سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۱
کد خبر: 47260
سلامت نیوز :  29آوریل به عنوان روز جهانی مصدومان شیمیایی نامگذاری شده تا جهانیان هیچ‌گاه خاطرات دردناك و آثار به جامانده از بمباران شیمیایی كشورهای جنگ طلب را هیچ‌گاه فراموش نكنند. در این میان همچنان در زرادخانه‌های امریكا برای كشتار 14 میلیارد انسان بمبهای شیمیایی ذخیره شده و سردمداران این كشور برخلاف تعهدات بین‌المللی اقدامی برای انهدام بمب‌ها انجام نداده‌اند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ملت ؛حدود 6 سالی است كه روز 29 آوریل به عنوان روز جهانی مصدومان شیمیایی نامگذاری شده است. روزی كه باید دنیا به یاد آورد استفاده از سلاح‌های كشتار جمعی چه اقدام غیرانسانی بوده و چه خسارتهای جبران‌ناپذیری به بار آورده است. جنگ‌افزارهای شیمیایی ابزارها یا موادی هستند كه به وسیله آنها انسان‌ها یا موجودات زنده مورد هدف قرار می‌گیرند.بر اثر تماس مستقیم این مواد با هر قسمت از بدن جاندار، بدنشان آلوده شده و جاندار به انواع بیماری‌های عمومی یا انحصاری مبتلا می‌شود. این مواد می‌توانند به صورت جامد، مایع یا گاز استفاده شوند. به عبارت دیگر عوامل شیمیایی تركیباتی هستند كه در صورت كاربرد موثر علیه انسان، حیوان یا گیاه، منجر به مرگ یا بروز ضایعات قابل توجه دایمی یا موقتی در ساختار اندامی آنها می‌شود.نخستین‌بار نام عوامل شیمیایی در جنگ جهانی اول شنیده شد. جنگی كه تنها یك میلیون و 500 هزار انسان بر اثر استفاده از بمب‌های شیمیایی مصدوم شده و 120 هزار نفر جان خود را از دست دادند. پس از آن در جنگ جهانی دوم از این نوع بمب‌ها استفاده نشد ولی در جنگ ویتنام در سال‌های 1965 تا 1975 امریكا، هزاران بمب شیمیایی دوكسین با نام عامل نارنجی بر سر شهروندان ویتنامی ریخت كه در نتیجه آن 25 درصد ویتنامی‌ها معلول و 12 هزار زن ویتنامی نازا شدند.

بر اساس این گزارش، پس از این حادثه ایتالیایی‌ها و فرانسوی‌ها بر علیه مراكش از بمب‌های شیمیایی استفاده كردند كه 50 هزار كشته و مجروح به همراه داشت. در این میان استفاده سلاح‌های شیمیایی توسط مصر بر علیه یمن و شوروی سابق بر علیه افغانستان در تاریخ ثبت شده است. حتی انگلیس هم بر سرقبایل خود بمب شیمیایی ریخت.ولی با این حال در فاصله دو جنگ جهانی به واسطه اثرات وحشتناك سلاح‌های شیمیایی در جنگ جهانی اول، پروتكل 1925 ژنو منعقد شد. در این پروتكل بر ممنوعیت استفاده از گازهای سمی و خفه‌كننده در جنگها تاكید شده است.  سردار محمد باقر نیكخواه فرمانده«ش م ه» سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس می‌گوید:در كنوانسیون 1925 تنها 40 كشور متعهد شدند تا از سلاح‌های شیمیایی استفاده نكنند ولی در این پروتكل نامی از منع تولید و انبار كردن سلاح‌های شیمیایی برده نشد تا این‌كه در سال‌های 1942 و 1977 تعداد 6 پروتكل دیگر به این كنوانسیون اضافه شد و در سال 1993 در شهر پاریس با توافق 108 كشور، نواقص برطرف و مصوب شد گروهی نظارتی بر اجرای پروتكل‌ها تشكیل و ممنوعیت استفاده و انباشت و تولید سلاح‌های شیمیایی لحاظ شود.

تنها 30 درصد بمب‌ها و تسلیحات شیمیایی جهان منهدم شده است

وی افزود: این سازمان مستقل به نام «OPCW» مخفف سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی نامگذاری شد و كار خود را رسما از سال 1999 آغاز كرد. ولی در همان زمان امریكا و شوروی سابق كارشكنی كردند و همین كارشكنی‌ها نشان می‌دهد كه تنها 30 درصد بمب‌های شیمیایی جهان منهدم شده است. به گفته وی، روسیه و امریكا فعلا تنها تسلیحات قدیمی خود را منهدم می‌كنند و به نحوی ساخته‌اند كه حتی بازرسان هم نمی‌توانند تشخیص دهند اینها بمب شیمیایی است یا نه؛ زیرا كاربردی دوگانه دارند یعنی به تنهایی بمب نیستند و باید با هم استفاده شوند.

400هزار نفر در جنگ تحمیلی از عوارض شیمیایی در امان نبودند

سردار نیكخواه می‌گوید: بمب‌های موجود در امریكا و روسیه قابلیت كشتار دو برابر انسان‌های كره زمین را دارد. در این میان جمهوری اسلامی ایران را باید بزرگ‌ترین قربانی كاربرد سلاح‌های شیمیایی دانست زیرا حدود 100هزار نفر از نظامیان و غیرنظامیان ایرانی به واسطۀ حملات شیمیایی رژیم بعثی عراق شهید یا مجروح شده‌اند و متاسفانه حدود 400 هزار مجروح شیمیایی جنگ تحمیلی هنوز از آثار و عواقب كاربرد وحشیانه سلاح‌های شیمیایی توسط رژیم سابق عراق رنج می‌برند و برخی از آنها بر اثر شدت جراحات، حتی پس از گذشت چندین سال از پایان جنگ تحمیلی به شهادت می‌رسند.

2میلیون قربانی سلاح شیمیایی در جهان

این فرمانده جنگ می‌گوید: بر اساس آخرین آمارهای جهانی تاكنون بمب‌های شیمیایی 500 هزار كشته و دو میلیون مصدوم شیمیایی برجای گذاشته است.


5كشوری كه عضو كنوانسیون منع گسترش سلاح‌های شیمیایی نیستند

اسعد اردلان كارشناس حقوقی و پژوهشگر سلاح‌های شیمیایی می‌گوید: تقریبا تا سال 89 جز 7 دولت، همه كشورها عضو كنوانسیون بودند ولی عراق عضو نبود، اما بعدها به عنوان ناظر وارد شد و هم‌اكنون كشورهای آنگولا، كره شمالی، مصر، سومالی و سوریه عضو كنوانسیون نیستند.وی از انبارهای مملو از بمب‌های شیمیایی امریكا خبر می‌دهد و معتقد است مدتی است امریكا به بهانه هایی نظیر مشكلات بروكراتیك و مسائل زیست محیطی از انهدام كامل تسلیحات شیمیایی خود طفره می‌رود و قصد دارد كه آنها را نگه دارد. امریكا مدعی است كه به دلیل بالا بودن میزان مواد شیمیایی زمان بیش‌تری برای از بین بردن اثرات سمی این مواد لازم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha