به گفته پژوهشگران، استفاده روزانه از آسپرین ممکن است خطر مرگ بیماران مبتلا به سرطان روده را تا یک سوم کاهش دهد.

سلامت نیوز :  این تحقیق روی ۴۵۰۰ بیمار مبتلا به سرطان روده صورت گرفته است. نتایج این تحقیقات در مجله بریتانیایی سرطان منتشر شده است.

بخشی از این بیماران، مقدار کمی (۸۰ میلی گرم یا کمتر) آسپرین مصرف می کردند. این مقدار آسپرین به اشخاص مبتلا به بیماری های قلبی توصیه می شود.با این حال، کارشناسان می گویند که تجویز آسپرین برای بیماران مبتلا به سرطان روده هنوز زود است.شواهد زیادی وجود دارد که آسپرین احتمالا از رشد برخی از غده های سرطانی جلوگیری می کند. جدیدترین تحقیقات نیز حاکی از آن است که آسپرین احتمالا از ایجاد غده های سرطانی جلوگیری می کند یا گسترش این غده ها را کند می سازد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا ؛ اما آسپرین ممکن است عوارض جانبی ناخوشایند و خطرناکی نیز داشته باشد. این دارو ممکن است در شمار بسیار کمی از بیماران مشکلاتی برای غشای معده به وجود بیاورد و یا باعث خونریزی داخلی شود.بیشتر بیماران برای جلوگیری از سکته مغزی یا قلبی از آسپرین استفاده می کردند. بر اساس این تحقیقات، مصرف آسپرین برای هر دوره زمانی پس از تشخیص خطر مرگ بر اثر سرطان روده را حدود ۲۳ درصد کاهش می دهد. خطر مرگ بیمارانی که پس از تشخیص سرطان روده، برای 9 ماه آسپرین مصرف کنند، ۳۰ درصد کاهش می یابد.آسپرین در آن دسته از افرادی که پس از ابتلا به سرطان روده به مصرف آن آغاز می کنند، در مقایسه با افرادی که پیش از تشخیص ابتلا به سرطان آسپرین مصرف کرده اند، تاثیر بیشتری در کاهش خطر مرگ دارد.به گفته پژوهشگران ممکن است آنهایی که آسپرین مصرف می کنند و با وجود این، دچار سرطان روده می شوند، آنچنان تومور بدخیمی داشته باشند که مصرف آسپرین هم تاثیر نداشته باشد.دکتر «گریت یان لیفرس»، سرپرست این گروه تحقیقاتی از دانشگاه لایدن گفت: «آسپرین نباید به عنوان جایگزینی برای دیگر درمان ها دیده شود. به طور مثال نمی توان آسپرین را جایگزین شیمی درمانی کرد. اما از این دارو می توان به عنوان یک درمان مکمل تاثیرگذار استفاده کرد.»او گفت: «ممکن است برای برخی افراد مسن تر که دچار بیماری های دیگری نیز هستند، شیمی درمانی ممکن نباشد. اغلب، افراد مسن تر هستند که دچار سرطان روده می شوند. به این ترتیب نتایج به دست آمده می تواند گام مهمی برای معالجه این نوع سرطان و به خصوص برای این گروه از بیماران باشد. اما ما برای اطمینان کامل باید بیشتر تحقیق کنیم.»«سارا لاینس» از پژوهشگران سرطان در بریتانیا نیز گفت: «ما هنوز نمی توانیم به مردم توصیه کنیم که برای جلوگیری از سرطان شروع به مصرف آسپرین کنند. در مورد عوارض جانبی سوالاتی وجود دارد که باید به آنها جواب داده شود. مثلا این احتمال وجود دارد که احتمال خونریزی داخلی با مصرف آسپرین بیشتر شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha