سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۶
سلامت نیوز : دكتر فیروزه جعفری در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به تعرفه‌گذاری موقت درمان سوء مصرف مواد مخدر، گفت: پیش از این بخشنامه‌ای در زمینه تعرفه‌گذاری درمان سوء مصرف مواد به شورای عالی بیمه خدمات درمانی ارسال شده است. اما از آنجا كه روند تعیین و تایید این تعرفه‌ها مقداری زمان‌بر شد، بعضا دانشگاه‌های مختلف و مراكز درمانی كشور تعرفه‌های متفاوتی در زمینه درمان سوء مصرف مواد از بیماران مراجعه كننده، دریافت می‌كردند.

وی ادامه داد: بر این اساس به منظور جلوگیری از افزایش هزینه‌های پرداختی از جیب مردم، تعرفه موقت درمان سوء مصرف از سوی معاون درمان وزارت بهداشت به دانشگاه‌های علوم پزشكی سراسر كشور ابلاغ شد.دكتر جعفری درباره جزئیات تعرفه‌های اعلام شده، گفت: در حال حاضر مهم‌ترین درمان دارویی سوء مصرف مواد در كشور درمان «نگهدارنده با متادون» در مراكز mmt‌ است. بر این اساس تعرفه اعلام شده برای مراكز خصوصی به ازای هر ماه 71 هزار تومان در نظر گرفته شد. همچنین درمان نگهدارنده با «تنتور اپیوم» با احتساب هزینه دارو به ازای هر ماه 76 هزار تومان اعلام شد.

وی افزود: درمان با «بوپرونورفین» نیز بدون احتساب هزینه دارو ماهانه 45 هزار و 300 تومان در نظر گرفته شده است. این تعرفه بابت خدمات است. دارو نیز باید طبق فاكتور به بیمار ارائه و بسته به مقدار دارو هزینه آن از بیمار دریافت شود.دكتر جعفری تاكید كرد: تعرفه‌های اعلام شده تمام خدمات درمان از جمله ویزیت، مشاوره روانشناسی، خدمات مددكاری، انجام آزمایشات ادرار و تشكیل پرونده را شامل می‌شود و بیمار نباید بابت این خدمات پول جداگانه‌ای پرداخت كند.وی درباره تعرفه اعلام شده برای مراكز درمان دولتی نیز گفت: از آنجا كه از محل ردیف‌های اعتباری ستاد مبارزه با مواد مخدر به مراكز درمان دولتی، كمك می‌شود، تعرفه موقت درمان سوء مصرف مواد در این مراكز 30 هزار تومان در نظر گرفته شد.

دكتر جعفری افزود: این بخشنامه در تاریخ پنجم ماه جاری به دانشگاه‌های علوم پزشكی كشور ابلاغ شده و باید طی 2 هفته در تمام مراكز و واحدهای درمان سوء مصرف مواد اجرایی شود.به گفته وی، اساس تعیین تعرفه‌های مذكور، تعریف عنوان شده در پروتكل درمان سوء مصرف مواد است. به این ترتیب هزینه‌های ماهانه ارایه خدمات به یك بیمار احتساب و میانگین آن در نظر گرفته شد.دكتر جعفری تاكید كرد: مهم‌ترین هدف در تعیین تعرفه‌های درمان سوء مصرف مواد آن است كه بیمار حداكثر یك سال تحت درمان باشد.سرپرست اداره پیشگیری، درمان و كاهش آسیب وزارت بهداشت درباره پروتكل درمان مواد محرك نیز گفت: پروتكل درمان مواد محرك در آستانه ابلاغ است و پس از تدوین و تایید این پروتكل باید تعرفه درمان سوء مصرف مواد محرك نیز مشخص شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha