سلامت نیوز :  مهندس محمد جواد محمدی‌زاده، معاون رییس‌جمهوری در مراسم امضای تفاهمنامه همكاری با سازمان دامپزشكی كشور، با بیان اینكه سازمان محیط زیست وظیفه علاوه بر حفاظت از محیط زیست، صیانت وحوش و حیوانات را برعهده دارد، افزود: سازمان دامپزشكی نیز وظیفه حمایت از سرمایه دامی و جلوگیری از ابتلای بیماری‌های مشترك بین انسان و حیوان را دارد كه برای ارتباط نزدیك‌تر و هماهنگی و همكاری مابین دو سازمان محیط زیست و دامپزشكی كشور این تفاهمنامه به امضا رسید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ محمدی‌زاده با اشاره به امكانات سازمان دامپزشكی كشور گفت: سازمان دامپزشكی، مراكز قرنطینه زیادی در سطح كشور دارد كه می‌تواند سازمان محیط زیست را در كنترل هرچه بیشتر دام‌های غیرمجاز و حیوانات وحشی بیمار یاری كند.رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به بحث قاچاق برخی پرندگان گفت: موضوعاتی همچون مبارزه با قاچاق پرندگان، كنترل ورود غیرمجاز دام‌های اهلی و وحشی، مستلزم همكاری بیشتر میان دو سازمان محیط زیست و دامپزشكی كشور داشت كه با انعقاد این تفاهمنامه این مهم محقق شد.

وی با اشاره به انجام تحقیقات علمی متعدد در زمینه حیوانات میان دو سازمان محیط زیست و دامپزشكی كشور گفت: سازمان محیط زیست برای انجام و پیشبرد برنامه‌های خود به تحقیقات زیادی نیاز دارد كه سازمان دامپزشكی كشور می‌تواند محیط زیست را در این زمینه یاری دهد.وی در ادامه سخنان خود در مراسم انعقاد تفاهمنامه میان دو سازمان محیط زیست و دامپزشكی كشور به بحث نگهداری برخی از حیوانات در داخل منازل اشاره كرد و گفت: بسیاری از حیوانات در داخل خانه نگهداری می‌شود و این مساله به سلامت انسان‌ها لطمه می‌زند، چراكه عمدتا صاحبان این حیوانات به بیماری‌های آنان كم‌توجه هستند.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود، به بحث حیوانات وارداتی و مهاجر اشاره كرد و گفت: این حیوانات بعضا به صورت غیرمجاز از مرزها وارد كشور می‌شوند، زمینه را برای شیوع بیماری‌های غیربومی فراهم می‌كند.محمدی‌زاده با اشاره به تعدد مراكز قرنطینه سازمان محیط زیست گفت: سازمان دامپزشكی كشور می‌تواند محیط زیست را در كنترل و قرنطینه حیوانات غیربومی یاری دهد.محمدی‌زاده با بیان اینكه مفاد این تفاهمنامه هر شش ماه یك بار مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، گفت: مفاد این تفاهنامه به گونه‌ای است كه قابلیت ورود به كتب درسی و واحدهای درسی دانشگاهی را دارد.

وی در پایان با بیان اینكه سازمان دامپزشكی دارای آزمایشگاه‌های مجهز و معتبری است، گفت: با امضای این تفاهنامه سازمان محیط زیست نیز می‌تواند در جهت پیشبرد اهداف خود از این آزمایشگاه‌ها استفاده كند.

رییس سازمان دامپزشكی:

25 درصد بیماری‌های مشترك ما بین انسان و حیوان ریشه در حیوانات وحشی دارد

سازمان دامپزشكی كشور به طور جدی پیگیر مسائل زیست‌محیطی كشتارگاه‌های سنتی است

به گزارش ایسنا، دكتر دستور، معاون وزیر جهاد كشاورزی و رییس سازمان دامپزشكی كشور نیز در این مراسم با بیان اینكه دو سازمان محیط زیست و دامپزشكی كشور زمینه‌های همكاری بسیاری دارند، گفت: هر دو سازمان می‌توانند با حفظ و رعایت قانون و چارچوب وظایف همكاری‌های زیادی با یكدیگر داشته باشند.

وی با اشاره به آمار سازمان‌های جهانی در 60 سال گذشته 144 مورد بیماری مشترك میان انسان و حیوان با منشاء حیوانات وحشی به ثبت رسیده است كه می‌توان گفت 25 درصد بیماری‌های مشترك ما بین انسان و حیوان ریشه در حیوانات وحشی دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بحث قاچاق دام از طریق مرزهای كشور اشاره كرد و گفت: همكاری‌های دو سازمان محیط زیست و سازمان دامپزشكی موجب كاهش ورود قاچاق دام می‌شود.

وی همچنین در مورد نقش همكاری‌های دوجانبه میان این دو سازمان گفت: این سازمان درصدد راه‌اندازی آزمایشگاه‌های معتبر و مرجع در زمینه مطالعه بر حیوانات است كه تاكنون 10 آزمایشگاه راه‌اندازی و در سال 91 چهار آزمایشگاه دیگر به مرحله بهره‌برداری خواهد رسید كه تمام این امكانات در خدمت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد.

وی با اشاره به امكانات فنی سازمان دامپزشكی كشور گفت: بیش از 750 واحد فنی از جمله پست‌های قرطینه و خانه‌های بهداشت در سراسر كشور داریم كه می‌توانند در ارائه خدمات پیشگیرانه و درمان برای دام‌ها مثمرثمر باشند.

وی با بیان اینكه بیش از 4300 واحد كلینیك دامپزشكی در سراسر كشور مشغول به فعالیت هستند، گفت: یكی از برنامه‌های این سازمان آن است كه این كلینیك‌ها در زمینه حیات وحش فعالیت كرده و آموزش‌های لازم را به متصدیان باغ‌وحش‌ها و دارندگان حیوانات وحشی ارائه دهند.

رییس سازمان دامپزشكی كشور در ادامه با بیان اینكه یكی از ایرادات اصلی این سازمان به كشتارگاه‌های سنتی، عدم توجه به مسائل و مشكلات در حوزه محیط زیست گفت: سازمان دامپزشكی كشور به طور جدی پیگیر مسائل زیست‌محیطی كشتارگاه‌های سنتی است.

وی با بیان اینكه در حال حاضر 60 واحد كشتارگاه صنعتی مجوز فعالیت خود را دریافت كرده‌اند، گفت: در حال حاضر تعداد 220 كشتارگاه طیور در سراسر كشور مشغول فعالیت است و فعالیت‌های عمرانی 50 كشتارگاه دیگر نیز در دست اقدام است كه با همكاری سازمان محیط زیست می‌توان شرایط بهتری برای این كشتارگاه‌ها رقم زد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha