رییس جامعه جراحان ایران با اشاره به اینكه ناتوانی بیمه در عمل به تعهداتش باعث تعرفه گذاری غیر واقعی و به وجود آمدن پدیده زیر میزی است، زیر میزی را پاسخی به بی عدالتی در نظام سلامت عنوان كرد.

شیوع پدیده زیر میزی، پاسخی به بی عدالتی در نظام سلامت
سلامت نیوز :  رییس جامعه جراحان ایران با اشاره به اینكه ناتوانی بیمه در عمل به تعهداتش باعث تعرفه گذاری غیر واقعی و به وجود آمدن پدیده زیر میزی است، زیر میزی را پاسخی به بی عدالتی در نظام سلامت عنوان كرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازایسنا ؛ دكتر ایرج فاضل كه در نشست خبری سی و ششمین كنگره جراحان ایران سخن می‌گفت با بیان اینكه ثابت ماندن نرخ تعرفه‌های جراحی با رقم‌های نازل جامعه پزشكی را به سمت گرفتن زیر میزی سوق می دهد، اظهار كرد: براساس مطالعه‌ انجام شده پایین ترین نرخ تعرفه در كشورهای فقیر سه تا چهار برابر تعرفه‌های تعیین شده در ایران است.وی ادامه داد: تا زمانی كه شورای عالی سلامت تشكیل نشده، سازمان نظام پزشكی باید كار تعرفه گذاری را انجام بدهد و وزارتخانه چه وظیفه سازمان را قبول داشته باشد، چه نداشته باشد، قانونا حقی در تعرفه‌گذاری ندارد. وزیر اسبق بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با بیان اینكه از نظام پزشكی خواسته‌ایم خود وظیفه تعرفه گذاری خدمات پزشكی را به عهده بگیرد عنوان كرد: مطابق قانونی كه از قبل وجود داشت وظیفه تعرفه گذاری خدمات پزشكی تا زمان شورای عالی سلامت بر عهده سازمان نظام پزشكی است.

رییس جامعه جراحان ایران، اصلاح نظام بیمه‌ای كشور را تنها راه حل موجود برای اصلاح وضعیت درمانی كشور دانست و گفت: در همه جای دنیا بیمه‌ها به عنوان یك اصل مترقی پذیرفته و موظف هستند به نحوی عمل كنند كه هیچ رابطه مالی میان بیمار و پزشك نباشداما ما این مسئولیت را به یك ارگان بیمار كه مطلقا از عهده انجام تعهدات خود بر نمی‌آید تفویض كرده‌ایم و باعث شده‌ایم بار سنگینی از هزینه درمان بر دوش مردم بیافتد.

فاضل با اشاره به اینكه كم كردن هزینه‌ها و پایین نگه داشتن نرخ تعرفه‌ها راه حل مناسبی برای كاستن از هزینه‌های درمانی مردم نیست، عنوان كرد: باید بیمه‌ها اصلاح و تقویت شوند. هیچ راه دیگری هم وجود ندارد. البته می‌توان پرداخت هزینه درمان‌های سرپایی و جزئی را از دوش بیمه‌ها برداشته و تمهیداتی فراهم كرد كه بیمه‌ها بیشتر به بیماری های سخت و ناراحتی‌های به وجود آمده ناشی از وقوع حوادث و سوانح كه معمولا هزینه‌های سنگینی برای بیمار در بر دارند، رسیدگی كنند.

وی با انتقاد از آنچه اختصاص بودجه اندك به بخش سلامت كشور عنوان كرد، اظهار داشت: نظام سلامت كشور معمولا فقیرترین بخش از لحاظ بودجه‌ای است.وزیر اسبق بهداشت، درمان و آموزش پزشكی درباره طرح پزشك خانواده نیز عنوان كرد: اگر مراجعات مردم به پزشك هدایت شده باشد، طرح خوبی است منتهی باید در نظر داشت كه این طرح جز با فراهم كردن زیر ساخت‌های فرهنگی و بسترسازی مناسب در كشور قابل اجرا نیست.وی با اشاره به مشكلات ایجاد شده در واردات تجهیزات پزشكی به دلیل تحریم‌ها گفت: در حال حاضر مثلا نخ‌های جراحی كه مورد استفاده قرار می‌گیرد معمولا قلابی بوده و از كیفیت لازم برخوردار نیستند. استفاده از نخ‌های نامرغوب در عمل‌های جراحی در برخی موارد باعث باز شدن جای بخیه و در نتیجه عمل مجدد شده و هزینه مالی و جانی سنگینی برای بیمار و جامعه پزشكی در بر دارد.

در ادامه این نشست خبری، دكتر كاظم عباسیون، عضو هیات مدیره جامعه جراحان ایران هم درباره نرخ تعرفه‌ها عنوان كرد: بیمارستان‌های خصوصی باید از ابتدای امسال افزایش تعرفه‌ها را اعمال می‌كردند كه نتیجه عدم اعلام تعرفه‌ها، مواجه شدن بیمارستان‌ها با كسری بودجه است. به همین دلیل بیمارستان این كسری بودجه را با دریافت از پزشك جبران می‌كند و به اصطلاح مجبور می‌شود دست در جیب پزشكانش كند.وی اضافه كرد: سال گذشته نیز به جای تعرفه گذاری از سوی شورای عالی سلامت، هیات دولت در این خصوص تصمیم گیری كرد و نتیجه آن این بود كه تعرفه‌ها نیمه سال و شهریور ماه بود كه اعلام شد. باید توجه داشت كه نیمی از بودجه بیمارستان به حقوق پرسنل اختصاص می‌یابد و افزایش یا عدم افزایش تعرفه‌ها در این مساله نیز تاثیر گذار خواهد بود.

عضو هیات مدیره جامعه جراحان با اشاره به مشكلات بیمه‌ها در نظام درمانی كشور عنوان كرد: به عنوان مثال یكی از بیمارستان‌های خصوصی سال گذشته سه میلیارد تومان از بیمه ایران طلبكار بود. اگر نرخ تورم را در نظر بگیریم، اكنون این سه میلیارد تومان به 3،5 میلیارد تومان افزایش یافته است. بیمارستان‌ها حتی برای خرید تجهیزات با مشكل روبرو هستند و یك دستگاه را به دلیل مشكلات مربوط به نرخ ارز و تورم باید به دو برابر قیمت خریداری كنند.عباسیون تصریح كرد: نباید از این مساله غفلت كرد كه هرگونه بی عدالتی كه در نظام سلامت رخ دهد، راهكارهای غیر قانونی برای جبران آن به وجود خواهد آمد.

وی اضافه كرد: تعرفه‌های غیر قانونی به شیوع انحرافات در جامعه پزشكی دامن زده و مسوولانی كه وظیفه تعرفه گذاری خدمات پزشكی را بر عهده دارند، مسوول این انحرافات هستند.عضو هیات مدیره جامعه جراحان با بیان اینكه رابطه میان بیمار و پزشك باید یك رابطه انسانی و روحانی باشد عنوان كرد: در گذشته نه چندان دور نیز این رابطه میان پزشك و بیمار حاكم بود و پرداخت ویزیت توافقی بود كه میان بیمار و پزشك صورت می‌پذیرفت.وی با اشاره به اینكه تعیین نرخ برای ویزیت پزشك اساسا كار اشتباهی است عنوان كرد: با تعیین نرخ‌های غیر عادی وضعیتی را به وجود آورده‌ایم كه نه شایسته مردم است و نه شایسته جامعه پزشكی.

عباسیون در پاسخ به این پرسش كه چرا برخی پزشكان از هم اكنون اقدام به افزایش تعرفه‌ها كرده و بیمار را با مبالغ بالاتری در مطب ویزیت می‌كنند عنوان كرد: یك علت اینكه برخی پزشكان خودسرانه اقدام به افزایش قیمت‌ها كرده‌اند این است كه همه چیز گران شده است.دكتر سیاوش صحت، معاون علمی جامعه جراحان ایران هم طی سخنانی در این نشست به برگزاری سی و ششمین كنگره علمی سالانه جامعه جراحان ایران از تاریخ 16 تا 26 اردیبهشت ماه اشاره كرد و گفت: این همایش با حضور بیش از 800 متخصص برجسته در سالن‌ همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشكی تهران برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: 130 مقاله پژوهشی برای ارائه در كنگره پذیرفته شده و 9 مهمان خارجی در خلال كنگره به ارائه سخنرانی می‌پردازند.صحت در خصوص محورهای موضوعی برگزاری كنگره توضیح داد: تمامی نوآوری‌های رشته پزشكی، مشكلات مبتلابه جامعه جراحان، روشهای نوین تشخیصی سرطان، كاربرد تجهیزات جدید پزشكی، پزشكی هسته‌ای، مشكلات روانی بیمار قبل از عمل، اخلاق پزشكی از جمله مباحثی هستند كه در خلال برگزاری كنگره مورد توجه سخنرانان قرار دارد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha