سلامت نیوز: سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس٬ با تأکید بر تلاش این کمیسیون برای کنترل قیمت دارو در کشور، گفت: برنامه اخیر اعضای این کمیسیون برای کاهش هزینه‌های خرید دارو معطوف به ایجاد ردیفی مجزا در بودجه حوزه بهداشت و درمان سال ۹۱ کل کشور برای تأمین اعتبارات دارو شده است.

حسن تأمینی‌لیچایی در گفت‌وگو با خانه ملت٬ با انتقاد از افزایش روز افزون قیمت دارو در کشور٬ افزود: افزایش قیمت این محصولات موجب افزایش فشار بر مردم و بیماران شده است.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی٬ با اشاره به موانع و مشکلات داروسازان و واردکنندگان در تهیه دارو٬ گفت: ایجاد تحریم علیه ایران از سوی کشورهای استکباری٬ موجب بروز تلاطم‌ و افزایش قیمت این محصول در بازار شده است.

وی با تأکید بر این که افزایش تلاطم‌های بازار دارو ریشه دربی‌ثباتی قیمت ارز دارد٬ افزود: دولت باید برای کمک به حوزه داروسازان برنامه‌ریزی مناسبی را انجام دهد.

این نماینده مجلس هشتم٬ با بیان این که گران شدن دارو٬ داروخانه‌ها را هم با مشکل روبه‌رو کرده است٬ تصریح کرد: هم‌اکنون داروخانه قادر به تأمین و خرید داروهای مورد نیاز نیستند٬ که این امر کمبود دارو در این مراکز را به‌دنبال دارد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هشتم٬ با تأکید بر تلاش این کمیسیون پیرامون کنترل قیمت دارو در داخل کشور، گفت: برنامه اخیر اعضای این کمیسیون برای کاهش هزینه‌های خرید دارو معطوف به ایجاد ردیفی مجزا در بودجه حوزه بهداشت و درمان سال ۹۱ کل کشور برای تأمین اعتبارات داروهای خاص است.

همه این موضوع‌ها در شرایطی است که مسئولان وزارت بهداشت به شکل غیرمستقیم افزایش قیمت دارو‌ها را تأیید کرده‌اند، چراکه تأثیرات اجرای قانون هدفمندکردن یارانه، افزایش قیمت حامل‌های انرژی و افزایش میزان قیمت ارز در کشور در ماه‌های گذشته به سه‌ضلع مثلثی از علت‌های افزایش میزان قیمت دارو‌ها در تمامی داروخانه‌های کشور تبدیل شده است.

هم‌اکنون ۹۶ درصد از داروهای مصرفی داخلی در کشور تولید و حدود چهار درصد از خارج وارد می‌شود، این در حالی است که ۹۶ درصد تولید داخل از نظر ارزشی ۶۵ درصد و چهار درصد وارداتی حدود ۳۵ درصد ارزش ریالی را شامل می‌شود که با فعالیت و توسعه واحدهای موفق دارویی می‌توان روند کاهش وابستگی را تسریع کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha