سلامت نیوز :  دكتر فریده گل بابایی در گفت وگو با (ایسنا)، با بیان اینكه عمده‌ترین مخاطرات موجود در زندگی در محیط‌های كاری وجود دارند، عنوان كرد: علت آن هم این است كه فرد در یك فضای محصور با انواع مواد شیمیایی سر و كار دارد. اگر تماس با این مواد شیمیایی از حد معینی بیشتر شود، می‌تواند تاثیرات مخربی بر جای بگذارد.

وی افزود: با پیشرفت تحقیقات، دانسته‌های ما درباره این مواد شیمیایی افزایش می‌یابد. به همین علت حدود مجازی به منظور تماس با آلاینده‌‌های شغلی تعیین می‌شود. باید سعی كنیم تماس با مواد زیان آور را به صفر نزدیك كنیم چرا كه ممكن است در سالهای آینده اثراتی از مواد شیمیایی كنونی شناخته شود، به گونه‌ای كه دیگر قابل درمان نباشند.وی به سرطان زا بودن برخی مواد شیمیایی مورد استفاده در صنایع اشاره و اظهار كرد: اكنون درصد قابل توجهی از تركیبات شیمیایی كه در صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد در لیست مواد سرطان زا قرار گرفته‌ و رو به افزایش است. به عنوان مثال «فرمالدهید» كه پیش از این به عنوان یك تركیب محرك شناخته می‌شد، اكنون از آن به عنوان یك ماده خطرناك و مشكل ساز نام برده می‌شود.

گل بابایی ضمن بیان اینكه محیط زیست ما نیز بویژه در شهرهای بزرگ محیط آلوده‌ای است، گفت: اكنون نه تنها محیط‌های كاری بلكه محیط زیست هم آلوده است و فرد از محیط كارش كه خارج می‌شود، باز هم تحت تاثیر آلاینده‌ها قرار دارد.وی ادامه داد: آمار دقیقی در خصوص میزان شیوع بیماری‌های شغلی وجود ندارد. اما به طور قطع می‌توان گفت موارد ابتلا به سرطان و مرگ و میر ناشی از تماس با آلاینده‌های سرطان زا افزایش یافته است.

به گفته رییس انجمن علمی بهداشت كار ایران، استفاده از مواد شیمیایی در صنایع، همزمانی استفاده از چند تركیب شیمیایی و كار با موادی كه هنوز تاثیرات مخرب آنها شناسایی نشده است از جمله عوامل شیوع سرطان‌های شغلی در كشور هستند.گل بابایی ضمن انتقاد از عدم اجبار كارخانه‌ها به برخورداری از شناسنامه مواد تولیدی، گفت: این شناسنامه‌ها باید كاملا تحقیقاتی باشند. لازمه این امر آن است كه به مقوله تحقیق، نگاه شعاری نداشته باشیم.وی سرطان ریه را شایع‌ترین سرطان شغلی دانست و اظهار كرد:‌ واضح است كه راه تنفس، مهمترین راه ورود مواد آلاینده به بدن است.

رییس انجمن علمی بهداشت كار ایران در پایان ضمن گرامیداشت «روز كار و كارگر» عنوان كرد:‌ همه كسانی كه برای كسب درآمد و گذران زندگی تلاش می‌كنند، كارگر هستند. اما در این میان كارگران صنایع تولیدی وضعیت حادتری دارند چرا كه ناعادلانه در معرض تماس با مواد زیان آور هستند و بسیاری از این موارد ممكن است بر روی نسل‌های آینده نیز اثر بگذارند و عوارض ناشی از كار با این موارد به نسلی كه بی گناه است منتقل شود.وی طبقه كارگران را قشر زحمت كش و قانعی معرفی كرد و گفت: وظیفه ماست محیط كار سالمی برای كارگران فراهم كنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha