معاون غذا و دارو وزارت بهداشت گفت: گروه‌هایی كه به صورت زیرزمینی و خارج از ضوابط و چارچوب قانونی در زمینه دارو در ایران فعالیت می‌كنند مافیای دارو هستند اما اطلاق این كلمه به گروه‌هایی كه با مجوز قانونی به تولید و واردات دارو می‌پردازند، بی انصافی است.

رسول دیناروند در گفت‌وگو با فارس افزود: مافیای دارو به گروه‌هایی اطلاق می‌شود كه به صورت منظم و شبكه‌ای خارج از ضوابط و چارچوب قانونی كار می‌كنند اگر منظور رسانه‌ها و افرادی كه این كلمه را استفاده می‌كنند این گونه فعالیت‌هاست ما هم فكر می‌كنیم كه این مافیا وجود دارد.
وی اضافه كرد: به رغم تلاش ما برای مبارزه با داروهای قاچاق و تقلبی كماكان این داروها در سطح عرضه كشور توزیع می‌شوند و هنوز بازارهایی مثل ناصرخسرو كه توزیع كننده داروهای قاچاق و تقلبی هستند، وجود دارند همه این مسائل با وجود تلاش‌های وزارت بهداشت برای از بین بردن آن‌ها وجود دارد و این نشان می‌دهد كه فعالیت‌های مافیایی و غیرقانونی در حوزه دارو در كشور ما وجود دارد.
وی گفت: اما این‌كه عده‌ای مرادشان از مافیای دارو، شركت‌هایی باشد كه رسماً به تولید و واردات دارو می‌پردازند و عملكرد شفاف در چارچوب ضوابط و قوانین كشور دارند، درست نیست و این كه این گروه‌ها را مافیای دارو بنامیم، بی انصافی است.
دیناروند افزود: صنعت دارویی كشور ما اكنون 95درصد نیاز دارویی كشور را با كیفیت مطلوب تأمین می‌كند و بی‌انصافی است كه درباره این گروه‌ها چنین اظهار‌نظرهایی كنیم.
وی ادامه داد: در حوزه واردات نیز ما انحصار را شكسته‌ایم و به هیچ عنوان، انحصار واردات نه بر بخش دولتی و نه در بخش خصوصی وجود ندارد بلكه زمینه رقابت آزاد در این عرصه وجود دارد.
معاون وزیر بهداشت گفت: البته شركت‌های دارو‌سازی بزرگ چند ملیتی در دنیا وجود دارند كه گاهی تا 10 درصد بازار دارویی دنیا در اختیار آن‌هاست و ما هم اگر بخواهیم از آن‌ها دارو بخریم باید قدرت این شركت‌ها را بپذیریم، این شركت‌ها در كشور ما هم مثل جاهای دیگر، نمایندگی دارند كه جزء سیستم همان شركت است و انتخاب نمایندگی آن‌ها هیچ ربطی به وزارت بهداشت ندارد.
وی افزود: ‌بعضی از این شركت‌های چند ملیتی یا نمایندگی آن‌ها ممكن است با چند شركت در كشور فعالیت كنند و در این زمینه خودشان تصمیم می‌گیرند.
دیناروند گفت: در كشور ما عرضه رقابت بین شركت‌های تولید كننده و وارد كننده، دارو وجود دارد و به هیچ‌وجه انحصار دارویی وجود ندارد و انحصار بازار دارو در دست یك گروه یا شركت خاص نیست اما ممكن است شركت‌هایی باشند كه قوی‌تر باشند و سهم بیش‌تری در بازار داشته باشند كه این مسئله نگران كننده‌ای نیست چون قانون اجازه فعالیت آزاد به همه را در عرصه رقابت داده است و در این عرصه مافیا وجود ندارد.
وی افزود: مافیای دارو همان است كه به صورت زیرزمینی به واردات قاچاق و توزیع داروهای تقلبی در سطح عرضه می‌پردازند كه وزارت بهداشت نیز شدیداً با آن مخالف است و از هر تلاشی برای برخورد با این گروه‌ها كه سلامت مردم را به مخاطره‌ می‌اندازند كوتاهی نمی‌كند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha