سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۶
کد خبر: 47258
سلامت نیوز : سالهای بعد از جنگ، زمانی که نشانه های بیماری شیمیایی جانبازان خودنمایی کرد، وابستگی آنها به داروهای خارجی که می‌توانست بخشی از دردشان را تسکین دهد روز‌به‌روز افزوده شد. بیشترین داروی مصرفی این افراد از کشورهایی مانند آلمان و انگلیس وارد شده و با کمترین عارضه و بیشترین تاثیر در اختیار جانبازان این مرز و بوم قرار می‌گرفت. تا اینکه با ایجاد مرکز تحقیقات جانبازان شیمیایی زنگ ساخت داروهای ایرانی به صدا در آمد ولی در این میان باز هم پزشکان توصیه می کنند که داروهای خارجی بهتر است.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از تابناک ؛هر چند که هنوز مسئولی به این توصیه‌های پزشکان گلایه نکرده و با آن برخورد نشده است اما یک سالی می شود که داروهای بی کیفیت چشم بادامی‌ها گوی سبقت درمانی کشور را نیز ربوده‌اند و این در حالی است که جانبازان شیمیایی از وفور داروهای بی کیفیت چینی در بازار درمانی کشور شکایت دارند ولی مسئولان بنیاد شهید و وزارت بهداشت وجود هرگونه داروی چینی را تکذیب می کنند!


داروی سالبتامول چینی است

شفیق ذرغان، جانباز 65 درصد شیمیایی است كه در این باره می گوید: از سال 90 به بعد اوضاع دارو و درمان جانبازان بسیار وخیم شده است. داروهای وارداتی از کشور آلمان وانگلیس بسیار خوب بودند اما یک سالی است که داروهای چینی بازار را تسخیر کرده و علاوه بر افزایش عوارض، تاثیر درمانی هم ندارند.وی تاکید می کند: بیشترین داروهای چینی متعلق به بیماران اعصاب و روان است. این داروها درصدی ارزانتر از مشابه اصلی آلمانی خود هستند اما اثر درمانی نداشته و در عین حال مشکلات بیشتری برای جانبازان ایجاد می کنند. البته روی بسیاری از این داروها واژه ساخت چین دیده می شود و روی برخی نیز نام کشور تولید‌کننده درج نشده و بی نام و نشان هستند.به گفته این جانباز یکی از داروهایی که نمونه چینی آن وجود دارد سالبتامول است. روی جعبه این دارو به وضوح و با افتخار نام کشور چین درج شده است! غلام دلشاد جانباز 70 درصد شیمیایی و رئیس انجمن مصدومان شیمیایی فارس که بدترین وضعیت شیمیایی کشور را نیز دارد در این باره می‌گوید: برای درمان جانبازان بخصوص جانبازان شیمیایی داروهای داخلی هم داریم اما داروهایی که کیفیت بالایی دارند و تاثیر درمانی مطلوبی به جا می گذارند نوع خارجی آن هستند. به اعتقاد ما کسی که زهر را ساخته پاد زهر را هم تهیه کرده است. کشور آلمان که بخشی از سلاح های شیمیایی جنگ را تهیه کرده بهترین داروها را نیز در اختیار مصدومانش قرار می دهد.



سالامون 47 هزار تومان

غلام دلشاد به قیمت داروهای ایرانی و خارجی اشاره می کند و می گوید: سالامون(SOLOMON) که یکی از داروهای بسیار مهم برای جانبازان است. نمونه ایرانی آن هم ساخته شده که در حدود 1800 تومان قیمت دارد و نوع آلمانی آن بیش از 47 هزار تومان است که برخی از جانبازان از نمونه خارجی آن استفاده می کنند.



اسپریوا نایاب است

به گفته وی «اسپریوا» نیز که کپسولی استنشاقی با یک دستگاه خاص است و مدتهاست که این دستگاه نیز نایاب شده‌. این دستگاه در کاهش تنگی نفس جانبازان تاثیر مثبت داشته و جانبازان شیمیایی به آن نیاز زیادی دارند. بسته 30 تایی آن 200 هزار تومان قیمت دارد که متاسفانه در بازار هم یافت نمی شود.



جولان داروهای بی نام و نشان در بازار

دلشاد حرفی از داروی چینی نمی زند اما از داروهایی می‌گوید که نام کشور سازنده روی آن درج نشده و بی‌کیفیت، ارزان قیمت و به وفور در بازار دارویی کشور یافت می شود. وی می گوید: بیماری برونش جانبازان مزمن و شبیه آسم شده است. داروهای وارداتی و بی‌کیفیت موجود دردی از آنها را درمان نکرده و آثار سوئی نیز دارند. بهترین دارو برای جانبازان اسپری بکلومتازون انگلیسی است که کمی کورتون دارد.وی ادامه می دهد: داروهای موجود جانبازان را کلافه کرده است. از سال 90 اوضاع دارویی به شدت به هم ریخته و دیگر کسی توجهی به درمان جانبازان ندارد. گرانی داروها به جای خود، ما حاضریم طلای زن و بچه‌هایمان را بفروشیم اما دارویی که خریداری می کنیم دردی از وجودمان کم کند نه این که...



داروی مشابه نصف قیمت است ولی تاثیری ندارد

به گفته وی هر 30 عدد داروی اصلی اسپریوا 155 هزار تومان خرید و فروش می شود در حالی که مشابه آن است و معلوم نیست از کجا وارد شده و با قیمت 65 هزار تومان فروخته می شود اما هیچ اثری ندارد.



جانبازان اشتباه می کنند؛ داروی چینی نداریم

دکتر حمید صالحی عضو انجمن مصدومان شیمیایی بنیاد شهید که دستی بر آتش دارد به هیچ وجه زیر بار وجود داروهای چینی دربازار نمی‌رود و مدعی است که در حال حاضر داروی خاصی که مختص بچه‌های شیمیایی باشد وجود ندارد و اکثر این افراد به نارسایی‌های چشمی، ریوی و تنفسی مبتلا می شوند وداروهای مشخصی را مصرف می‌کنند. وی ادامه می‌دهد: بیشتر داروی جانبازان کورتون دارد که ماده ای اعتیاد آور است. داروها برای آنها عوارض زیادی ایجاد می‌کند مثلا آنهایی که نارسایی چشمی دارند بعد از پیوند داروهایی را مصرف می‌کنند که به بیماری چربی خون، قند و نارسایی کبدی مبتلا می شوند. صالحی هم می‌داند که بهترین داروها آنهایی هستندکه از انگلیس و آلمان وارد می شوند اما درباره داروی چینی می گوید: این جانبازان عزیز اشتباه می‌کنند. وجود داروی چینی در بازار کشور صحت ندارد و با افتخار ادامه می‌دهد: 20 سال است که من در این کار هستم و تا امروز گزارشی در این باره به دست من نرسیده است! البته در این میان معترف است که هزینه‌های درمانی برای دوستان جانبازش بخصوص آنها که زیر 70 درصد هستند بسیار مشکل است و در این خصوص می‌گوید: مسئولان وزارت بهداشت به صورت پراکنده قولهایی داده‌اند که محقق نشده است. البته بیمه تکمیلی و افزایش بیمارستانهایی که به جانبازان خدمات‌رسانی می‌کنند خوب است اما همه این مزایا متعلق به جانبازان درصد بالاست!



بنیاد شهید: داروی چینی نداریم

عبدالرضا عباسپور مدیر کل امور درمانی بنیاد شهید نیز مانند همکار خود به طور کل منکر وجود داروهای چینی می شود و می‌گوید: نه چنین چیزی صحت ندارد. البته جانبازان داروهای ایرانی و خارجی مصرف می کنند اما دارویی از چین وارد نمی شود.وی ادامه می دهد: جانبازان بسته به نوع بیماری و با تشخیص متخصصان دارو می‌گیرند. اما من در مورد وجود داروهای چینی مطمئنم كه هیچ دارویی از چین وارد نمی شود. رئیس انجمن داروسازان ایران نیز استفاده از مواد اولیه داروی چینی را بلامانع می داند و دلیل آن را «ارزانی» این مواد، اعلام می کند. دکتر مژدهی آذر می گوید: مواد اولیه تولید دارو از چین به طور رسمی وارد می شود زیرا ورود مواد اولیه تولید دارو از هر کشوری که باشد ابتدا باید از آزمایشگاه کنترل کیفیت وزارت بهداشت عبور کند و اجازه تولید بگیرد، لذا هر دارویی که در این آزمایشگاه کیفیتش مثبت ارزیابی شود مورد تایید است حال می خواهد این دارو ترکیبات اولیه‌اش از چین باشد یا هند، اروپا و آمریکا.

این فعال صنعت داروسازی، معتقد است کشورهای دیگری به جز ایران نیز مشتری مواد اولیه داروهای چینی هستند: کشورهای اروپایی مواد اولیه تولید برخی داروهای خود را از چین وارد می کنند به عنوان مثال مواد اولیه تولید آسپرین در چین ارزان‌تر است از این رو تولیدکننده اروپایی ترجیح می‌دهد آن را از چین وارد کند.

به گزارش خبرنگار حوزه دفاع مقدس روزنامه تهران امروز، انگار داروهای چینی یا شبه چینی یا قاچاق و هر چی نامش را می گذاریم به ریه های جانبازان سازگار نیست و عوارض جبران ناپذیری را خواهد گذاشت. هر چند که باید آرزو می‌کردیم بعد از گذشت 22 سال از جنگ جانبازان با خیالی آسوده از یک مرکز مطمئن داروهای مورد نیاز خود را رایگان دریافت می کردند که نشد ولی به اطلاع متولیان درمانی و بخصوص برو بچه های بنیاد شهید که متولی سلامت جانبازان هم هستند می رساند داروهای چینی با نام و بی نام مثل همیشه از نظر ظاهری کپی برابر اصل در بازار درمانی کشور وجود دارد و ما باور می‌کنیم که ندانسته و یک دفعه میلیون‌ها میلیون داروی چینی وارد بازار شده و مسئولی خبردار نشده است. برای همین به شما خبر می دهیم تا کمر همت ببندید و اگر بودجه ای برای کاهش هزینه های درمانی ندارید، حداقل داروهای تقلبی را جمع آوری کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha