سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۶
کد خبر: 47366
سلامت نیوز : مصوبه جدید دولت که مطابق آن 1150 میلیارد تومان از بودجه سلامت کشور به وزارت راه و شهرسازی تعلق گرفته است باعث شد تا حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نسبت به این اقدام واکنش نشان دهد.وی گفت: علت این تخصیص بودجه را نمی دانم و مسئولان وزارت بهداشت هم اطلاع ندارند، اما از کمیته تطبیق قوانین مجلس خواسته ایم تا این مصوبه که خلاف قانون است را حذف کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران ؛ وی این مصوبه را حاتم بخشی میلیاردی از بودجه سلامت کشور دانسته و اظهار داشت: بند «ب» ماده 34 قانون برنامه پنجم توسعه بر تحقق اموری نظیر «تحقق شاخص عدالت در سلامت»، «کاهش سهم هزینه‌های مستقیم مردم و کمک به تامین هزینه‌های درمان»، «ایجاد دسترسی عادلانه مردم به خدمات بهداشتی درمانی»، «تقلیل وابستگی گردش امور واحدهای بهداشتی درمانی به درآمدهای اختصاصی»، «تربیت نیروی متخصص مورد نیاز» و مواردی از این قبیل تاکید دارد اما بودجه‌ای که در قانون بودجه سال 91 برای این امور مهم اختصاص یافته است با یک مصوبه هیئت وزیران صرف امور دیگر خواهد شد.


وی اظهار داشت: شکایت کتبی علیه دولت به دیوان محاسبات کشور و سازمان بازرسی ارسال کرده ایم و منتظر نتیجه هستیم. این کار خلاف قانون است و از رییس تطبیق مصوبات دولت با قوانین تقاضا کرده‌ام تا سریعاً نظر خود را راجع به این مصوبات دولت ارائه دهد.شهریاری اضافه کرد: من وقتی با برخی وزیران صحبت کردم آنها خبر نداشتند. به نظر می‌رسد این مصوبات تصمیم شخصی رئیس جمهور است و توسط معاون اول رئیس جمهور به عنوان مصوبه هیئت وزیران ابلاغ می‌شود. هنوز موفق نشده‌ام با شخص وزیر بهداشت صحبت کنم اما تا آنجایی که شنیدم مدیران وزارت بهداشت هم اطلاعی نداشتند.


**کسری بودجه و طرح های بر زمین مانده سلامت

شایان ذکر است این اقدام دولت در حالی صورت می گیرد که معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت از کسر بودجه چندین میلیاردی این وزارتخانه خبر داده است و سایر مسئولان این وزارتخانه از جمله مدیرکل منابع انسانی نیز اجرای طرح جذب 10600 نیروی باقیمانده از برنامه چهارم توسعه را که در جهت تکمیل کادر پرستاری تخت های جدید بیمارستانی صورت می گیرد، منوط به جذب اعتبارات لازم دانسته است.

بنا بر این گزارش علاوه بر این وزیر بهداشت نیز بارها از راه اندازی 77000 تخت جدید با توجه به افتتاح بیمارستان های جدید طی سال گذشته و امسال خبر داده و تامین نیروی انسانی لازم برای این تخت ها را نیز ضروری دانسته است. بنا بر اعلام دفتر پرستاری این وزارتخانه امروزه برای هر تخت بیمارستانی در شکل استاندارد آن نیاز به دو نیروی پرستاری است.گفتنی است اجرای بسیاری از طرح های بر زمین مانده دولتی در بخش سلامت اعم از پزشک خانواده و نظام ارجاع نیز نیازمند اعتبارات لازم است و از سوی دیگر هدفمندی یارانه ها نیز که به زودی وارد فاز دوم اجرا می شود هزینه های تاسیسات بیمارستان های فرسوده تهران و کشور را به فلک رسانده و معلوم نیست اعتبارات لازم برای سر به سر شدن هزینه ها و اعتبارات در این بخش ها، با سرازیر کردن اعتبارات سلامت به سایر وزارتخانه ها چگونه تامین خواهد شد!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha