سلامت نیوز: قدیمی‌ترین سلولهای خونی شناخته‌شده جهان، در زخمهای «اوتسی»، مرد یخی شناسایی شده كه بدن وی پس از 5300 سال ذخیره در میان یخهای كوهستان آلپ كشف شده، است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، «اوتسی» همچنین پس از كشف جسد شدیدا مجروح و كبودش توسط كوهنوردان در مرز اتریش و ایتالیا در سال 1991 به «قربانی قدیمی‌ترین معمای قتل جهان» نیز موسوم شده است.

از آن زمان دانشمندان به بررسی لباسها و بدن وی و حتی تعیین توالی دی‌ان‌ای او برای كشف سن، سلامت و آخرین غذای وی پرداخته‌اند.

اكنون كشف سلولهای قرمز خون در زخمهای «اوتسی» كه قدیمترین نشانه خونی كشف شده تاكنون بوده، به ارائه شواهد بیشتر از چگونگی مرگ این انسان یخی پرداخته است.

دانشمندان ایتالیایی از یك شیوه بسیار پیشرفته برای شناسایی سلولهای خونی استفاده كردند كه می‌تواند شیوه‌های پزشكی قانونی مورد استفاده توسط پلیس در صحنه‌های جنابت را ارتقا بخشد.

شیوه‌های پزشكی‌ قانونی مدرن هنوز به میزان لازم برای تشخیص زمان وجود خون در محل جنایت پیشرفت نكرده، اما رویكرد نانوفناوری این دانشمندان می‌تواند به دستاوردهای بزرگی در این زمینه منجر شود.

محققان ایتالیایی با استفاده از یك میكروسكوپ نیروی اتمی به بررسی لایه‌های نازك بافت در منطقه شكاف پیكان تیر در پشت «اوتسی» و زخم عمیق روی دست وی پرداختند.

آنها با بررسی تمام نقاط روی بافت، یك تصویر سه‌بعدی از آن با سلولهای خونی دونات مانند و نشانه‌های پروتئین فیبرین ساختند.

كشف یك سنگ چخماق سرتیز در شانه «اوتسی» در سال 2001 به همراه آسیبها و كبودیهای دیگر نشان داده كه وی پیش از مرگ مورد حمله قرار گرفته، اما هنوز در این مورد كه آیا او كشته شده یا پس از فرار از دست دشمنان و در اثر خونریزی و خستگی در كوهستان مرده، مشخص نیست.

به گفته دكتر «آلبرت زینك» از موسسه مومیایی‌ و مرد یخی ایتالیا، از آنجایی كه فیبرین در زخمهای تازه وجود داشته و سپس تجزیه می‌شود، این فرضیه كه «اوتسی» مستقیما پس از جراحت مرده، دیگر ارزشمند نیست.

پژوهشهای پیش از این نشان داده كه قد «اوتسی» حدود 159 سانتیمتر و سن وی در زمان مرگ 46 سال بوده كه مرحله نسبتا پیشرفته‌ای از زندگی محسوب می‌شود.

محققان دریافته بودند كه این انسان اولیه كه احتمالا جنگجو بوده، از سختی شریان خون و پوسیدگی دندان رنج می‌برده و در آخرین غذای خود از بز كوهی تغذیه كرده است. آنها همچنین با نشانه‌های تاتو در ستون فقرات و پای راست وی مواجه شدند كه احتمالا یك شیوه ابتدایی برای غلبه بر آرتروز بوده است.

توالی دی‌ان‌ای «اوتسی» نشان از این داشته كه وی دارای چشمانی قهوه‌ای و گروه خونی O بوده، به لاكتوز حساسیت داشته و به كورسیایی‌ها یا ساردنیایی‌ها نزدیكتر بوده تا ساكنان كوههای آلپ كه بدن وی در نزدیكی آن كشف شده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha