پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۴
کد خبر: 47488

رئیس انجمن سرطان‌های زنان در ایران گفت: افزایش رفتارهای پرخطر جنسی آمار ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می‌دهد و پیشنهاد می‌کنیم زنان بین سنین ۱۴ تا ۲۶ سال به ویژه قبل از ازدواج واکسن HPV تزریق کنند.

رفتارهای پرخطر جنسی به شیوع سرطان دهانه رحم دامن می‌زند
سلامت نیوز : اعظم السادات موسوی بعدازظهر چهارشنبه در نشست خبری که در دفتر  انجمن سرطانهای زنان ایران برگزار شد، اظهار داشت: این انجمن بر آن است تا با برنامه‌ریزی‌های مدون سرطان‌های مربوط به زنان را در مرحله غربالگری شناسایی کرده و اطلاعات متخصصان این رشته را به‌روز کند تا درمان‌های زودرس و پیشگیرانه بهتر انجام شود.

وی افزود: شایع‌ترین سرطان زنان در دنیا سرطان سینه است که در ایران هم به همین گونه است با این تفاوت که سن شیوع سرطان سینه پایین‌تر است.به گفته موسوی دومین نوع سرطان زنان در دنیا سرطان آندومتر است ولی در ایران سرطان دهانه رحم (سرویکس) در  زنان ایران مقام دوم را از آن خود کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛رئیس چهارمین کنگره سرطان‌های زنان ایران با اشاره به اینکه در کشورهای پیشرفته به دلیل رفتارهای پرخطر جنسی آمار سرطان دهانه رحم رو به‌ افزایش است، تأکید کرد: اما آنها با غربالگری‌های پیشرفته‌ای که در پیش گرفته‌اند توانسته‌اند این سرطان را کنترل کنند و در کشور ما به دلیل کم بودن رفتارهای پر خطر جنسی و وجود چارچوب‌ها شیوع سرطان‌ دهانه رحم کمتر است اما باید به سمتی پیش برویم تا غربالگری این سرطان را در همه جای کشور گسترش دهیم.موسوی هشدار داد: در صورت افزایش رفتارهای پرخطر جنسی در بین نسل جوان ممکن است در آینده آمار این سرطان بالا برود و از هم اکنون با ارائه راهکار و استفاده از واکسن می‌توان جلوی افزایش احتمالی آن را گرفت.

رئیس سرطان‌های زنان در ایران خاطرنشان کرد: سرطان دهانه رحم توسط ویروس HPV ایجاد می‌شود و خوشبختانه هم‌اکنون واکسن این سرطان به اندازه کافی وارد کشور شده و با تزریق این واکسن برای سنین بین 14 تا 26 سال به خصوص در سنین قبل از ازدواج می‌توانیم جلوی سرطان‌های احتمالی را گرفت.این متخصص ژنیکولوژیک تصریح کرد:‌ به دلیل اهمیت سرطان دهانه رحم قرار است از وزارت بهداشت درخواست کنیم  30خرداد را به عنوان روز ملی سلامت دهانه رحم اعلام کند.

وی گفت:‌ عمدتاً زنانی که در شرایط اجتماعی و اقتصادی پایینی قرار دارند بدون اینکه خودشان مقصر باشند به دلیل رفتارهای پرخطر جنسی همسرشان مبتلا به سرطان دهانه رحم می‌شوند و از آنجایی که این افراد حداقل 5 سال یکبار هم به پزشک زنان مراجعه نمی‌کنند در مراحل پیشرفته به بیماری خود پی می‌برند که حتی ما دردشان را هم نمی‌توانیم تسکین دهیم چه برسد به اینکه درمان شوند.به گفته موسوی هزینه درمان یک بیماری که به سرطان دهانه رحم مبتلا است معادل واکسینه کردن 1700 نفر در برابر پیشگیری از این بیماری است اگر چه آمار رسمی از شیوع این بیماری نداریم اما طبق اعلام ثبت سرطان از سوی وزارت بهداشت این سرطان از مقام پنجم به مقام دوم یا سوم در بین سرطان‌های شایع زنان ارتقا یافته است.

وی اذعان داشت: وزارت بهداشت در حال حاضر وضعیت سلامت زنان در برابر ویروس HPV را در برخی نقاط جمعیتی آغاز کرده که تا شهریور نتایج آن ارائه خواهد شد. چهارمین کنگره سراسری سرطان‌های زنان از تاریخ 30 خرداد تا اول تیر در سالن همایش‌های رازی با حضور متخصصان ژنیکولوژی،‌ آنکولوژی، رادیوتراپی و زنان و زایمان برگزار می‌شود. این کنگره 15 امتیاز آموزش مداوم و 15 آموزش مدون برای شرکت‌کنندگان دارد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha