سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۸
کد خبر: 47346

یکی از چالش‌های جدی در کشور ما عدم کاربردی بودن تحقیقات پایه است. تحقیقات بنیادی خوبی در ایران صورت می‌پذیرد و شاهد رشد روزافزون کشور در زمینه انتشار مقالات در دنیا هستیم ولی کمتر این تحقیقات، کاربردی برای ارتقای خدمات سلامت در جامعه دارند.

سلامت نیوز : دکتر نجم الدین کلانتری فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی در گفت‌و‌گو با سینانیوز عنوان کرد: «در شهرستان گرگان فعالیت می‌کنم و متاسفانه در شهرستان‌ها امکانات آزمایشگاهی برای تشخیص بیماری‌های ایمونولوژیکی نداریم و به ناچار باید بیماران را به تهران ارجاع دهیم.»

وی ادامه داد: «بیماری‌های نقص ایمنی بیماری‌های شایعی در کل جهان نیستند اما در صورتیکه دیر تشخیص داده شوند عوارض زیادی داشته و غیرقابل بازگشت است.» این فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی توضیح داد: «از بزرگ‌ترین مشکلات خانواده‌ها بار اقتصادی است. به طور نمونه داروی IVIG که باید حداقل ماهی یکبار استفاده شود مشکلات زیادی دارد. علی رغم حمایت مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی اما در تامین دارو و هزینه‌ها بیماران سختی‌های زیادی وجود دارد.» دکتر نجم الدین کلانتری در پایان خاطرنشان کرد: «از سوی دیگر نیز بیمه تامین اجتماعی دارو‌ها را به صورت رایگان در اختیار بیماران قرار نمی‌دهد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha