سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۸
کد خبر: 47344

از ابتدای تصویب این قانون و در حدود سالهای ۸۵تا۸۶بحث کاهش ساعات کاری پرستاران مطرح بود و در‌‌نهایت در سال ۸۸، قانون ارتقای بهره وری به منظور افزایش کیفیت کاری پرستاران تصویب شد.

سلامت نیوز : دبیر کل خانه پرستار در گفتگو با سینا نیوز با اشاره به قانون ارتقای بهره وری گفت: از ابتدای تصویب این قانون و در حدود سالهای ۸۵تا۸۶بحث کاهش ساعات کاری پرستاران مطرح بود و در‌‌نهایت در سال ۸۸، قانون ارتقای بهره وری به منظور افزایش کیفیت کاری پرستاران تصویب شد.

شریفی مقدم با اشاره به عدم پذیرش تعداد زیادی از پرستاران از سوی وزارت بهداشت، تصریح کرد: بر اساس مصوبات موجود، باید ۲۳هزار پرستار استخدام می‌شدکه متاسفانه این امر محقق نشد و بر خلاف گفته‌های وزارت بهداشت مبنی بر استخدام پرستاران، این استخدام‌ها در محلی که باید انجام می‌شده است، اتفاق نیفتاد.

ارتقایی که در قرارداد‌ها اجرایی شد نه در ساعات کاری
وی با بیان آمار وزارت بهداشت مبنی بر تعداد پرستاران، خاطر نشان کرد: با توجه به آمار ۷۰هزارنفری پرستاران در وزارت بهداشت است و همچنین ماهیت و روح قانون ارتقای بهره وری که بر کاهش ساعات کاری پرستاران تاکید می‌کند، ارتقا تنها در نوع قرارداد‌ها صورت گرفته است و عملا کاهش ساعات کاری به طرزچشم گیری محسوس نیست.

ارتقای بهره وری، قانونی که تنها محدودیت‌هایش اعمال می‌شود
دبیر کل خانه پرستار قانون ارتقای بهره وری را همراه با محدودیت دانست و افزود: قانون کاهش ساعات کاری پرستاران با محدودیت‌هایی نیز همراه است که در حال حاظر شاهد اجرای آن‌ها هستیم که یکی از آن‌ها بحث استراحت پرستاران است به طوری که قبل از این قانون، ساعت استراحت پرستاران شیفت شب متناسب با حجم کار بین ۱۲تا۵صبح، در حدود ۳ساعت بود که امروز برچیده شده است. وی ادامه داد: طبق قانون ارتقای بهره وری پرستارشیفت شب نباید خواب شبانه داشته باشدبه همین منظور تخت استراحت پرستاران جمع آوری شده و این افراد مرتبا از سوی سر پرستار بخش در حال کنترل شدن هستند.

جمع آوری امضا در جهت ارتقای اجباری
شریفی مقدم با اشاره به یکی دیگر از محدودیت‌های این قانون، اظهار داشت: بر این اساس، پرستاران تنها باید یک شیفت کار کرده و از انجام کار دوم نیز خود داری کنند، از این رو حتی از برخی از پرستاران مبنی بر کار در یک محل امضا جمع شده است و با توجه به اینکه افزایش حقوق‌ها نیز صورت نگرفته است بسیاری از پرستاران مجبور به انجام چند کار هستند. دبیر کل خانه پرستار تصریح کرد: بر اساس نظر سنجی‌ها، بسیاری از پرستاران بین کاهش ساعات کاری وپرداخت مابه التفاوت‌ها، خواهان کاهش ساعات کاری هستند که متاسفانه در حال حاضر عکس آن در حال اجرا شدن است، به طوری که از ۴۴ساعت در هفته باید ۸ساعت کم شود که در حال حاضر این امر اجرا نمی‌شود.
وی در پایان خاطر نشان کرد: پرستاران شیفت شب به منظور افزایش بهره وری و همچنین کاهش خطاهی حین کار به چند ساعت استراحت در طی شیفت کاری نیاز دارند و بدون حتی یک پلک به هم زدن کار، احتمال بروز خطا بیشتر خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha