جمعه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۱
کد خبر: 47514

در دوران نوجوانی و جوانی بر این باوریم که همه مشکلات جسمی و بیماری ها مختص میانسالان و کهنسالان است؛ در حالی که این گونه نیست. بیشتر بیماری هایی که در سنین ۶۰ و ۷۰ دیده می شود ممکن است ۲،۳ یا حتی ۴ دهه زودترهم بروز کند.

سلامت نیوز:  در دوران نوجوانی و جوانی بر این باوریم که همه مشکلات جسمی و بیماری ها مختص میانسالان و کهنسالان است؛ در حالی که این گونه نیست. بیشتر بیماری هایی که در سنین ۶۰ و ۷۰ دیده می شود ممکن است ۲،۳ یا حتی ۴ دهه زودترهم بروز کند. اما علت چیست؟ با پیشرفت فناوری، معاینه های دقیق تری انجام می گیرد و بیماری ها نیز زودتر تشخیص داده می شود. از طرفی تغییرات در شیوه زندگی مانند نداشتن برنامه غذایی مناسب و تحرک ناکافی نقش زیادی در بروز زودرس بیماری ها دارد. در این مطلب به نقل از «PREVENTION» به ۷ نوع بیماری و راه های پیش گیری آن اشاره شده است؛ بیماری هایی که امکان تشخیص زودهنگام آن وجود دارد.

سکته

معمولا در سن بالای ۶۵ سالگی تشخیص داده می شود اما در دهه ۲۰ و ۳۰ نیز بروز می کند.

پیش گیری: اگر سیگاری هستید، حتی اگر گاهی سیگار می کشید بهتر است آن را ترک کنید؛ زیرا سیگار کشیدن خطر بروز سکته را ۲ برابر می کند. بیماری های خطرناک دیگری همچون فشار خون بالا، دیابت، چاقی مفرط و کلسترول بالا باید کنترل و زودتر درمان شود. کاهش مصرف نمک و چربی های ترانس، مصرف ماهی ۲ روز در هفته و ورزش کردن توصیه تمام کارشناسان است. تحرک، حتی اگر ۳۰ دقیقه پیاده روی در روز باشد، در مقابله با این بیماری موثر است.

دیابت نوع ۲

معمولاً در دهه ۴۰ و ۵۰ سالگی تشخیص داده می شود. اما در دوران کودکی هم ممکن است بروز کند.

پیشگیری: برای درمان این نوع بیماری، غذا را داروی خود بدانید. افزایش این بیماری در سن پایین به طور عمده به علت رژیم غذایی نادرست و نداشتن تحرک است.بیشتر افرادی که دچار این بیماری می شوند، اضافه وزن به خصوص در دور کمر دارند که این امر خطر بروز این بیماری را افزایش می دهد.

از مصرف غذاهای با گلاسیمی بالا، کم فیبر و نیتریت ها پرهیز کنید. نتایج بررسی که در سال ۲۰۰۹ انجام شد نشان می دهد بین بروز این بیماری و قرار گرفتن در معرض نیتریت از طریق مواد غذایی، ارتباط وجود دارد.

پوکی استخوان

سن معمول برای تشخیص پوکی استخوان ۶۵ سال به بالاست اما در دهه ۵۰ نیز دیده می شود.

پیشگیری: یک لحظه هم غفلت نکنید زیرا لازم است هرچه زودتر استخوان ها با مصرف ویتامین D، مکمل ها و کلسیم تقویت شود. انجام ورزش های منظم عضله ساز و تقویت کننده استخوان مانند دو، پیاده روی و بالا رفتن از پله ها فراموش نشود.استعمال دخانیات و الکل برای استخوان ها بسیار مضر است. از مصرف نوشیدنی های گازدار مانند کولا که سرشار از اسید فسفریک است و باعث نشت کلسیم در استخوان ها می شود، بپرهیزید.

ملانوما

معمولاً از ۵۰ سال به بالا تشخیص داده می شود. اما در اواخر نوجوانی و اوایل ۲۰ سالگی هم دیده می شود.

پیشگیری؛ از مراجعه به سالن های برنزه کننده خودداری کنید و بدانید حتی مراجعه گاه و بیگاه به این گونه سالن ها خطر بروز سرطان پوست را ۳ برابر می کند. از آ ن جا که نمی توان در معرض نور خورشید قرار نگرفت، به طور روزانه از کرم ضد آفتاب با اس پی اف ۱۵ یا ۳۰ استفاده کنید. از قرار گرفتن در معرض نور خورشید بین ساعت ۱۰ صبح تا ۲ بعدازظهر که اشعه خورشید شدید است، بپرهیزید. مصرف روزانه مکمل ویتامین D نیز از بروز این بیماری پیشگیری می کند.

سرطان سینه

معمولا از ۴۵ سالگی به بعد ظاهر می شود اما بروز آن در نوجوانان نیز مشاهده شده است.

پیشگیری؛ برای اغلب زنان کافی است به طور منظم ورزش کنند و وزن خود را پایین نگه دارند تا خطر بروز این بیماری کاهش پیدا کند.

آلزایمر

معمولاً از سن بالای ۶۵ سالگی تشخیص داده می شود، اما در دهه ۴۰ نیز دیده می شود.

پیشگیری؛ با تقویت ذهن از طریق یادگیری زبان جدید یا یادگیری مهارت های جدید می توان با کاهش کارآیی  حافظه مقابله کرد. آن چه برای قلب مفید است، برای مغز نیز مفید است، بنابراین لازم است که کلسترول و فشار خون را پایین بیاورید و از وضعیت جسمی خوبی برخوردار باشید.

نقرس

معمولاً در دهه ۵۰ و ۶۰ سالگی تشخیص داده می شود اما در اوایل ۳۰ سالگی نیز بروز می کند.

پیشگیری؛ این بیماری را می توان با اجتناب از مصرف مشروبات الکلی و حفظ وزن پیش گیری کرد. اگرچه علت اصلی بروز نقرس در جوانان چاقی مفرط و مصرف مشروبات الکلی است اما کاهش وزن سریع نیز باعث بالا رفتن اسید اوریک و در نتیجه نقرس می شود.

منبع: روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha