سلامت نیوز : یک فوق تخصص نورولوژی با بیان اینکه با بهره گیری از روش نوین «درمان داخل رگی» گام بزرگی در درمان سکته‌های مغزی برداشته شده است، گفت: به کمک این روش می‌توانیم گرفتگی عروق آن دسته از بیماران سکته مغزی که قبل از ۶ ساعت به مرکز درمانی رسانده‌اند را، برطرف کرده و آسیبهای ناشی از سکته مغزی را کاهش دهیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ؛ عسکر قربانی درباره روشهای نوین درمان سکته‌های مغزی در کشور گفت: روش اندووسکولار، علم نوپایی است که عمر کمتر از ۱۵ سال در دنیا دارد. وی افزود: در روش اندووسکولار، ابتدا از طریق سرخرگ اصلی پا (سرخرگ رانی) وارد بدن و پس از آن از آئورت وارد سرخرگ مغزی می‌شوند. دبیر نوزدهمین کنگره سالانه نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی ایران با اشاره به اینکه مغز چهار سرخرگ اصلی دارد که خونرسانی به مغز از طریق آن‌ها انجام می‌شود، تصریح کرد: در درمان بیماریهای رگهای مغز ونخاع نظیر تومورهای پررگ، کلافهای مادرزادی (AVM)، آنوریسم‌ها (تاول‌ها یابادکنکی شدن رگهای مغزی) و همچنین در مواردی که انجام جراحی سخت باشد و یا بیمار ترجیح بدهد جمجمه‌اش باز نشود از این روش بهره می‌گیرند.

قربانی ادامه داد: تحت شرایط معین و به کمک تجهیزات بسیار ظریف، سوراخی با قطر کمتر از یک میلی متر ایجاد و دستگاه وارد ناهنجاری رگی می‌شود و جراح از این طریق مشکل را برطرف می‌کند. این فوق تخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه با بهره گیری از این روش گام بزرگی در جهت درمان سکته‌های مغزی در چند ساعت نخست پس از وقوع عارضه برداشته شده است، گفت: به کمک این روش می‌توانیم گرفتگی عروق آن دسته از بیماران سکته مغزی را که قبل از ۶ ساعت و حداکثر تا ۸ ساعت به مرکز درمانی مراجعه رسانده‌اند را برطرف کرده و آسیبهای ناشی از سکته مغزی را در بیمار کاهش دهیم.

وی افزود: به گونه‌ای که میزان آسیب در صورت مراجعه در ساعات اولیه بسیار جزئی شده و دیگر عوارضی چون فلج نیمی از بدن، از دست دادن قدرت گفتار و در برخی موارد مرگ را مشاهده نمی‌کنیم. این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، درباره شانس موفقیت درمانی روش نوین درمان داخل رگی مغز توضیح داد: میزان موفقیت درمانی تا حدود زیادی به زمان مراجعه بیمار بستگی دارد. قربانی تصریح کرد: اگر بیمار را در بازه زمانی کمتر از سه ساعت به مرکز درمانی برسانند، روش درمان سیاهرگی، و اگر نتیجه بخش نبود درمان داخل سرخرگی برای وی استفاده می‌شود. آخرین راهکار نیز تزریق داروی rtPA است که اکنون درچند مرکز درمانی در تهران و شهرستان انجام می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به نتایج حاصل از یک مطالعه تحقیقاتی در یکی از بیمارستانهای بزرگ تهران، عنوان کرد: به طور معمول حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد افرادی که به عارضه سکته مغزی دچار می‌شوند، جان خود را از دست می‌دهند و حدود ۳۰ درصد از کار افتاده و فلج می‌شوند. دبیر نوزدهمین کنگره سالانه نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی ایران افزود: برای ۶۰ درصد باقی مانده نیز اگر درمانهای مناسبی به کار گرفته شود و به موقع به مرکز درمانی برسند، می‌توانند زندگی عادی خود را از سرگرفته و با وجود آسیبهای جزئی زندگی مستقلی داشته باشند. نوزدهمین کنگره نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی ایران به همت انجمن مغزو اعصاب ایران از تاریخ ۱۹ تا ۲۲ اردیبهشت ماه جاری در سالن همایشهای صدا و سیما برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha