ماماها از اینکه بیمه‌ها خدماتشان را پوشش نمی‌دهند گله مندند اما مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی می‌گوید مشخص نبودن شرح وظایف ماماها تا ۲ سال قبل دلیل این امر بوده و قرار است تا پوشش خدمات مامایی در شورای عالی بیمه تصویب شود.

سلامت نیوز : فاطمه زعفرانی در گفت‌ وگو با فارس در مورد حل مشکلات جامعه مامایی اظهار داشت: مشکلات حرفه مامایی مشکلاتی است که سالیان سال وجود داشته و تا حدودی بررسی شده ولی مسائل همچنان باقیمانده است.

وی تصریح کرد: وزیر بهداشت جایگاهی را به عنوان مشاور خود در امور مامایی ایجاد کردند که دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه مسکوت نماند. از طرفی یکسری تداخلات به خاطر فرهنگ غلطی است که شکل گرفته و فقط با بخشنامه حل نمی‌شود و به مرور باید فرهنگ سازی هم بشود.

شرح وظایف ماماها مشخص نبود بیمه‌ها هم پوشش نمی‌دادند

 زعفرانی در مورد پوشش ندادن نسخه‌های ماماها از سوی بیمه‌ها گفت: تا 2 سال پیش شرح وظیفه ماماها در نسخه نویسی مشخص نبود و بیمه‌ها هم به همین دلیل با ماماها قرارداد نمی بستند ولی از 2 سال پیش این شرح وظیفه مصوب شده که حدود اختیارات کارشناس مامایی و کارشناس ارشد مامایی معلوم است.

پوشش بیمه‌ای خدمات مامایی در انتظار تصویب در شورای عالی بیمه

به گفته مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی وزارتخانه برای پیگیری این مسئله جلسات مداومی را با کارشناسان شورای عالی بیمه برگزار کرده و در نهایت تصمیم گرفته شد وزارت بهداشت یک پروتکل نظارتی و یک فرم انعقاد قرارداد تهیه کند که این کار با همکاری و همفکری دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام شد و الان در دبیرخانه شورای عالی بیمه موجود است و باید در جلسه شورای عالی بیمه مصوب شود.زعفرانی در مورد تداخل کاری رزیدنت‌های زنان و زایمان و مامایی در بیمارستان آموزشی گفت: در بیمارستان‌های آموزشی گروه‌های مختلف برای آموزش از جمله ماماهای تازه فارغ التحصیل یا رزیدنت زنان و زایمان حضور می‌یابند و ما باید زایمان طبیعی را در بیمارستان‌های آموزشی ساماندهی کنیم.وی راهکار این مسئله را هم ارسال مصوبه‌‌ای برای معاونان وزارت بهداشت از جمله معاون آموزشی عنوان کرد و گفت: قرار است بورد تخصصی مامایی و زنان و زایمان در جلسه مشترکی چاره‌اندیشی کرده و دستورالعملی تدوین کنند تا در آینده نزدیک نتایج و برکاتش دیده شود.  در حال حاضر بیکاری قشر ماما، تداخل کاری این قشر با متخصصان زنان و زایمان و استفاده از ظرفیت‌های مامایی از جمله مسائلی است که این قشر را با مشکل مواجه کرده است.

هرساله پانزدهم اردیبهشت روز جهانی ماما است.

بر اساس قانون برنامه توسعه پنجم شورای عالی بیمه خدمات درمانی منحل شده و باید به جای شورای عالی بیمه  و سلامت تشکیل شود که از سال گذشته قرار بود دولت آیین نامه تشکیل این شورا را برای تصویب نهایی به مجلس ببرد که هنوز این کار انجام نشده به همین علت اکنون عملاً شورای عالی بیمه که مرجع تصمیم گیری در مورد تعرفه خدمات پزشکی و پیراپزشکی است، در کشور نداریم.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha