چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۳
سلامت نیوز :مقابله با استرس روانی، تأثیرات منفی بیشتری را بر قلب زنان نسبت به مردان برجا می‌گذارد.
شرایط استرس‌زا در همه حال و برای همه اقشار، افزایش فشارخون و ضربان قلب را به وجود می‌آورد، اما نظر پژوهشگران و اساتید علم پزشكی و فیزیولوژی – سلولی و مولكولی بر این است كه معمولاً با افزایش ضربان قلب و فشار خون، جریان خون بیشتری به عضله قلب رسیده و شرایط سخت‌تری به‌وجود خواهد آمد.
به گزارش سلامت نیور به نقل از روزنامه ایران البته چنین فرآیندی در میان زنان و مردان متفاوت است به همین جهت است كه محققان معتقدند زنان با احتمال بیشتری نسبت به مردان پس از احساسی مانند از دست دادن یك شریك و همگام، دچار مشكلات قلبی می‌شوند. پژوهشگران برای اطمینان پیدا كردن از این یافته، هشت‌زن و 9 مرد را مورد بررسی قرار دادند و میزان جریان خون فرستاده شده به عضله قلب‌شان را در شرایط استرس‌زا مورد بررسی قرار دادند و در نهایت نیز، صحت این یافته به اثبات رسید.
روند این بررسی به این شكل بود كه مردان و زنان را در شرایطی پر از شتاب و استرس قرار می‌دادند و جالب این بود كه واكنش زنان و مردان متفاوت بوده و حتی میزان جریان خون راه یافته به عضله قلب نیز تفاوت داشته است و در نتیجه هم مشخص شد ممكن است زنان به تجربه رویدادی قلبی و با استرس، در مقایسه با مردان بیشتر در معرض خطر قرار داشته باشند.
محققان دانشگاهی پس از دریافت این نتایج، می‌گویند: كاهش شرایط پر استرس برای همه افراد مهم است و تصورشان بر این است كه زنان باید بیش از مردان مراقب شرایط روحی‌شان باشند و از استرس دوری كنند.
از این‌رو، آن دسته از زنانی كه علائم تحت فشار بودن قلب را دارا هستند باید در اسرع وقت به پزشك متخصص مراجعه كنند. سندرم قلب شكسته، اصطلاحی است كه نتیجه این یافته‌ها دربرداشته است. زنانی كه شریك زندگی‌شان را از دست می‌دهند استرس بسیار شدیدی را متحمل می‌شوند تا جایی كه بارها دیده شده است به بیمارستان منتقل می‌شوند و به نظر می‌رسد كه دچار یك حمله قلبی شدید شده‌اند اما واقعیت چنین نیست بلكه شرایط روحی زنان، در شرایط پرتنش، آنها را متفاوت از مردان نشان خواهد داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha