سلامت نیوز: در سال گذشته در کشور ۲۰ هزار و ۶۸ نفر در اثر تصادفات جان خود را از دست داده‌اند که سهم استان‌های فارس،‌تهران و خراسان رضوی از سایر استان‌ها بیشتر است بگونه‌ای که در استان‌های فارس، تهران و خراسان رضوی در هر روز ۴ نفر بر اثر سوانح رانندگی جان خود را از دست داده‌اند.

مرگ حق است اما برخی از مرگ‌ها بسیار دردناک‌تر و تنها به خاطر عدم مراقبت و رعایت اصول ایمنی است. بی‌دقتی و عدم رعایت اصول ایمنی، سال گذشته موجب مرگ بیش از 26 هزار ایرانی در نقاط مختلف کشور شده است.
طبق آمار سازمان پزشکی قانونی در سال گذشته مرگ و میر ناشی از سوانح رانندگی،‌ گازگرفتگی، غرق‌شدگی، برق‌گرفتگی و سوءمصرف مواد مخدر 26هزار و 358 مورد بوده است که با رعایت اصول ایمنی و پیشگیری می‌توان حجم بالایی از این مرگ‌ها را کاهش داد.
استان تهران در رابطه با نوع مرگ‌های ذکر شده  رتبه اول را به خود اختصاص داده است، به‌گونه‌ای که 2هزار 707 مورد مرگ و میر در این استان تنها به خاطر تصادف،‌ برق‌گرفتگی و مرگ ناشی از سوء‌مصرف مواد مخدر بوده است.
یکی از نکات قابل‌توجه در آمارهای منتشره از سوی سازمان پزشکی قانونی،‌ سهم مردان در این‌گونه مرگ و میرهاست. مردان در تصادفات، گازگرفتگی،‌برق گرفتگی و سوءمصرف مواد مخدر، 20 هزار و 317 قربانی داده‌اند در حالی که سهم زنان ‌4 هزار و 317 مورد بوده است.

همچنین می‌توان گفت که بر اساس آمار منتشره در سال گذشته در کشور 20 هزار و 68 نفر در اثر تصادفات جان خود را از دست داده‌اند و در این مورد به ترتیب سهم استان‌های فارس،‌تهران و خراسان رضوی از سایر استان‌ها بیشتر بوده است، به‌گونه‌ای که در استان‌های فارس، تهران و خراسان رضوی در هر روز  4 نفر بر اثر سوانح رانندگی جان خود را از دست داده‌اند.
طبق آمار، هزار و 72 نفر نیز بر اثر غرق‌ شدن در دریا و رودخانه‌ها جان خود را از دست داده‌اند که سهم استان خوزستان ‌204 مرگ، مازندران 157و گیلان 91 مورد بوده است.
سال گذشته 3هزار و 593 نفر نیز براثر سوءمصرف مواد مخدر جان خود را از دست داده‌‌اند که 986 مورد آن در تهران، 364 مورد آن در اصفهان و 242 مورد آن در استان فارس رخ داده است.
660 نفر نیز سال گذشته براثر برق‌گرفتگی جان خود را از دست داده‌اند که  112 مورد آن در استان تهران، 78 مورد در خوزستان و 46 مورد نیز در فارس بوده است.
در انتها می‌توان گفت که با توجه به‌ آمار‌های سازمان پزشکی قانونی در سال گذشته در هر روز در استان تهران، 4 نفر بر اثر سوانح و تصادفات رانندگی و حدود 3 نفر بر اثر سوء‌مصرف مواد مخدر و هر سه روز یکبار فردی بر اثر برق گرفتگی جان خود را از دست داده است.

بی شک می توان با فرهنگ سازی، آموزش اصول ایمنی به مردم و رعایت آن جلوی بسیاری از این حوادث ناگوار را گرفت تا دیگر به این اندازه شاهد فوت هموطنان در اثر بی احتیاطی و عدم رعایت اصول ایمنی نباشیم.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha