چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۲

شیوع مواد مخدر صنعتی در كشور و استقبال از این مواد به گونه‌ای است كه قیمت این مواد با سرعتی باور نكردنی كاهش پیدا كرده است. این مواد در نیمه دوم سال گذشته و اوایل امسال برای هر كیلو شیشه 3 و نیم میلیون تومان و كراك 11 میلیون تومان رسیده است.

سلامت نیوز:كاهش قیمت و در دسترس بودن مواد مخدر از عوامل افزایش اعتیاد در كشور است. این در حالی است كه هر سال بر میزان كشفیات مواد مخدر در كشور افزوده می‌شود اما در مقابل آمار معتادان نیز روز به روز افزایش پیدا می‌كند. شیوع مواد مخدر صنعتی در كشور و استقبال از این مواد به گونه‌ای است كه قیمت این مواد با سرعتی باور نكردنی كاهش پیدا كرده است. این مواد در نیمه دوم سال گذشته و اوایل امسال برای هر كیلو شیشه 3 و نیم میلیون تومان و كراك 11 میلیون تومان رسیده است.

دكتر مجید ابهری، آسیب‌شناس اجتماعی با اشاره به تغییر الگوی مصرف مواد مخدر از سنتی به صنعتی در كشور به تهران امروز می‌گوید:‌ «با توجه به فراوانی و ارزانی و سهولت در مصرف روانگردان‌ها مافیای مواد مخدر با حمایت ناتوی فرهنگی و سازمان‌های جاسوسی موساد و سیا اقدام به گسترش تولید روانگردان‌ها در مرزهای شرقی ایران كرده و پیش سازه‌های اینگونه مواد را

به صورت نسیه و اعتباری در اختیار تولید كنندگان قرار داده است

وی با اشاره به این نكته كه مافیا با آموزش تولید مواد روانگردان راه را برای مصرف بیشتر آن هموار می‌كند، تاكید می‌كند: «شیشه و كراك، قرص‌های روانگردان، پانكراك و سایر موادی كه با نامهای مختلف و فریبنده به بازار عرضه می‌شوند دارای ریشه مشترك بوده و به خاطر گسترش مقابله نیروی انتظامی با سوداگران مرگ و قاچاقچیان هر روز با نام و شكل جدید مواد خود را عرضه می‌كنند.»

تبلیغات شبكه‌های ماهواره‌ای برای كم یا زیاد كردن وزن با استفاده از قرص‌های لاغری و از بین بردن چین و چروك پوست یكی از شگردهایی است كه سوداگران مرگ برای شیوع اعتیاد دركشورها از آن استفاده می‌كنند. در این تبلیغات عنوان می‌شود كه این قرص‌ها ‌ در بالا بردن ضریب هوشی و شاد كردن افراد نقش بسزایی دارند اما به گفته دكتر ابهری، این داروها جز افزایش اعتیاد در بین خانواده‌ها اثر دیگری ندارند، اما نكته مهم ماجرا آنجاست كه اكثر استفاده كنندگان از این قرص‌ها از این موضوع بی‌خبرند كه این قرص‌ها دارای ماده مخدر شیشه هستند و جز اعتیاد نتیجه دیگری به دنبال ندارند.



جوان‌ها، سیبل قاچاقچیان مرگ

كاهش سن اعتیاد در كشور یكی از مسائلی است كه باعث شده تا مسئولان طی سال‌های گذشته نسبت به این موضوع هشدار دهند. بیشترین آمار اعتیاد در كشور مربوط به گروه سنی 17 تا 30 سال است كه از این تعداد 85 درصد مصرف كنندان است . همایون هاشمی، رئیس سازمان بهزیستی كشور با اشاره به كاهش سن اعتیاد در كشور می‌گوید: « اعتیاد خانه به خانه پیش می‌رود و باید گفت هیچ خانه‌ای مصون از اعتیاد نیست و اگر امروز همه آستین‌هایشان را بالا نزنند در درمان اعتیاد جا می‌مانیم.» وی ادامه می‌دهد: «اعتیاد به اندازه كافی آسیب رساننده است و به همین دلیل باید كلینیك‌های مددكاری ویژه اعتیاد در كشور توسعه یابند تا همزمان با آشنایی فرد با ماده مخدر، مداخله كرد.»

دكتر ابهری با اشاره به این نكته كه اكنون بیشترین مواد روانگردان به صورت تدخینی مصرف می‌شود، می‌گوید: «هروئین و كراك به خاطر بالا بودن درصد مخدر از راه تزریق نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند چرا كه بسیاری از معتادان توانایی خرید اینگونه مواد را ندارند و با افزایش اعتیاد آنها، میزان مواد مورد نیازشان نیز افزایش می‌یابد بنابراین اقدام به تزریق می‌كنند.» وی تاكید می‌كند: «اكنون 90 درصد معتادان تزریقی كراك و هروئین را تزریق می‌كنند. اما شیشه به خاطر خطر مرگ و همین طور دشواری حل كردن بیشتر از راه كشیدن و خوردن مصرف می‌شود و چون اینگونه اشخاص بر اثر افزایش مصرف، سیستم مغز و فكرشان از كار می‌افتد بنابراین به هر شكل ممكن است مواد رامصرف می‌كنند.»

وی با اشاره به این نكته كه مرگ فوری نتیجه تزریق شیشه در معتادان است، می‌گوید: «برخی از معتادان به خاطر رسیدن به اندازه نشئگی شیشه را تزریق می‌كنند اما نتیجه آن مرگ فوری بوده و حداكثر بعد از دو یا سه بار تزریق با از كار افتادن قلب و كبد دچار مرگ ناگهانی می‌شوند.»



مقابله با اعتیاد با افزایش شادی در جامعه

كارشناسان بر این عقیده‌اند كه افزایش شادی و نشاط در جامعه باعث می‌شود تا از میزان گرایش به اعتیاد در بین جوانان كاسته شود. دکتر «هومان نارنجی ها» کار شناس ارشد و پژوهشگر بیماریهای اعتیاد درباره عوارض مصرف مواد مخدر صنعتی می گوید: «مواد مخدر صنعتی مثل کراک که هروئین فشرده است 130 برابر هروئین معمولی، قدرت تخریبی بر روی مغز داشته و موجب می شود بافت های عضلانی بدن بعد از چند بار مصرف از یکدیگر گسسته و حالت پوسیدگی پیدا کند و نشاط حاصله، در واقع مصرف کردن انرژی های شادی بخش آینده هر فرد است.»

وی تاكید می‌كند: «ترشح هورمونهای شادی بخش (سروتونین) مغز به دلیل فیزیولوژیک، محدودیت دارد ولی مواد مخدر صنعتی(سفید) - ازجمله شیشه- باعث می شود این سلولهای شادی آور بیشتر از حد ترشح شده و شادی و انرژی های آینده را مصرف کند و در آینده، افسردگی مفرط، خمودگی و احساس پوچی و در نهایت خودکشی در انتظار معتادان شیشه خواهد بود.»

اگر چه در جامعه عنوان می‌شود كه معتادان از افرادی هستند كه سطح تحصیلات پایینی دارند اما دكتر نارنجی‌ها با اشاره به این كه 60 درصد مصرف کنندگان اکستازی تحصیلات دانشگاهی دارند، می گوید: «پایین بودن تحصیلات از عوامل افزایش خطر گرایش به اعتیاد اعلام می شود ولی بر اساس تحقیقات، مشخص شده که همه گروه‌ها در معرض خطر اعتیاد هستند و اینکه بگوییم من دچار اعتیاد نمی شوم چون تحصیل کرده‌ام اصلا درست نیست. پس شرکت نکردن در محفل اعتیاد مهم‌ترین عامل حفاظت کننده محسوب می شود.»

به گفته دکتر نارنجی ها: «40 درصد موارد مصرف قرص های روانگردان و مخدر شیمیایی در مهمانی های دوستانه و خانوادگی است و کسب لذت و کنجکاوی نقطه شروع در معتاد شدن افراد است که 25 درصد را شامل می شود. همچنین 22 درصد معتادان مشکلات روحی، 3/3 درصد به دلیل مشکلات جنسی، 5 درصد به دلیل داشتن درد و 7 درصد هم در دسترس بودن مواد را از دلایل معتاد شدن خود می دانند.»

مینو برزگر، روانشناس اجتماعی‌نیز با هشدار نسبت به اینكه مصرف مواد مخدر در نوجوانی مسئله خطرناكی است، می‌گوید: «استفاده ناچیزی از انواع مواد مخدر می تواند به ضرر و زیان های بزرگی منجر شود. این در‌حالی است كه محیط خانواده و مدرسه موثرترین عوامل در گرایش قشر نوجوان و جوان به اعتیاد است و استفاده مداوم از مواد مخدر توسط یك نوجوان علامت هشدار دهنده ای است كه باید سریع شناسایی شده و به آن رسیدگی شود.» وی با بیان اینكه اعتیاد نوجوان و جوان پدیده ای تك علتی نیست، تاكید می‌كند: «تجربیات ثابت كرده مشاوره و برنامه‌های روان درمانی برای حل مشكلات خانواده ضروری است و داشتن روابط دوستانه با فرزندان، وقت گذاشتن برای كودكان و نوجوانان و ارائه الگوهای رفتاری سالم والدین در پیشگیری از گرایش به اعتیاد موثر است.»

به گفته برزگر، باید به نوجوانان و جوانان تفهیم شود كه اساس توقع و انتظار والدین از آنان برای رعایت موازینی كه در خانه برای آنان وضع می شود، عشق، علاقه و توجه والدین به آن‌هاست.‌

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha