پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۶
کد خبر: 47491

توت فرنگی، سفیده تخم مرغ، کیوی، ماهی، گیلاس، شاتوت و پنیر را قبل از یک سالگی نباید به کودک داد/ عسل نیز به دلیل خطر مسمومیت جزو مواد غذایی ممنوعه جهت کودکان زیر یک سال می‌باشند.

شیر گاو و مرکبات را قبل از یک سالگی به کودک ندهید
سلامت نیوز : موادی مانند شیر گاو، مرکبات، دانه‌های آجیل و کشمش را قبل از یک سالگی نباید به کودک داد.دکتر احمدرضا فرسار متخصص کودکان با بیان این مطلب اظهار داشت: ‌توت فرنگی، سفیده تخم مرغ، کیوی، ماهی، گیلاس، شاتوت و پنیر را قبل از یک سالگی نباید به کودک داد چون شیرخواری که قبل از یک سالگی از این مواد استفاده می‌کند، شانس بیشتری دارد تا در بزرگسالی و سنین بلوغ به آلرژی مبتلا شود.

وی افزود: گاهی والدین فکر می‌کنند اثر حساسیت زایی این غذا‌ها باید فوری در کودک مشخص شود یعنی انتظار دارند کودک بعد از خوردن غذاهایی که در زیر یک سال ممنوع است بلافاصله دچار مشکل شود در حالیکه اثر این مواد غذایی ممکن است سال‌ها بعد مشخص شود. به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ؛ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: عسل نیز به دلیل خطر مسمومیت جزو مواد غذایی ممنوعه جهت کودکان زیر یک سال می‌باشند.

فرسار در پاسخ به این پرسش که اگر شیر گاو برای کودک ضرر دارد چرا ما آن را به صورت فرنی به کودک می‌دهیم، گفت: درست است که شیر گاو را نباید به کودک زیر یک سال داد اما توجه داشته باشید که شیر گاو نباید به عنوان شیر به کودک داده شود چون پروتئین آن خیلی بالا و قند آن نسبت به شیر انسان خیلی پایین است.وی اضافه کرد: استفاده از شیر گاو موجب می‌شود کودک به جای اینکه قند را بسوزاند و انرژی بگیرد، پروتئین را بسوزاندکه برای کلیه‌های ضعیف و مغزش خطرناک است و به آن‌ها آسیب می‌رساند.

این متخصص کودک تأکید کرد: استفاده از شیر گاو برای تهیه فرنی اشکالی ندارد چون مقدار خیلی کم است یعنی در ابتدای شروع تغذیه تکمیی در حد یک یا چند قاشق به کودک داده می‌شود و طبیع یاست که شیر خیلی کمی در این مقدار فرنی وجود دارد و بچه را اذیت نمی‌کند.فرسار خاطرنشان کرد: اگر مادر بتواند فرنی را با شیر خودش درست کند ارزش غذایی فرنی را بالا برده اما چون این کار برای بیشتر مادران سخت است معمولا اصراری برای آن وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha