌های این جمعیت شعار بشردوستانه و صلح است زیرا ایران باید در چشم‌انداز 20 ساله در سال 1404 در مباحث مختلف اقتصادی، ‌اجتماعی و فرهنگی مقام نخست منطقه را کسب کند.

وی با اشاره به فعالیت‌های بی‌شمار جمعیت هلال احمر در حیطه‌های ملی و منطقه‌ای از جمله کمک به سیل پاکستان، ‌قحطی سومالی و راه‌اندازی مراکز درمانی در کشورهای متعدد دنیا افزود:‌ بر اساس ماده 2 اساسنامه هلال احمر یکی از اهداف این جمعیت صلح پایدار است که بر این اساس شعار امسال نیز صلح پایدار و فعالیت‌های بشردوستانه نامگذاری شده است.

رافع با اشاره به روزهای مختلف هفته جهانی هلال احمر از جمله دوشنبه 14 اردیبهشت‌ که به نام «زندگی به رنگ صلح» نامگذاری شده است، بیان داشت: در این روز حضور در مزار شهدا و اهدای گل و رها کردن 90 کبوتر سفید با پیام صلح را در مزار شهدا خواهیم داشت.

اعطای تندیس مهرورزی

وی افزود: در روز سه‌شنبه 19 اردیبهشت نیز که به نام «همراهان مهر و دوستی» نامگذاری شده است در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران همایش همراهان مهر و دوستی برای اعطای تندیس مهرورزی به فعالان حوزه امدادی و صلح را برگزار می‌کنیم.

اعطای درجه به امدادگران

رافع ادامه داد: در روز چهارشنبه 20 اردیبهشت نیز برای نخستین‌بار مراسم اعطای درجه امدادگران و رونمایی از درجه‌های هلال را که به نام «روز امدادگران، ‌پیشگامان صلح و دوستی» نامگذاری شده است خواهیم داشت که در تهران به 400 نفر این درجات اعطا می‌شود و این روند در استان‌های دیگر نیز اجرا می شود.

ایران دارای بیشترین جان باخته امدادی

وی با اشاره به روز یاد یاران هلال در روز پنجشنبه 21 اردیبهشت که در استان قم نیز همایش صلح از نگاه اسلام و دیدار مسئولان جمعیت با مراجع قم خواهد بود، گفت:‌ هیچ کشوری مانند ایران جان‌باخته امدادی از نظر تعداد ندارد و در این روز مسئولان جمعیت از خانواده شهدا به خصوص خانواده‌های شهدای امدادگر بازدید خواهند کرد و پایگاه‌های هلال احمر نیز به نام شهدای امدادگر نامگذاری می‌شود.

مانور امدادی توسط زنان امدادگر

رافع ادامه داد: در روز شنبه 23 اردیبهشت نیز که به نام «فرشتگان نجات» نامگذاری شده است به مناسبت جشن میلاد حضرت زهرا (س) با حضور تیم‌های توانا،‌ مانور این امدادگران و نجات‌گران زن که از دو سال قبل فعالیت‌های خود را آغاز کرده‌اند اجرا خواهد شد.

رئیس ستاد برگزاری هفته هلال احمر تصریح کرد: در روز یکشنبه 24 اردیبهشت نیز که به نام تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامگذاری شده است مراسم رونمایی از تولیدات و توانمندی‌های جمعیت هلال احمر را خواهیم داشت.

صلح دوستی، ‌پیام ایران برای جهان

رافع گفت‌: جمعیت هلال احمر دو برنامه ویژه نیز به مناسبت هفته جهانی هلال احمر خواهد داشت که مهمترین آن در روز پنجشنبه 14 اردیبهشت همایش «صلح و دوستی،‌پیام ایران برای جهان» با حضور رئیس جمهور در تالار وحدت است و در ادامه این برنامه رونمایی از یادمان شهدا و راه‌اندازی دبیرخانه صلح را نیز خواهیم داشت و برای نخستین‌بار از فعالان عرصه صلح در زمینه‌های متعدد فرهنگی تقدیر می‌شود.

سومین دوره انتخابات مجامع جمعیت هلال احمر

وی افزود: ‌در روز جمعه 22 اردیبهشت نیز سومین دوره انتخابات مجامع جمعیت هلال احمر که به نام روز «انتخابی برای همه» نامگذاری شده است برگزار می‌شود و طبق ماده 7 اساسنامه و همچنین طبق ماده 6 این اساسنامه هر قشری از آحاد جامعه می‌تواند به عضویت هلال احمر ایران درآید.

رئیس ستاد برگزاری هفته هلال احمر با اشاره به برگزاری این انتخابات که یک میلیون و 745 هزار نفر از امدادگران و جوانان هلال احمر حضور خواهند یافت، تصریح کرد:‌ در این زمینه 935 هزار و 800 نفر زن و 809 هزار و 324 نفر مرد در این انتخابات حضور می یابند.

رافع بیان داشت:‌ تعداد افراد نامزد برای عضویت در شوراهای مجامع هلال احمر نیز بالغ بر 4 هزار و 263 نفر بوده که یک هزار و 120 نفر نیز به عنوان بازرس در سطح شهرستان‌ها حضور خواهند یافت.

وی گفت:‌ دو هزار و 310 صندوق رای در شعب و 337 سالن اصلی در شهرستان‌ها و همچنین 683 سالن فرعی برای برگزاری سومین دوره انتخابات مجامع جمعیت هلال احمر در نظر گرفته شده است.

افتتاح 18 پایگاه امداد و نجات واحد EOC

رئیس ستاد برگزاری هفته هلال احمر تصریح کرد: به مناسبت هفته جهانی هلال احمر پروژه‌های متعددی نیز در این هفته افتتاح خواهد شد که از آن جمله می‌توان به افتتاح 18 پایگاه امداد و نجات جاده‌ای، ساختمان‌های اداری شعب، انبار امدادی،‌ سالن‌های چند منظوره ورزشی و واحد EOC (مرکز کنترل و مدیریت هماهنگی عملیات) اشاره کرد.

افتتاح خط تولید تکسچر آیزنیگ پیشرفته

رافع با اشاره به آغاز عملیات ساخت چندین پایگاه امداد جاده‌ای و اردوگاه فرهنگی و ورزشی (7 مورد) گفت:‌ در این زمینه خط تولید تکسچر آیزنیگ پیشرفته در شعبه دوم شرکت صنایع نساجی هلال احمر ایران واقع در خوانسار با ظرفیت تولید روزانه 4.5 تن نخ افتتاح می‌شود.

راه‌اندازی مراکز توانبخشی و درمانگاه جدید در استان‌ها

وی با اشاره به راه‌اندازی مراکز توانبخشی در استان‌های خراسان شمالی و گیلان و همچنین راه‌اندازی مرکز ارتز و پروتز در استان قم افزود: درمانگاه‌های جمعیت هلال احمر در این هفته در استان‌های کرمانشاه، کرمان، ‌آذربایجان غربی، ‌همدان، خراسان شمالی و اردبیل نیز افتتاح می‌شود.

افتتاح مراکز درمانی ایران در 4 کشور دنیا

رئیس ستاد برگزاری هفته هلال احمر گفت: 4 مرکز جدید درمانی جمعیت هلال احمر ایران نیز در کشورهای سیرالئون، مومباساکنیا، کومور و تانزانیا نیز افتتاح می‌شود.

راه‌اندازی 10 مرکز جدید توزیع دارو در 10 استان کشور

رافع بیان داشت: سامانه مدیریت مراکز توانبخشی شامل پذیرش صندوق، کفش طبی، ارتز، پروتز و فیزیوتتراپی نیز به همراه 10 مرکز توزیع دارو در بیرجند، رشت، ‌زاهدان، کرمانشاه،‌ اهواز، ایلام، ‌اصفهان،‌ شیراز،‌ کرمان و تبریز توسط شرکت پخش سهاهلال افتتاح می‌شود.

راه‌اندازی خط تولید آنتی‌بیوتیک و 2 پماد گیاهی

وی با اشاره به راه‌اندازی 32 وبگاه مراکز علمی و کاربردی جمعیت هلال احمر گفت:‌ در این زمینه خط تولید آنتی‌بیوتیک به صورت خوراکی در شرکت داروسازی سها به همراه راه‌اندازی خط دو پماد گیاهی در شرکت سهاجیسا را خواهیم داشت.

ارائه ویزیت رایگان و اعزام تیم‌های درمانی به مناطق محروم

رافع اظهار داشت: در هفته هلال برنامه‌های متعدد دیگری از جمله تجهیز خانه‌های پیش‌آهنگی و ارائه طرح خدمت در خانه‌های داوطلب به همراه ویزیت رایگان در تمام مراکز درمانی جمعیت به همراه برگزاری نمایشگاه‌ها و مانورهای امدادی و اعزام تیم‌های درمان اضطراری به مناطق محروم کشور اجرا خواهد شد.

رئیس ستاد برگزاری هفته هلال احمر خاطرنشان کرد:‌ جشن هلال مهربانی نیز هر شب در نمایشگاه بین‌المللی برگزار می‌شود و در کنار این نمایشگاه برنامه‌های شاخص آموزشی نیز اجرا خواهد شد که هر شب نیز به مدت 60 دقیقه این برنامه‌ها از رسانه ملی پخش می‌شود.

در ادامه این نشست خبری پویا حاجیان، مدیرکل روابط عمومی هلال احمر نیز اظهارداشت: برای نخستین‌بار بر اساس فعالیت‌ها و حضور امدادگران و نجاتگران در مانورها و امدادرسانی به حوادث و در نهایت آموزش‌های آنان در هفته هلال احمر درجه‌های امدادیار، نجاتگر، امدادگر یک و 2 و در نهایت درجه ایثارگر به آنان اعطا می‌شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha