سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۴
کد خبر: 47327
سلامت نیوز : دکتر سیدعلی صفوی نایینی- مجری طرح در گفتگو با مهر، با بیان اینکه دستگاه ناوبری حین عمل جراحی دستگاهی به جراح کمک می کند، افزود: این دستگاه در حین جراحی به جراح کمک می کند تا موضع جراحی را به صورت دقیق و با کیفیت مناسب تر تعیین کند.

وی بیشترین کاربرد این دستگاه را در جراحی های قاعده جمجمه و گوش و حلق و بینی دانست و اظهار داشت: این دستگاه برای جراحان گوش و حلق و بینی، مغز و اعصاب، قاعده جمجمه و ستون فقرات کاربرد دارد. از این دستگاه می توان برای رفع تومورهای بینی و سینوس و عفونتهای پیشرفته ای که به درمانها پاسخ نداده اند، بهره برداری کرد.  نائینی با بیان اینکه این دستگاه یافته های CT اسکن و MRI را در قبل و بعد از جراحی با هم انطباق می دهد، ادامه داد: بر این اساس در طول عمل جراحی پزشک را یاری می کند به این ترتیب که بر اساس اطلاعاتی که دستگاه از بیمار دریافت کرده و دوربینی که در اتاق عمل در مقابل بیمار نصب شده است، دستگاه دائما به پزشک هشدار می دهد که در هر لحظه به کدام عصب و ورید بیمار نزدیک می شود.
 
مجری با تاکید بر اینکه این دستگاه در طول جراحی به پزشک دقت مضاعف می دهد، یادآور شد: دقت و کیفیت تشخیص این دستگاه 2 میلیمتر است. بر اساس نظر سازمان بهداشت جهانی در صورتی که دقت دستگاه های ناوبری جراحی بالاتر از 2 میلیمتر باشد فاقد استاندارد است که با توجه به میزان دقت دستگاه طراحی شده این دستگاه از استانداردهای لازم برخوردار است.  وی با بیان اینکه این دستگاه علاوه بر جراحی های گوش و حلق و بینی، مغز و اعصاب، قاعده جمجمه و ستون فقرات کاربردهای دیگری نیز دارد، خاطر نشان کرد: از این دستگاه می توان در شیمی درمانی های موضعی مورد استفاده قرار گیرد به این ترتیب که به جای اینکه داروی شیمی درمانی از طریق رگهای بزرگ، تزریق و وارد گردش خون شود می توان به صورت هدفمند با استفاده از سوزنهای خاص دارو را وارد موضع مورد نظر کرد. در این صورت داروی شیمی درمانی در محل مورد نظر وارد می شود نه در کل بدن.
 
نائینی کاربرد دیگر دستگاه ناوبری جراحی را در پرتودرمانی برای درمان تومورهای بدخیم دانست و یادآور شد: این دستگاه در بیمارستانهای امام خمینی و مسیح دانشوری نصب شده است و تاکنون 100 مورد جراحی در زمینه های بینی و سینوس و قاعده جمجه انجام شده است.  عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به سابقه استفاده از این دستگاه در دنیا، اضافه کرد: در سالهای اخیر 5 هزار دستگاه ناوبری جراحی در مراکز جراحی های پیچیده گوش و حلق و بینی قاعده جمجمه و ستون فقرات دنیا خدمات مورد نظر را به کاربران ارائه می دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha