چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۲
کد خبر: 47411

به گزارش سرویس اجتماعی برنا اسکولیوز یا کج پشتی جانبی ستون فقرات ممکن است به دلیل شرایط وضعیت‌های ناردست که در طول شبانه روز در پیش می‌گیریم ایجاد شود که به آن کج پشتی وضعیتی می‌گویند با به علت بیماری‌های عضلانی- اسکلتی، مشکلات مادرزادی یا وضعیت نامناسب جنینی به وجود آید که به آن کج پشتی ساختاری گویند.

اسکولیوز (کج پشتی) منشا کمردد و گردن دردهای مدرن است
سلامت نیوز : اسکولیوز یا کج پشتی جانبی ستون فقرات ممکن است به دلیل شرایط وضعیت‌های ناردست که در طول شبانه روز در پیش می‌گیریم ایجاد شود که به آن کج پشتی وضعیتی می‌گویند با به علت بیماری‌های عضلانی- اسکلتی، مشکلات مادرزادی یا وضعیت نامناسب جنینی به وجود آید که به آن کج پشتی ساختاری گویند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا ؛ نوع ساختاری برگشت ناپذیر است و درمان آن از روش‌های جراحی تا حدی امکان پذیر است ولی نوع وضعیتی با استفاده از روشهای غیر تهاجمی (فیزیوتراپی و تمرین درمانی) اتخاذ روش‌های مناسب و از همه مهمتر اصلاح شرایط و وضعیت‌های تشدید کننده کاملا قابل درمان است.

انواع کج پشتی: ساده و مرکب

در کج پشتی ساده فقط یک قوس جانبی ستون فقرات وجود دارد در مرکب بیش از یک قوس جانبی در ستون فقرات دیده می شود که یک قوس اصلی است و قوس‌های دیگر برای جبران قوس اول به مرور ظاهر می شوند.

علل ایجاد کج پشتی وضعیتی:

1- کوتاهی در برخی از عضلات پا
2- اختلاف در طول دو پا
3- گرفتگی در مفصل پشتی بین ستون فقرات و لگن به طور یکطرفه
4- از همه شایعتر اتخاذ حالت نامناسب در زندگی و کار، به طور مثال عادت به کج نشستن پشت میز یا میز تحریر برای دانش آموزان، نشستن طولانی روبروی کامپیوتر یا پلی استیشن، عادت به لم دادن روی دنده در حین رانندگی و استفاده طولانی از تلفن در حین کار و ...

عوارض و علائم کج پشتی: 
1- درد: مهمترین و شایع ترین عوارض ناشی از کج پشتی درد است که این درد به صورت نقطه‌ای (و نه منطقه ای) گزارش می‌شود. اگر اسکولیوز از نوع ساده و یک قوسی باشد نقطه اصلی درد وسط قوس به سمت تحدب است معمولا در این موارد فرد از درد ممتد در قسمت میانی پشت روی ستون فقرات (حدودپنج انگشت پایین تر از برجستگی پشت گردن) شکایت دارد که مانند قولنجی است که به هیچ حالتی شکسته نمی‌شود (بنابر گزارش خود بیماران) در اسکولویز چند قوسی تعداد نقاط درد با توجه به تعداد قوس‌ها افزایش می‌یابد.

عمدتاً این نوع کج پشتی از نوع دو قوسی است که در این موارد فرد یک نقطه درد در جایی که قبلاً ذکر شد یا در قسمت پایین و وسط ستون فقرات (سه چهار انگشت بالاتر از کمر بند) دارد و نقطه دیگر روی برجستگی پشت گردن یا کمی پایین تر از آن است. در این موارد زمانی که فرد گردن خود را به پایین خم می کند دچار افزایش جدی درد گردنی می شود. همچنین صبح ها پس از بیدار احساس سنگینی و درد در ناحیه پایین ستون فقرات در فرد وجود دارد. در نتیجه این دردها به مرور میزان تحرک ستون فقرات کاهش می‌یابد و فرد احساس خشکی در تنه مخصوصا شب قبل از خواب و صبح پس از بیدار شدن می‌کند.

2- اختلال در عملکرد قبلی تنفسی: با توجه به این که کج پشتی موجب به هم خوردن شکل طبیعی ستون فقرات می‌شود می‌توانید عوارضی مانند تنگی نفس (مخصوصا زمانی که درد افزایش می‌یابد) را ایجاد کند که موجب کاهش ظرفیت عملکردی ریه و در نتیجه اختلال در کارکرد قبلی می شود. همچنین از آنجاییکه عضلات بین دنده ای یک طرف از قسمت ستون فقرات به علت کج پشتی در انقباض و فشار دایمی هستند، ممکن است این فشار را به قسمت های دنده ای در سمت انحراف انتقال دهند (مثلاً باعث درد درسمت چپ سینه می‌شود که ممکن است شبیه علایم ناراحتی‌های قلبی باشد).

3- اختلال عصبی و علایم فتق دیسک: با توجه به اینکه کج پشتی موجب می‌شود مهره‌ها به یک سمت منحرف شوند، در نتیجه ار این انحراف طولانی شود می‌تواند باعث فتق یک طرف دیسک‌های مهره‌ای ما بین مهره‌های درگیر شود. بنابراین پس از مدتی فرد که دچار اسکولیوز است به مرور ممک است به علایم فتق دیسک (مانند تیر کشیدن عصبی در کمر، لگن و اندام تحتانی) مبتلا شود و در نتیجه مسیر درمان کاملاً تغییر کند.

4- اختلال درراه رفتن: کج پشتی ( مخصوصا اگر به دلیل کوتاهی در برخی عضلات پا یا اختلاف در طول دو پا باشد) موجب برهم خوردن تعادل و یکسانی در عضلات دو طرف می شود و می‌تواند بر قرینگی در راه رفتن تاثیر منفی بگذارد که این اختلال در قرینگی در دوین فرد مشهود تر است. در این موارد فرد احساس می‌کند که در راه رفتن و دویدن هر دو پا را با یک قدرت بر زمین نمی‌گذارد.

شناسایی ظاهری فرد مبتلا به کج پشتی:

این افراد وقتی به طور عادی می‌ایستند، هر دو شانه در ارتفاع یکسانی قرار ندارد و شانه‌ای که در سمت کج پشتی قرار دارد پایین تر از دیگری است. معمولا این افتادگی یک طرف شانه به سمت غالب فرد بستگی دارد. مثلا فردی که چپ دست است شانه چپ پایین تر است و بالعکس در کج پشتی‌های ترکیبی و چند قوسی به دلیل پیچیدگی، شناسایی مسیر قوس‌ها باید توس کارشناس صورت گیرد چرا که شناسایی مسیر درست قوس‌ها اساس انتخاب تمرینات درمانی مناسب است.

پروسه درمانی:

همانطور که گفته شد اولین و مهمترین قدم در درمان اصلاح عادات بد و شرایط تشدید کننده کج پشتی است در مواردی که علت کج پشتی گرفتگی یک طرفه، در مفصل پشتی بین ستون فقرات و لگن است ابتدا باید توسط متخصص این مفصل آزاد شود و سپس درمان آغاز شود.

ورزش مناسب برای کج پشتی‌های ساده:

ابتدا باید مسیر انحراف معین شود. به طور مثال در فردی که دچار انحراف ستون فقرات به سمت راست شده است ورزش‌ها به این شرح است:

ورزش 1: فرد با دست راست خود از میله بارفیکس (یا چیزی شبیه به آن) آویزان می شود به طوریکه پاها او بر روی پنجه روی زمین قرار دارد. باید به مدت 15 تا 30 ثانیه در این وضعیت قرار گیرد این حرکت را 3 تا 5 بار تکرار می‌کند.

ورزش 2: فرد در وضعیت نشسته تشهد قرار می گیرد سپس کف هر دو دست را به حالت کاملا کشیده در جلو خود روی زمنی می گذارد (حالتی شبیه کششی که گربه به بدن خود می دهد) سپس در حالی که سر خود را آرام آرام پایین تر می برد، دست‌ها را در جهت جلو حرکت می دهد تا جاییکه در تمام تنه خود احساس کشش کامل کند. وقتی به این وضعیت رسید به آرامی مسیر کشش هر دو دست را به سمت چپ حرکت می دهد تا جاییکه حداکثر کشش در سمت راست تنه ایجاد شود. در این وضعیت نیز 15 تا 30 ثانیه باقی می‌ماند. تعداد تکرار آن به توانایی فرد بستگی دارد و از 2 تا 4 متغیر است.

ورزش 3: این ورزش مخصوص افرادی است که به طور طولانی مدت رانندگی می کنند چنین فردی می تواند در حین رانندگی (در مواقعی که احتیاج به تعویض دنده ‌جود ندارد) دست راست خود را به در بالاترین قسمت فرمان ماشین قرار دهد.

توجه مهم: افرادی که دچار درد حاد هستند یا با انجام این ورزش‌ها با افزایش درد غیر قابل تحمل مواجه شدند و نیز افرادی که دچار کج پشتی ترکیبی هستند باید قبل از اقدام به ورزش به پزشک، متخصص مراجعه کرده و با صلاحدید وی اقدام به درمان فیزیوتراپی نمایند. در موارد بسیار حاد ممکن است ضروری باشد که با صلاحدید پزشک به مهندسین ارتوپدی فنی مراجعه و از وسایل کمکی مانند بریس استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha