رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت گفت: سالانه حدود 11 میلیون کودک در جهان قبل از 5 سالگی می‌میرند و حداقل یک چهارم این موارد با واکسن قابل پیشگیری است.

سلامت نیوز :  محمد مهدی گویا، افزود: بنابر تأیید سازمان جهانی بهداشت و صندوق کودکان ملل متحد، ایمن سازی مؤثرترین اقدام بهداشتی شناخته شده بعد از تأمین آب آشامیدنی سالم در تأمین سلامت جامعه است و واکسنها و ایمن سازی نقش بسیار مهمی در سلامت جوامع در یک قرن اخیر داشته است.

وی افزود: در منطقه مدیترانه شرقی در سال 2008 حدود 3/1 میلیون کودک زیر 5 سال فوت کردند و 20 درصد این موارد به علت بیماری های قابل پیشگیری با واکسن رخ داده است.رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت تصریح کرد: بر اساس پیش بینی سازمان جهانی بهداشت، با بکارگیری واکسن های رایج و مورد استفاده در جهان، سالانه از بیش از 2 میلیون مرگ جلوگیری می‌شود واکسن ها علاوه بر پیشگیری از مرگ، سبب بهبود کیفیت زندگی از طریق پیشگیری از ناتوانی از بیماریها می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ گویا ادامه داد: طبق بررسی‌های انجام شده در اوایل پیروزی انقلاب، حداکثر پوشش ایمن سازی کودکان، 30 درصد و ایمن سازی زنان باردار علیه کزاز، 7/3 درصد بوده است.

وی اضافه کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به موازات شکل گیری شبکه‌های بهداشتی درمانی در کشور و تربیت و بکارگیری کارکنان بهداشتی، افزایش پوشش ایمن سازی کودکان زیر یک سال کشور به بیش از 90 درصد در سال 1369 و بالای 95 درصد در سال 1375 بود.رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت ابراز داشت: در حال حاضر همه کودکان کشور علیه بیماری‌های دیفتری، سیاه سرفه، کزاز، فلج اطفال، سرخک، سرخجه، اوریون، سل و هپاتیت B واکسینه می شوند.

گویا ادامه داد: بیماری سرخک، سرخجه مادرزادی و کزاز نوزادی در مرحله حذف قرار دارد و 11 سال است که کشور عاری از فلج اطفال است و بیماریهای دیفتری، سیاه سرفه و اوریون کنترل شده‌اند.هفته واکسیناسیون 9 تا 15 اردیبهشت در 3 دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، هرمزگان و ایلام با هدف افزایش حساسیت فعالان حوزه سلامت به ویژه در بخش خصوصی، افزایش پوشش ایمن سازی در همه مناطق با تأکید بر نواحی دور افتاده و افزایش آگاهی و تقویت انگیزه خانواده ها در مورد ایمن سازی تمام افراد خانواده به خصوص کودکان برگزار می شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha