رئیس انجمن علمی مامایی ایران در آستانه روز جهانی ماما گفت: مطالبات ماماها هنوز روی زمین مانده است و نه تنها گره‌ای از مشکلات این قشر عظیم بیکار و کم درآمد که با مشکلات حرفه‌ای و صنفی زیادی دست به گریبانند حل نشده بلکه نسخه جدید برنامه پزشک خانواده استقلال این حرفه را زیر سوال برده است.

سلامت نیوز : ناهید خداکرمی در گفت‌وگو با فارس در مورد مشکلات جامعه مامایی اظهار داشت: در آستانه روز جهانی ماما مطالبات جامعه‌ مامایی روز زمین مانده است.

وی به پیگیری‌های وزیر بهداشت برای مطالبات ماماها اشاره کرد و گفت: قبل از عید با وزیر بهداشت جلساتی داشتیم و حتی وزیر هم پیگیر کار است ولی معلوم نیست کجای کار لنگ می‌زند که عمده مطالبات جامعه مامایی کشور که با سلامت مردم به خصوص مادران و نوزادان کشور مواجه هستند، همچنان لاینحل باقیمانده است. 

سازمان‌های بیمه‌گر خدمات مامایی را پوشش دهند

خداکرمی تصریح کرد: 50 هزار مامای فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های کشور مصرانه خواستار پیگیری و حل معضلات حرفه مامایی هستند. پوشش کامل خدمات مامایی توسط سازمان‌های بیمه گذار، استفاده از قابلیت‌های حرفه‌ مامایی و حفظ استقلال حرفه‌ای در واحدهای مختلف از جمله تیم پزشک خانواده، مراکز بهداشتی درمانی و همچنین مراکز آموزشی پژوهشی منطبق با قوانین و آئین‌نامه‌های شرح وظایف نیست.

برخی برای ماماها محدودیت‌های سلیقه‌ای ایجاد می‌کنند

وی ادامه داد: مثلاً در قانون به ما اجازه دادند سونوگرافی و برخی داروها را تجویز کنیم ولی در عمل به طور سلیقه‌ای محدودیت ایجاد می‌کنند و بیمه‌ها نسخه ماما را قبول نمی‌کنند که دود آن به چشم زنان می‌رود. زنان مجبورند برای هر کار ساده ای با مراجعه به متخصصان زنان و زایمان هم هزینه بیشتری بپردازند و هم با سوق داده شدن به سمت زایمان انتخابی و ختم بارداری زودهنگام برای نوزادان عوارض ایجاد می‌شود.

تهدید استقلال حرفه مامایی در نسخه جدید پزشک خانواده

به گفته خداکرمی مداخلات حین بارداری افزایش سزارین را در پی داشته که حتی علی‌رغم میل وزارت بهداشت است و با اینکه وزارت بهداشت هم دغدغه پیگیری مطالبات را دارد ولی حتی در نسخه 02 پزشک خانواده شاهدیم استقلال حرفه مامایی مورد تهدید قرار گرفته است و ماما واقعاً نمی‌تواند با آئین‌نامه مستقل کنار کنند.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران اذعان داشت: مامایی پتانسیل‌های فراوانی دارد و می‌تواند برای سیستم سلامت کشور بازوی قوی علمی اجرایی باشد. هر جا که ماما خدماتش را منطبق با قوانین ارائه داده دستاوردهای بزرگی شکل گرفته از جمله حضور ماما در روستاها ومناطق محروم سبب شده که مرگ مادران باردار کاهش یافته و حتی در برخی مناطق به صفر برسد.

۱۵اردیبهشت یا ۴ می میلادی روز جهانی ماماست.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha