دانشمندان این فرضیه قدیمی را در این مورد كه چگونه ویروس ایدز به آهستگی توان بدن را برای مقابله با عفونت‌ها از بین می‌برد، غلط اعلام كردند.

ویروس ایدز به سلولهای سیستم ایمنی انسان موسوم به سلولهای تی‪T‬ حمله می‌كند. از دست رفتن این سلولها تدریجی اتفاق می‌افتد و غالبا چندین سال به طول می‌انجامد.

به گزارش بی‌بی‌سی، تصور می‌شد سلولهای عفونی ذرات ایدزی بیشتری تولید می‌كنند و این امر موجب می‌شود بدن سلولهای تی بیشتری را فعال كند كه در نتیجه این سلولها نیز عفونی شده و می‌میرند.

مدل‌سازی پژوهشگران دانشگاه سلطنتی لندن نشان می‌دهد اگر این فرضیه صحیح بود، سلولهای تی می‌بایست طی چند ماه از بین بروند نه چند سال.

نتایج این تحقیقات در مجله پزشكی ‪ PLoS‬به چاپ رسیده است.

این گروه تحقیقاتی از یك مدل ریاضی فرایندهای تولید و از بین رفتن سلولهای تی استفاده كردند.

دانشمندان با استفاده از این مدل نشان دادند كه فرضیه كنونی در مورد چرخه غیرقابل كنترل فعال‌سازی ، عفونی شدن سلول تی، تولید ایدز و نابودی سلول، كه فرضیه "گریز" نامیده می‌شود، اشتباه است.

این محققان نتیجه گرفتند كه این تئوری در مورد روند بسیار كند از بین رفتن سلولهای تی كه هنگام ابتلا به ایدز روی می‌دهد، جوابگو نیست.

محققان نشان دادند اگراین تئوری درست بود از این رو تعداد سلولهای مددكار تی، طی چند ماه و نه چند سال، بسیار كاهش می‌یافت.

یاروسلاو استارك مجری این طرح گفت دانشمندان هرگز از فرایندهایی كه طی آنها سلولهای تی در مبتلایان به ایدز توان خود را از دست می‌دادند، درك كاملی نداشته‌اند و از این رو نتوانسته‌اند به این سوال كه چرا ایدز سلولهای تی را با این كندی نابود می‌كند، پاسخ خوبی ارائه كنند.

وی گفت تحقیق چند جانبه جدید ما تردیدهایی در مورد یكی از رایج‌ترین فرضیه‌ها از چگونگی ابتلای این سلولها به ایدز ارائه كرده است و این امر نیازمند مطالعات بیشتری برای درك مكانیسم روند كند نابودی سلولها در ابتلا به ایدز است.

این گروه تحقیقاتی گمان می‌كند یك توضیح احتمالی می‌تواند این باشد كه این ویروس به آهستگی خود را با روند عفونت سازگار می‌كند.

با این حال محققان تاكید دارند تایید صحت فرضیه جدید مستلزم تجزیه و تحلیل بیشتری است.

استارك افزود چنانچه فرآیند خاصی از نحوه نابود شدن گلبولهای سفید تی توسط ایدز شناسایی شود، راه برای ایجاد راهكارهای بالقوه جدیدی برای درمان بیماری هموار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha